Pelle Parafin Startet 21.Januar.2009 Del på Facebook Startet 21.Januar.2009 Regner med at de fleste her inne er medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 ikke jeg. Har da kontroll på redskapen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Ingen av spørsmålene passer. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Er selvfølgelig medlem i NSSR, men ikke fordi jeg ikke stoler på redskapen. Ombord gjøres alt tenkelig for at en kritisk situasjon ikke skal oppstå, hva det enn måtte være. Dersom ting allikevel skulle skje så er det godt å vite at de kan assistere raskt og effektivt. Det er etter mitt syn også viktig å støtte en slik organisasjon som er til for oss båtfolk. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 (redigert) ikke jeg. Har da kontroll på redskapen. OK. Hatt båt lenge? Redigert 21.Januar.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg har hatt mange "sandkjenninger" i Danmark. Den mest alvorlige "fjellkjenningen" jeg har hatt var i Hankøområdet, nord for Lyngholmen. På kartutsnittet nord for Lyngholmen er det et 6-tall, nordvest for dette tallet et "+". Dette ble jeg løftet oppå av store dønninger i ca 2 knops fart. Resultat: ødelagt propell og ror og vanninntregning - sannsynligvis fordi redningsbåter trakk meg over skjæret. Hadde jeg bakket ville nok skadene blitt mindre. Kostnad: ca 150.000. Dette er lenge siden. Da var det godt å ha medlemsskap i Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Ikke medlem, men er mer i jolla en snekka så har ikke behov... Blir det mer tid til båt og lengre turer er Kystpatruljen noe jeg vil vurdere... (koster jo lite så egentlig ikke noe å vurdere ) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg er ikke medlem! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
rag Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Hei Spørsmålet "Er du godt fornøyd med medl. skapet?" som må svares ja, eller nei på, skal vel være "Er godt fornøyd med medl. skapet." Har hatt hjelp av redningsselskapet, er medlem i kystpatruljen, 2 ganger. Første gang var ikke egerntlig nødvendig, kunne klart det uten å ringe. Ringte bare fordi det, siden vi er medlen i kystpatruljen, er gratis. Førte det opp i pollen under motorhavari. Motorreima som driver dynamo og vannpumpe røk, og jeg klarte ikke i stresset å huske eller finne ut hvor resservereima lå. Moralen er: Legg alt av viktig utstyr samme plass, eller ha en sjekkliste som du gjennomgår ofte. Den første redningsaksjonen var litt flau for meg, den andre var værre. Under siste natt på skarvejakt i oktober 2006 lå vi fortøyd i en venns fastfortøyning. Været var fint, vindstille og klart. Varselet var økning til stiv kuling om formiddagen dagen etter, så jeg planla a dra av hjemover kl. 6.00 dagen etter. Kl 5 om morgenen våknet jeg med at vi vi lå på land. Fint og støtt i en krybbelignende formasjon i berget og det var fallende sjø. Ikke noe problem om det ikke hadde vært for kulingen som var varslet. Det ville bare være å vente på neste flo og få båten av land. Men nå var det varslet nordøstlig kuling, så det var bare å ringe Redningsselskapet. De kom i løpet av 2 timer og i mellomtiden tømte vi båten for personlig (og spesielt dyrt) utstyr. En slik aksjon er det nok ikke mulig å forberede seg på. Været er slik at de på Redningsskøyta ikke kan (eller vil) komme på land. Så de skyter en line på land og du må dra ombord tauet. Så må du selv feste tauet i båten slik du selv mener er best (Redningsselskapet er antagelig forsiktig her for ikke å bli erstatningsansvarlig.) Noe gikk godt og noe gokk ikke godt. Jeg vurderte pullertene ombord til å være for svake, så tauet fra Redningsskøyta ble satt rundt hele overbygget. Det som gikk godt var at båten kom av ved første forsøk og minimale skader på skråget. Men uheldigvis, idet de dro oss av, så for halve rekkverket fremme på båten også. Det gjorde reparasjonene mer kostbare. Moralen er: Ikke stol på andres fortøyninger. Jeg syntes ikke dnne historien hører inn under "Fått hjelp ved grunnstøting" så jeg krysset ikke av på noen av alternativene. Jeg har hatt båt i mange år og begge disse episodene skjedde innen ett år. Det var nær ved at jeg mistet lysten på båtliv. Hilsen en som har fått gleden med båtliv igjen. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 PS. Jeg er godt fornøyd med redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Ikke medlem. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
