Sebaldus Startet 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2009 Ønsker meg en radarmast på skuta. Har ikke radar pr i dag men dukker det opp et tilbud eller dollaren raser er jeg klar for dette. Derimot hadde det vært kjekt å bli kvitt en del antenner som pr i dag står på pushpiten og er i veien. Det blir raskt fullt med antenne for gps, fm-radio og snart en 1,2 meter høy antenne for trådløse nettverk... Systemene man får ferdig fra Scanstrut og båtsystem er jo gilde men prisene er jo etter min vurdering fullstendig sinnsyke og i alle fall ikke noe jeg kan ta meg råd til. Tror nok jeg skal klare å få fatt på syrefaste rør. Problemet da blir beslag for å feste greiene. Jeg har ikke sveisekompetanse slik at jeg kan lage dette selv. Har funnet en standard sett med fester på ebay: air x tower kit Dette er spesiallaget for feste av Air X vindgenerator og har derfor en spesiell vibrasjonsdemping i bunn. Dette anntar jeg legger den del på prisen. Kunne derfor tenke meg et tilsvarende sett uten denne dempingen der man altså selv stiller med egnede rør. Noen som har tips om dette eller andre patenter for en rimelig radarmast? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Her er et lite bidrag. Sjekk med lokal ASVO bedrift. De bruker å kunne hjelpe med å sveise rustfritt. Først må du få dreiet en rund flens som må ha ett hull som er litt større enn rørets/mastens ytre diameter. Såpass rom't at du kan skråstille flensen. Ideen er at du skjærer hull i flaten i ytterkant av akterspeilet, noen få cm ovenfor innfestingen for hanefoten fra akterstaget. Så tres røret igjennom. Vatrer opp røret/masten og punksveiser flensen til røret. Så tas hele greia på land og inn i et bedre egnet lokale for skikkelig sveising. Etterpå skrur du hele greia fast med gjennomgående bolter med f.eks. en liknende flens på undersiden, eller noen store syrefaste skiver. Selvfølgelig med en god gummipakning mellom flensen og skroget. Se skissen: Du må stage masten av et stykke oppe - ned mot pushpit'en. Hva du har på toppen av røret er opp til egen fantasi. Men skal du ha radar, så kan du lage en toppseksjon som kan tiltes sideveis og låses. Dette for at du skal kunne ha radaren noenlunde i vater når du seiler på kryss. Antenner kan festes på vindklede/vertikale rør som kommer ut under denne seksjonen. Kabler fra antenner evt. radar fører du ned inne i masten og tar dem ut under dekk. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sebaldus Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Mange takk for tips. Dette ser ut som en veldig lik løsning til den jeg ser på en nabobåt. Så var jo spørsmålet om settet fra ebay kanskje var rimelig tatt i betraktning jobben man sparer. Innser etterhvert at jeg burde lært meg å sveise... Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Legger ved bilde av radarmasten på vår båt. Hvis man zoomer inn på bildet så ser man støttestagene. Disse kan strammes med små strekkfisker. Dette er et greit opplegg, synes jeg. Er enkelt å lage. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Gammel annonse men muligens ikke solgt? Radarmast Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.