Zach Startet 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2009 (redigert) Som tittelen sier, leker litt med tanken på å installere ny motor. Den gamle VP 41A på 200 HK funker OK, så har ingen god grunn for å bytte (bare leker litt med tanken). Jeg har sett litt nærmere på VP D3-190. Den er vesentlig lettere enn 41A (ca 200 kg), og kan hende får jeg samme fart selv om den yter litt mindre. Ikke så vesentlig egentlig, så lenge jeg kan marse på 18 knop som i dag. Og det bør D3-190 kunne greie fint. Her er diagram for ytelse og forbruk: Hvis jeg leser diagrammet riktig, er det mulig med bare ca 10 hk mindre effekt med å reduserte 500 o/m (til 3500), eller 25 hk mindre effekt med å redusere med 1000 o/m (3000). Syns dette virker noe "rart". Mao. en ytelse på ca 165 HK ved 3000 o/m. Faktisk sprekere enn min gamle 41A som både har større volum og mere HK. Da bør jeg få samme marsfart som før med 3000 o/m (18 knop mars). Forbruket ("ved beregnet propellerlast x 2,5") vil i følge diagrammet bli ca 17,5 l/t, mens 41A bruker ca 25-30 l/t på samme fart! Kan dette være mulig, eller kan ikke tabellene leses slik? Noen som kan forklare, evt. kommentere? Redigert 21.Januar.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Flytter denne fram i køen! Er det ingen som kan si noe om diesel-forbruket på 3000 o/m iflg. digrammet kan være riktig? 17-18 l/t ved et effektuttak på over 160 HK er nesten litt for godt til å være sant. Noen som har erfaringer med denne motoren (D3-190/DPS)? Kommentarer/synspunkter mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Jeg har ikke selv erfaring med Volvo Penta D3. Her er et tidligere innleg fra meg om denne motoren: Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang. Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette: Misforståelse om D3-service Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3: Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret. Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3. Men om det er en fabrikkny motor du har i tankene, så må man vel kunne gå ut i fra at de omtalte problemene er utbedret, uten at jeg kan si det med sikkerhet. Selv ville jeg beholdt den gamle 41A da dette går for å være en av de bedre motorene Volvo Penta har produsert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Det virker på meg som du har helt feil kurver. Vet ikke hvor du har dem fra. Men det ser ikke mye riktig ut. Har du sett propellakseleffekt kurvene for motoren ? Det er de som er interessante. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 (redigert) Kurvene har jeg hentet fra "produktbulltin" fra VP hjemmeside: VP D3. Fikk ikke kopiert fra bulletinen, men har tegnet de inn i Excel. Skal stemme bra. Til Capitaine: Takk for info, interessant å lese de artiklene du viser til. Redigert 23.Januar.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Min far har d3 190 i sin nidelv og er veldig fornøyd med motoren .. mener han sa den brukte ca 20-24 liter i hastighet rundt 30 knop fullt er ca 40knop.. Men å skifte ut 41 `n til en motor som har samme hk på drevet , ser jeg ikke helt vitsen med egentlig .. Tror ikke du får adapterplate til det nye drevet som passer i 290 hullet , og da må du støpe :( .. Vil du skifte motor så ville jeg heller sett på steyr 250hk /280 hk disse kan du få tilpasset 290 drev eller kan leveres med mercruiser drev og adapterplate.. steyr er også lette motorer .. regner med noen retter meg hvis noe er feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Forbruket på kurven skal stemme når du tar ut tilgjenngelig kraft og moment på det spesifikke turtallet. Om kurven stemmer, har jeg ikke noe forhold til. Ellers er det jo mange meninger om VP sin D-serie, men det var vel ikke det du spurte om Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Takk for svarene. Jeg er klar over at det ikke bare er å ta ut 41A og sette inn D3-190 uten et det koster mye arbeid, f.eks. med å tilpasse nytt drev osv. Men som sagt "leker litt med tanken", så vil tiden vise. Har vi hatt VP forhandler/verksted lokalt, kunne jeg jo ha innhentet et bytte-tilbud. Men det har vi desverre ikke lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Til Gullfisk: Takk for svaret. Jeg spurte også om erfaringer/synspunkter. Jeg har sett at det har vært problemer med D-serien, og D3 er visst ikke noe unntak. Av en eller annen grunn trodde jeg det bare gjaldt D4/D6. Jeg glemte faktisk å sjekke i SØK før jeg postet, men har jeg gjort det nå. Fant en del, bl.a. denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.