Jump to content

Nidelv 24 som lekker vann ved ror gjennomføring

Gurba

Recommended Posts

Tillater å hive meg på denne tråden, fordi jeg har slitt med nøyaktig samme problem siden siste sjøsetting (forut for dette hadde jeg dieseltanken ute til vask). Hos meg ser det ut til å være en slags pakning (helt nederst der rorhylsen går igjennom skroget) som holdes på plass av en svær mutter på rorhylsen. Denne mutteren har siste sesong hatt det med å løsne, selv etter kortere turer, med lekkasje som følge. Begynner å bli lei av å måtte opp med lukene i dørken for å komme til og få strammet mutteren etter hver tur, men da stopper i alle fall lekkasjen til neste båttur.

Er usikker på om det er noe galt med pakningen/tettingen eller om problemet er avgrenset til at mutteren løsner. Har en hypotese om at det er for høy friksjon mellom rorakslingen og hylsen, slik at også hylsen beveger seg (har ikke sjekket dette ennå :blush: ).

Min blogg på baatplassen.

jeg hadde samme problemet på min nidelv 24 fra 1987 (eller var dt 78?)

rorhylsa har mutter med flens på hver side av skroget. I toppen/slutten av denne er det en lengere mutter med rom til "tråd med voks" surring inni mutteren.

Problemet mitt viste seg å være sprekt rorhylse så jeg fikk laget en ny en. Får også kjøpt ny direkte fra Nidelv, men det tok litt tid. Var et kjent problem hos nidelv og forsåvidt også hos det mekaniske verkstedet som lagde en ny til meg.

Å bytte hylsa er egentlig grei skuring. Tanken må bort, men er en enkelt operasjon. Største utfordringen er å få løsnet mutterne på ut/innsiden. Sitter litt kronglete inni - og mann må være to for å få det til.

• 4 måneder senere...

Eg fiksa dette problemet på min i vår. Her var "rorstanga" satt fast i gjennomføringa, sannsynligvis pga lite bruk. Dette førte til at å vri på rattet og drog med seg røyret rundt som skulle halda alt på plass. Då løsna mutterane på utsida og innsida av skroget etterkvart, og det lak.

Me tok berre ut ytterrøyret og stanga (eller kva desse delane vert kalt. Fekk dei frå kvarandre, pussa dei litt og smørde dei godt. Satt dei på plass att. Så stramma me låsemutter på undersida og innsida av skroget godt, med locktight. Til no har det vert heilt problemfritt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...