Jump to content

Bilder av Viknes 1030 Sunbridge

Balle Klorin

Recommended Posts

Vi er vel enige om at mange FB-båter ser forbausende like ut sett i første øyekast. Øyet trenger noe nytt å se på. (jfr. Skipper Worse sitt fordekk)

Det samme har vel skjedd på seilbåtfronten. De fleste seilbåtene av nyere dato vi møter ser ganske så like ut de også.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg syns den gode gamle 1030'en er penere, men ser jo helt klart hvor praktisk det er med en sunbridge til lufting av det som er igjen av lugg. Har alltid tenkt at om jeg noen gang skal konvertere til plastbåt så ligger Viknes 1030 særdeles godt an. Nå har den fått selskap av sunbridgeutgaven. Foroverlenende vinduer ser jeg på som et stort plus mht innvendig areal og duggproblematikk.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg har isolerglass i min båt. Bruker båten hele året, også i minus grader.

Med defroster og varme på har det aldri vært noe problem selv om jeg har hatt isdannelse på dekk.

I tilfelle må det være under så ekstreme forhold at en uansett bør holde seg i trygg havn med en fritidsbåt.

Jeg kommer fra båtmessen i Arenum nå, og denne var en av de båtene jeg kikket litt ekstra på. Må si jeg har veldig sansen for den "gamle" 1030'en, men trives best utendørs i friluft når jeg er på sjøen. I ruskevær derimot, kan det jo være greit å trekke innendørs og da er denne en av de virkelig flotte og praktiske "vestlandsbåtene". Med Sunbridge'n har man nå begge muligheter. en romslig salong inne, et stort overdekket akterdekk, og en super sunbridge. Ville lett kunnet finne meg til rette i denne båten....

Utseendet med den tilbaketrukne sunbridge'n er uvant, men utrolig praktisk,- i det minste. Jeg tror denne kommer til å bli en slager, ikke minst for oss her vest som bruker båten hele året.

Og....Frøken Fryd,- det er plenty med plass til antenner i radarbøylen....

Utseendet med den tilbaketrukne sunbridge'n er uvant, men utrolig praktisk,- i det minste.

Det er vel det peneste vi kan si :wink: Som jeg har sagt tidligere, den er saa stygg at den er pen. Modig gjort av Viknes igjen :yesnod: De som lukter paa 1030 vil bli i alvorlig tvil naa. Dette er jo en fantastisk helaarsbaat for den aktive bruker.

Haaper 1080 ogsaa kommer som SB

for en utrolig STYGG båt.for meg ser dette ut som ett mislykket nyttefartøy..

praktisk sier noen... jaja kansje det,men det må da være mulig å få det penere enn dette

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

LA3939 kommer vel med gode bilder fra Arenum om en ukes tid...

Hvor gode bildene er vil jeg ikke ha sagt så mye om, men jeg har nå gjort et forsøk.

Helt siden jeg så de første bildene på messen i fjor høst har jeg vært litt i tvesinn, har liksom ikke klart å bestemme meg helt.

Nå har jeg bestemt meg.

Men la oss først se på noen bilder.

v1030sakter.jpg

Det ser riktig så innbydende ut, velkommen om bord!

v1030sblo.jpg

Flere har nevnt fordelen med å også få takluker for de kalde månedene. Slik ser det ut nedenfra. Det er altså to åpningsbare luker samt glass mellom dem. Det hele kan blendes av med to ”persienner” som går i skinner, og trekkes fra hver side mot midten.

v103su2.jpg

Slik ser det ut fra overdekket, som en god venn av meg benevner det. Lukene åpnes ved å skyve dem mot midtskips.

v1030su1.jpg

Men la oss se mer på overdekket. Førerposisjon falt i smak hos meg, alt er lett til hånds, stolen er meget god.

v1030su3.jpg

Vi snur oss akterover, her er plass til flere passasjerer, samt en plass å legge legemet når sol skal slikkes. Eller en middagslur for en sliten Kaptein. Men jeg ville nå gjerne hatt et bord som ser litt mer forseggjort ut. Og kanskje, muligens, måhende litt treverk på dørken?

v1030su5.jpg

Fremre passasjerbenk har vendbar rygg, og når førersetet også kan svinges mot bordet kan man ha det Sehr Gemütlich.

v1030su4.jpg

Slik kan passasjerer på fremre benk beundre føreren i underveisfasen.

v1030su7.jpg

Jo da, her kan jeg godt sitte.

Så hva har jeg bestemt meg for? Jeg liker denne båten!

Jeg spurte salgssjefen hos Viknes om pris på ettermontering av overdekk. Svaret var rundt 400 tusen. De fjerner alt over vinduene i kabinen og legger på nytt.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Blir spennende å se om 1080 kommer som SB. .

