Jump to content

Hvem i Stavanger selger VHF antenne-kabel og plugger?

snekkegutt

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Hold deg unna bnc!

Er ikke dette ofte den connectoren som er på antenne-siden?

Selv vurderer jeg AC11BI4 antennen fra Comrod. BNC Female som connector...

Deretter lurer jeg på å bruke denne AIS splitteren fra Pronav, slik at jeg kan kjøre VHF, AIS, GSM og FM på en og samme antenne. :lipseal:

Det er nok mange som vil rive seg i håret når de leser dette - men er hvilke alternativ er bedre dersom jeg ikke monterer et antennestativ helt akter?

To antenner i mastetoppen er vel heller ikke - "helt topp" :confused:

Det bør fungere greit?

"Alt" på én antenne - på én kabel?

Så langt ser H1000 kabelen mest fristende ut - noen som har noen meninger om det?

Jeg vil fraråde bruk av den kabelen. Den har massiv senterleder. Ombord i båt skal flertrådige ledere benyttes.

Bruk 213.

Og mens jeg husker det. Du skal ikke bruke mobiltelefon på den splitteren.

Oops. Var litt rask der. Med den antennen kan du tydligvis koble på en GSM.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Kom svært gjerne tilbake med rapport. (sending og mottak på VHF og rekkevidden på AIS)
Hei.

Jeg har "testet" litt slike kombiløsninger. Jeg hadde tidligere en VHF-antenne for VHF'n i masten med coax direkte ned til VHF'n. Og så hadde jeg en vanlig "bilradioantenne" i tillegg for FM kringkastingsmottaker. Dette fungerte selvfølgelig utmerket.

Så kjøpte jeg meg en AIS-mottaker, og for å slippe ekstra VHF-antenne, kjøpte jeg en aktiv Glomex antennesplitter. Både splitteren og AIS-mottakeren ble montert vel 50cm fra VHF-mottakeren. AIS fungerte fint, men jeg fikk støy inn på VHF'n. Noe hjalp det med å flytte litt på 12volt kabler. Ferritkjerner hadde ingen effekt. Så langt virket det som om støyen kom fra AIS-mottakeren. I tillegg til dette forsøkte jeg å splitte utgangen fra splitteren til AIS'n med et vanlig BNC-ledd slik at også FM-radioen kobles inn parallelt med AIS'n. Det fungerte helt supert både for AIS og FM og påvirket ikke VHF'n noe ekstra.

Jeg flyttet så AIS-mottakeren over til andre siden av båten. Det hjalp noe, men det ble ikke 100% bra. Jeg koblet så fra splitteren og lot VHF'n ha sin gamle antenne i fred, samtidig som jeg også flyttet splitteren over til andre siden av båten der AIS-mottakeren nå var. Der monterte jeg midlertidig en ny VHF-antenne, koblet den til splitteren med det ene uttaket av den til AIS-mottakeren, og det andre til FM-radioen. Bingo!

Altså gikk ikke støyen fra AIS'n gjennom luften til VHF'n, men via splitteren. I tillegg fikk jeg eliminert støy fra datastrømmen fra AIS-mottakeren til kartplotteren da disse nå ble på samme side av båten med kort datakabel seg imellom.

Så før neste sesong blir det å få montert VHF-antennen for AIS-mottakeren, splitteren og selve AIS-mottakeren mer permanent. Alt på motsatt side av båten i forhold til VHF'n. Og dermed kan i hvert fall bilradioantennen for FM-radioen fjernes.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Nå er det jo flere fabrikat av splittere å få tak i da, og det kan godt være det er forskjell på dem. Men uansett så gjorde boksen min det den skulle med sterke signaler inn og ut. Men så var det støyen da. Men den var egentlig marginal.

Når det gjelder BNC-kontakter, så er jeg ikke så enig i at de er så dårlige. Med en god strekkavlastning (fabrikmontert på bildet under) er de meget stabile og gode innendørs. Benytter en krympestrømpe over hele kontakten i tillegg, er det ingen grunn til ikke å bruke de utendørs mot en antenne heller. Da mange antenner har slik kontakt, har en heller ikke noe valg i de tilfellene.

bnc.jpg

Slike strekkavlastere kan også kjøpes løse, her et eksempel fra ELFA:

785f3ba0-78f5-11dc-bb36-0019bbdf5d02.jpg

Lars H. :flag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mange takk for konstruktive innspill! :smiley:

Da blir det RG213, plugger og krympestrømpe med lim fra ELFA. De lokale pusherne her i byen tar seg godt betalt for denne type "gods" :cool:

Jeg er selv spent på hvor godt Pronav's splitter fungerer; dette ser jo ut til å være en "aktiv" splitter.

(Kan man anta at denne 'kobler fra' ut Rx på VHF når AIS sender, og vice versa?)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...