Jump to content

Bilder av Viknes 1030 Sunbridge

Balle Klorin

Recommended Posts

At båten ikke oppfattes som pen av mange kan jeg også forstå. Jeg synes heller ikke at den er veldig pen, men man blir etter hvert vant til utseende. Hjelper ikke å ha en pen båt som er håpløs upraktisk. Virker på meg som mange ser mest på utseende og har mindre fokus på bruksegenskapene til båter.

Se f.eks på GB`er. Vi satt på skjæra og så en slik dra forbi i fjor sommer. Flott båt , sa jeg. Alle damene som satt sammen med oss mente det motsatte. En stygg balje sa de fleste samstemte. Mannfolkene var delt. Noen mente den var en flott båt, mens andre likte den ikke. En Viknes 1080 fikk omtrente samme "skjebne" selv om da flere av mannfolkene likte den. En Gandezza (tror jeg den het) var det heller ikke mange som likte. Ser mer ut som en arbeidsbåt enn en lystbåt. Nesten ingen ville kjøpt en slik ble det sagt.

Smaken er som baken. Utseende er nok viktigere for de fleste enn hvordan båten er i bruk. Da jeg ville kikke nærmere på en NB740 for noen år siden trodde kona det hadde rabla for meg. Uansett, vi tok turen og kikket på den. Jeg likte båten meget godt selv om jeg så at den ikke var den peneste på sjøen. :lol: Det ble kjøp. Kjempefin båt i denne størrelsen. Etter det har kona fått øynene mer opp for bruksegenskaper på båter. Utseende er ikke det som rangerer høyest lenger.

Så snakker noen om design. Design er i mine øyne det som kombinerer bruksegenskaper med utseende på best mulig måte. Man må imidlertid aldri under noen omstendighet ofre viktige bruksegenskaper for utseende. Da er det bedre å gjøre motsatt.

Redigert av OLPI (see edit history)

ikke ofte man ser en såppas stor båt fra den rettningen hehe.. den ser grei ut bakfra fra siden men om du ser den rett fra siden på nivå med andre båter så er den nok ikke så fin. Praktisk er den nok, men mange båteiere er veldig optatt av rene og stilige linjer, og veldig kategorisert når det gjelder type båt/stil

Designen ville blit veldig annerledes uten negative frontvinduer, men det er jo et av Viknes sine "varemerker" eller signatur..

Men jeg har ingen problemer med å forstå at folk vil ha båten pga bruksegenskaper!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvorfor det? Har det noen betydning for utseende?

Design er jo et fag som alt annet. For meg ser dette veldig hobby-designet ut. Det er ikke samme stil over flyen som resten av båten. Flyen er mye rundere i formen enn resten av båten, det var slike ting jeg tenkte kunne vært interessant å fått en profs syn på. Ellers blir den hverken penere eller styggere av at en designer har gjort jobben, noen som vet hvem som har designet denne?

Spes på dette bildet syns jeg det ser veldig påsatt og lite helhetlig ut...

25898_original.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Syns båten er praktisk, men fin, nei, det er jeg ikke så sikker på etter min mening.

Det er sikkert en topp båt for oss her i nord, og er bygd for litt sjø.

Men dette er ikke en båt jeg ville hatt for å si det sånn.

Får se den på Sjøen for Alle, så får vi se hva jeg mener etter det. ¨

Viknes er fine båter, og er bygd for nordiske forhold.

En ting, flybridgen på denne båten blir seende litt rar ut.

Tror det er best du holder deg til § og lar andre ta seg av båtkonstruksjon og design, resultatet var grusomt... :crazy:

Ja,jeg skjønner at du ikke deler mine preferanser for hvor oppe på toppen av båten en flyvebrigde bør plasseres. Derimot er du vel enig med meg i hvordan et vellykket fordekk bør se ut?

niceday1a.jpg

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

En kan sikkert tale både for og imot designet på sunbrigden til Viknes. I forhold til andre verandabåter er Viknes sitt design kanskje ikke av det peneste men heller ikke det styggeste. Praktisk er sunbrigden såvidt jeg kan se ut av bildene så langt. I tillegg til en båt av denne størrelse er det godt med plass.

Viknes sitt design kanskje ikke av det peneste

Pent ? Nei.

Vakkert ? Absolutt ikke.

Det er tøfft, robust, traust Viknes design.

Absolutt i min smak.

Her har Viknes gjort det igjen, dette blir en success, garantert.

Herlig at noen tør å gå sine egne veier når det gjelder båtdesign. :yesnod:

Tror nok det vil bli svært vanskelig å denne båten til å se pen/naturlig ut med fly, uansett designer. Artige forslag, noen som har fått jobb-tilbud fra Viknes pt? Neivel, tenkte meg det, men det ble ikke verre... Ellers er det jo smart å ha flyen litt bak så du fortsatt kan få litt lys og sol nede også... Vel, jeg skal nok kikke litt på den på messa, ser jo ikke ut til at det blir noe seilbåter av betydning å se på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...