Kan jeg aldri tenke meg. :nono: :crazy::eek: Lurte litt på om jeg var mindre smart da jag la inn dette.

Tror jammen den hadde blitt fin med en fly ala nimbus commander 340?

Og fikk disse svarene. Kan det gjøres med 1030 ser ikke jeg grunnen til at det og kan gjøres med 1080

Ja båten ser flot ur men sim noen har nemt ser den sjermkonsolen helt harry ut. Om jeg hadde kjøpt en slik båt hadde den nokk øyeblikkelig blit spåret vekk. Monkytopp er neppe aktuelt i det markedet denne er tiltengt.

Sjøner ikke at noen tør satse på et slikt alt i et system fra Raimarin dør den sjermen er du jo fri for alt. Til monkytoppen er det vel ikke bare et spørsmål om pris men også i høy grad ekstra vekt på galt sted.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Syns det var vanskelig å få inntrykk av designet når båten står så høyt og du ser dem nedenfra og opp. Kvalitet og finish var bra, liker jo godt 1080en, drømmebåt for meg om jeg skulle hatt motorbåt. I mine drømmer der jeg har altfor mye penger eier jeg to båter, en nydelig seilbåt (Arcona 430) og så en skikkelig rugg av en combibåt, men jeg må si at jeg er svak for Delta 40... 40 knop på marsj. huhei!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

(Advarsel: Litt langt innlegg, uten bilde)

For oss var det denne som var hovedinteressen på messen. Vi likte det vi så, hele familien. Hva som er pent, og hva som ikke er det, kan vi selvsagt diskutere evig. Selv deltar jeg ikke i den diskusjonen (Ng i tegning da jeg i oldtiden gikk i realskolen).

Å ha flybridge så langt bak at lukene i kabinen beholdes ser jeg som helt vesentlig. Det er ikke ofte de i praksis er åpne, men lyset som kommer inn gir en helt annen følelse enn i gamlebåten som ikke hadde glass i takluken.

At akterdekket blir overbygget er en vesentlig fordel. VG skriver at det er noe de fleste foretrekker, men vi snakker jo da kalesje. I praksis er det mye arbeid å ta av kalesjen, så mor savner solplass ombord i alle fall når vi er underveis. Og det er vi jo av og til!

Jeg kan ikke se at loftsetasjen gjør båten mindre egnet til fiske, snarere tvert i mot.

Vi har ingen erfaring med båt med loftsetasje, men syntes denne så funksjonell ut. Noe høyere rekkeverk omkring solplassen er nok vesentlig, kjekt om ikke mor faller av. Ellers var det en merknad at denne løsningen ikke innbyr til små barn ovenpå, lite beskyttelse mot å falle ned.

Trappen er bratt, kanskje ikke helt anvendelig for dem i andre enden av aldersskalaen heller. Godt å holde seg fast når man først var kommet ned i trappen, men en form for støtte i øverste del så jeg ikke, det hadde kanskje vært lurt. Vet ikke helt hvordan det skulle fikses.

I forhold til vår 5 år gamle båt så vi også at løsningene i kabinen var endret, delvis pga loftsetasjen. Vindusviskerne er festet i overkant. Det er en vesentlig forbedring, det blir "riktigere" deler av frontvinduene som da blir vasket. Det var en fin løsning for montering av TV, taket ble noe høyere, og lyssettingen syntes bedre.

På den tekniske siden har man måttet gå fra 2-spaks til 1-spaks elektronisk løsning. Det kan sikkert iverksettes en lang diskusjon her på forumet om hva som er å foretrekke, selv ville jeg i alle fall se overgang fra 2 til 1 spak som fordelaktig.

Konklusjonen vår etter besøket på utstillingen er at dette er et kvantesprang i anvendelse av båten vår. Utfordringen ligger i at det vel også er et kvantesprang i forhold til kostnad, men det får vi komme tilbake til!

Laholm

Vi var å så på den i helgen. Båten var fin den.

Ettersom fly'en er trekt så langt bak har den takluker i tillegg, og det er noe vi savner i dag.

Men rederinnen slaktet den fullstendig - "Båten skal jo være fin også !!!"

Så det blir nok ikke en slik.....

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Ikke gi deg.....!

Har inntrykk av at mange av rederinnene bestemmer mer og mer. Hjemme skal de ha gedigent flislagt bad/toalett med mye dyrt stæsj, mens vi gubber liker oss best på bad/toalett nr 2 i huset som er ofte et lite enkelt ustyrt rom.

I båtene drar vi med mer og mer stæsj fordi rederinnen skal ha det med. Ikke lenge til at verandakasser akterut blir standard. Innvendig dusj og 2xwc er snart også et must i båten. Dette for å nevne noe....

... og vi mannfolk gir oss lett for å beholde husfreden.... :lol:

Heldigvis er ikke alle rederinner slik :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...