snekkegutt Startet 21.Januar.2009 Del på Facebook Startet 21.Januar.2009 Hei Er det noen som vet hvor i Stavanger man kan få kjøpt antenne-kabel med plugger? Enten ferdig lengde på noen meter, eller at de lager på en bestemt lengde og monterer plugger? Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 det må vere landor larsen i hillevåg rett påside av gamle TB mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Landor Larsen lager etter mål, men husk på at hvis du skal ha en hel "skroggjennomføring" på antennekabelen så må du leverer den inn med bestillingen. Ellers så selger jo Maritim gjennomføringer som er splittet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 1-2-3 communication, Sandnes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
olews Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Husk på å kjøpe skikkelig kabel, enten RG213 eller de mer moderne HFX som er like tynne som RG58, men tap som RG213. Se forøvrig på min side med tips om kabel : Maritime tips. Har er informsjon om kabel pluss litt annet som kan være nyttige fakta å ta med seg. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Nå skriver ikke snekkegutt hvilken båt han har men har gutten en snekke så må du ikke tulle bort pengene på en rg213, en lengde på 2-3 meter holder rg58 lenge. Ofte er en rg213 vanskelig å trekke i en lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Homlungen Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 se Elfa De har også en butikk i Oslo Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
shaukaas Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Hvilke plugger skal brukes her? Er BNC vanligst på antenne-siden, og PL259 på radio-siden? Hvilken plugg passer f.eks. på en H1000 kabel? Da riggen skal av til våren, skal VHF antenne + kabel byttes ut. Så langt ser H1000 kabelen mest fristende ut - noen som har noen meninger om det? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Hold deg unna bnc! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Fordi? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
shaukaas Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Hold deg unna bnc! Er ikke dette ofte den connectoren som er på antenne-siden? Selv vurderer jeg AC11BI4 antennen fra Comrod. BNC Female som connector... Deretter lurer jeg på å bruke denne AIS splitteren fra Pronav, slik at jeg kan kjøre VHF, AIS, GSM og FM på en og samme antenne. Det er nok mange som vil rive seg i håret når de leser dette - men er hvilke alternativ er bedre dersom jeg ikke monterer et antennestativ helt akter? To antenner i mastetoppen er vel heller ikke - "helt topp" Det bør fungere greit? "Alt" på én antenne - på én kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Fordi? Fordi den er dårlig selvsagt, har etter min mening ingenting i en båt å gjøre. Hurtiglåsen på disse pluggene er ikke laget for å sitte fast år etter år, bruk heller uhf eller n-connector. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 ..Det bør fungere greit? "Alt" på én antenne - på én kabel? Kom svært gjerne tilbake med rapport. (sending og mottak på VHF og rekkevidden på AIS) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 (redigert) Så langt ser H1000 kabelen mest fristende ut - noen som har noen meninger om det? Jeg vil fraråde bruk av den kabelen. Den har massiv senterleder. Ombord i båt skal flertrådige ledere benyttes. Bruk 213. Og mens jeg husker det. Du skal ikke bruke mobiltelefon på den splitteren. Oops. Var litt rask der. Med den antennen kan du tydligvis koble på en GSM. Redigert 10.Februar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 (redigert) Kom svært gjerne tilbake med rapport. (sending og mottak på VHF og rekkevidden på AIS) Hei. Jeg har "testet" litt slike kombiløsninger. Jeg hadde tidligere en VHF-antenne for VHF'n i masten med coax direkte ned til VHF'n. Og så hadde jeg en vanlig "bilradioantenne" i tillegg for FM kringkastingsmottaker. Dette fungerte selvfølgelig utmerket. Så kjøpte jeg meg en AIS-mottaker, og for å slippe ekstra VHF-antenne, kjøpte jeg en aktiv Glomex antennesplitter. Både splitteren og AIS-mottakeren ble montert vel 50cm fra VHF-mottakeren. AIS fungerte fint, men jeg fikk støy inn på VHF'n. Noe hjalp det med å flytte litt på 12volt kabler. Ferritkjerner hadde ingen effekt. Så langt virket det som om støyen kom fra AIS-mottakeren. I tillegg til dette forsøkte jeg å splitte utgangen fra splitteren til AIS'n med et vanlig BNC-ledd slik at også FM-radioen kobles inn parallelt med AIS'n. Det fungerte helt supert både for AIS og FM og påvirket ikke VHF'n noe ekstra. Jeg flyttet så AIS-mottakeren over til andre siden av båten. Det hjalp noe, men det ble ikke 100% bra. Jeg koblet så fra splitteren og lot VHF'n ha sin gamle antenne i fred, samtidig som jeg også flyttet splitteren over til andre siden av båten der AIS-mottakeren nå var. Der monterte jeg midlertidig en ny VHF-antenne, koblet den til splitteren med det ene uttaket av den til AIS-mottakeren, og det andre til FM-radioen. Bingo! Altså gikk ikke støyen fra AIS'n gjennom luften til VHF'n, men via splitteren. I tillegg fikk jeg eliminert støy fra datastrømmen fra AIS-mottakeren til kartplotteren da disse nå ble på samme side av båten med kort datakabel seg imellom. Så før neste sesong blir det å få montert VHF-antennen for AIS-mottakeren, splitteren og selve AIS-mottakeren mer permanent. Alt på motsatt side av båten i forhold til VHF'n. Og dermed kan i hvert fall bilradioantennen for FM-radioen fjernes. Lars H. Redigert 10.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Det var DET jeg hadde misstanke om ja. Takker Lars. Forøvrig har jeg BNC-kontakter ombord, men montert slik at de ikke er utsatt for vibrasjoner / stress.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 (redigert) Hei. Nå er det jo flere fabrikat av splittere å få tak i da, og det kan godt være det er forskjell på dem. Men uansett så gjorde boksen min det den skulle med sterke signaler inn og ut. Men så var det støyen da. Men den var egentlig marginal. Når det gjelder BNC-kontakter, så er jeg ikke så enig i at de er så dårlige. Med en god strekkavlastning (fabrikmontert på bildet under) er de meget stabile og gode innendørs. Benytter en krympestrømpe over hele kontakten i tillegg, er det ingen grunn til ikke å bruke de utendørs mot en antenne heller. Da mange antenner har slik kontakt, har en heller ikke noe valg i de tilfellene. Slike strekkavlastere kan også kjøpes løse, her et eksempel fra ELFA: Lars H. Redigert 10.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shaukaas Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Mange takk for konstruktive innspill! Da blir det RG213, plugger og krympestrømpe med lim fra ELFA. De lokale pusherne her i byen tar seg godt betalt for denne type "gods" Jeg er selv spent på hvor godt Pronav's splitter fungerer; dette ser jo ut til å være en "aktiv" splitter. (Kan man anta at denne 'kobler fra' ut Rx på VHF når AIS sender, og vice versa?) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.