M/S Bastard Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Medlem Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg spanderer gjerne noen hundrelapper på at en båt blir reddet. Man kunne jo selvsagt spurt seg om dette burde vert helfinansiert av staten men det er vel en av de få sakene jeg sender inn penger til uten at de trenger å spørre... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Blir det mer tid til båt og lengre turer er Kystpatruljen noe jeg vil vurdere... (koster jo lite så egentlig ikke noe å vurdere ) Helt enig med deg der! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Hvorfor stemmer folk og i tillegg skriver at de er medlem eller ikke medlem... er det en form for markeringsbehov mon tro... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
motor Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 yepp. Å så har du noe å spekulere på. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg spanderer gjerne noen hundrelapper på at en båt blir reddet. Man kunne jo selvsagt spurt seg om dette burde vert helfinansiert av staten men det er vel en av de få sakene jeg sender inn penger til uten at de trenger å spørre... Redning av folk er helfinansiert av staten. Berging av båten (og andre ting) må da være ting-eierens sak. Så da har vi forsikringer, og Sjøassistanse, og Redningsselskapet. De siste to henter vel det de kan fra forsikringene, vil jeg tru - de vil ihvertfall vite hvilket selskap man er forsikret i (egen erfaring ved berging) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
hifo Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Hvorfor stemmer folk og i tillegg skriver at de er medlem eller ikke medlem... er det en form for markeringsbehov mon tro... hvis du absolutt må vite det , så er jeg ikke medlem , så det var ingen alternativer som passet meg..:-) ditt polltroll .- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Ingen av spørsmålene passer. Mener du jeg kunne hatt med et spørsmål "ikke medl"? (Kansje det,for sent nå.) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg er medlem tror jeg men hva er egentlig vitsen , om jeg går på grunn og trenger assistanse da får jeg vel den hjelpen jeg trenger medlemskap eller ikke ? Hva er grunnen annet enn å være medlem for å støtte redningsselskapet ? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Ikke noe vits å være medlem. Har ikke sett ei eneste redningsskøyte i Vansjø jeg Når politiet ikke tørr å kjøre oppi her, så tørr sikkert ikke redningsselskapet heller. Dem har lagt igjen noen undervannshus her Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Vil støtte redningsselskapet uansett At-le Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg vil og støtte redningsselskapet osv men gjør det noen forskjell å å være eller ikke være medlem ,er man i en krise så roper de vel ikke fra redningsbåten og spør om man er medlem eller ikke og så nekter de å assistere om man ikke er medlem Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Solidaritet med andre båtfolk, Båtene til redningsselskapet brukes til andre ting også, en å slepe hjem dieseltomme fritidsbåter; søk etter savnede, hvem må ut når det er fare for at noen hopper fra en bro? Man får hjerteinfarkt og er i en holme, hvem skal komme, hjelp med brannslukking. Jeg er medlem av to grunner, solidaritet med andre sjøfarende, jeg er opptatt av at vi må ha godt utstyrte båter plasert langs kysten med trent personell, hjelp hvis jeg selv skulle trenge det - skulle det være kun pga sistnevnte så kunne jeg like godt ringt en i familien for å bli slept hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 (redigert) Jeg vil og støtte redningsselskapet osv men gjør det noen forskjell å å være eller ikke være medlem ,er man i en krise så roper de vel ikke fra redningsbåten og spør om man er medlem eller ikke og så nekter de å assistere om man ikke er medlem Fikk selv en stor plastpresenning i propellen,og ble liggende å drive.Ringte redningsskjøyta, som kom med froskemann og ordnet opp.Dette ville kostet like mye, som flere års medl.skap,hvis jeg skulle betalt det selv.Nå betalte jeg kr.0.Synes det er veldig betryggende å være medl. Er medl: Kystpatruljen Total Redigert 21.Januar.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.