Jump to content

Hvor mange er medl. i Redningsselskapet?


Pelle Parafin

Kystpatruljen  

260 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er selvfølgelig medlem i NSSR, men ikke fordi jeg ikke stoler på redskapen. Ombord gjøres alt tenkelig for at en kritisk situasjon ikke skal oppstå, hva det enn måtte være.

Dersom ting allikevel skulle skje så er det godt å vite at de kan assistere raskt og effektivt. Det er etter mitt syn også viktig å støtte en slik organisasjon som er til for oss båtfolk.

Per Harald :flag:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

grunnstoeting.jpg

 

Jeg har hatt mange "sandkjenninger" i Danmark. Den mest alvorlige "fjellkjenningen" jeg har hatt var i Hankøområdet, nord for Lyngholmen. På kartutsnittet nord for Lyngholmen er det et 6-tall, nordvest for dette tallet et "+". Dette ble jeg løftet oppå av store dønninger i ca 2 knops fart. Resultat: ødelagt propell og ror og vanninntregning - sannsynligvis fordi redningsbåter trakk meg over skjæret. Hadde jeg bakket ville nok skadene blitt mindre. Kostnad: ca 150.000. Dette er lenge siden. Da var det godt å ha medlemsskap i Redningsselskapet.

Link to post

Hei

 

Spørsmålet "Er du godt fornøyd med medl. skapet?" som må svares ja, eller nei på, skal vel være "Er godt fornøyd med medl. skapet."

 

Har hatt hjelp av redningsselskapet, er medlem i kystpatruljen, 2 ganger.

 

Første gang var ikke egerntlig nødvendig, kunne klart det uten å ringe. Ringte bare fordi det, siden vi er medlen i kystpatruljen, er gratis. Førte det opp i pollen under motorhavari. Motorreima som driver dynamo og vannpumpe røk, og jeg klarte ikke i stresset å huske eller finne ut hvor resservereima lå. Moralen er: Legg alt av viktig utstyr samme plass, eller ha en sjekkliste som du gjennomgår ofte.

 

Den første redningsaksjonen var litt flau for meg, den andre var værre.

 

Under siste natt på skarvejakt i oktober 2006 lå vi fortøyd i en venns fastfortøyning. Været var fint, vindstille og klart. Varselet var økning til stiv kuling om formiddagen dagen etter, så jeg planla a dra av hjemover kl. 6.00 dagen etter. Kl 5 om morgenen våknet jeg med at vi vi lå på land. Fint og støtt i en krybbelignende formasjon i berget og det var fallende sjø. Ikke noe problem om det ikke hadde vært for kulingen som var varslet. Det ville bare være å vente på neste flo og få båten av land. Men nå var det varslet nordøstlig kuling, så det var bare å ringe Redningsselskapet. De kom i løpet av 2 timer og i mellomtiden tømte vi båten for personlig (og spesielt dyrt) utstyr.

 

En slik aksjon er det nok ikke mulig å forberede seg på. Været er slik at de på Redningsskøyta ikke kan (eller vil) komme på land. Så de skyter en line på land og du må dra ombord tauet. Så må du selv feste tauet i båten slik du selv mener er best (Redningsselskapet er antagelig forsiktig her for ikke å bli erstatningsansvarlig.)

Noe gikk godt og noe gokk ikke godt. Jeg vurderte pullertene ombord til å være for svake, så tauet fra Redningsskøyta ble satt rundt hele overbygget.

 

Det som gikk godt var at båten kom av ved første forsøk og minimale skader på skråget. Men uheldigvis, idet de dro oss av, så for halve rekkverket fremme på båten også. Det gjorde reparasjonene mer kostbare.

 

Moralen er: Ikke stol på andres fortøyninger.

 

Jeg syntes ikke dnne historien hører inn under "Fått hjelp ved grunnstøting" så jeg krysset ikke av på noen av alternativene.

 

Jeg har hatt båt i mange år og begge disse episodene skjedde innen ett år. Det var nær ved at jeg mistet lysten på båtliv.

 

Hilsen en som har fått gleden med båtliv igjen.

 

Ragnar

Link to post

Hvorfor stemmer folk og i tillegg skriver at de er medlem eller ikke medlem... er det en form for markeringsbehov mon tro... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Jeg spanderer gjerne noen hundrelapper på at en båt blir reddet. Man kunne jo selvsagt spurt seg om dette burde vert helfinansiert av staten men det er vel en av de få sakene jeg sender inn penger til uten at de trenger å spørre...

Redning av folk er helfinansiert av staten. Berging av båten (og andre ting) må da være ting-eierens sak. Så da har vi forsikringer, og Sjøassistanse, og Redningsselskapet. De siste to henter vel det de kan fra forsikringene, vil jeg tru - de vil ihvertfall vite hvilket selskap man er forsikret i (egen erfaring ved berging)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Solidaritet med andre båtfolk, Båtene til redningsselskapet brukes til andre ting også, en å slepe hjem dieseltomme fritidsbåter;

søk etter savnede, hvem må ut når det er fare for at noen hopper fra en bro? Man får hjerteinfarkt og er i en holme, hvem skal komme, hjelp med brannslukking.

 

Jeg er medlem av to grunner, solidaritet med andre sjøfarende, jeg er opptatt av at vi må ha godt utstyrte båter plasert langs kysten med trent personell,

hjelp hvis jeg selv skulle trenge det - skulle det være kun pga sistnevnte så kunne jeg like godt ringt en i familien for å bli slept hjem.

Link to post
Jeg vil og støtte redningsselskapet osv men gjør det noen forskjell å å være eller ikke være medlem ,er man i en krise så roper de vel ikke fra redningsbåten og spør om man er medlem eller ikke og så nekter de å assistere om man ikke er medlem

 

 

Fikk selv en stor plastpresenning i propellen,og ble liggende å drive.Ringte redningsskjøyta, som kom med froskemann og ordnet opp.Dette ville kostet like mye, som flere års medl.skap,hvis jeg skulle betalt det selv.Nå betalte jeg kr.0.Synes det er veldig betryggende å være medl. Er medl: Kystpatruljen Total :sailing:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...