Jump to content

Båtimport fra USA


Gunga Din

Recommended Posts

Faktisk samme regler om ikke enda strengere. Har lest litt rundt dette tema og det har visst også med skrogtykkelsen og hva slags farvann båten skal brukes i. "Over there" er det vanlig med at båter som produseres for innsjøer får en lavere klassefisering av skroget (spinklere bygget) og er følgelig ikke så holdbare når Tønsberg tønne passeres. :confused:.

En tankevekker er vel også at de fleste båter man finner på nett til salgs....bare har saltvannskjølte motorer.(Er jo ikke nødvendig med varmeveksler i ferskvann.)

 

Man bør lese litt på sidene til Toll.no og Sjøfartsdirektoretet. En billig båt kan fort bli dyrt og resultere i masse bryderi.

Mvh.Jørgen

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei, nå er jeg akkurat ferdig med mitt første båt prosjekt,

Jeg kjøpte meg en importert wellcraft eclipse uten motor og drev, og fikk tak i motor og drev brukt av to forskjellige selgere. Nå har jeg endleig klart å montere alt sammen og fåtten på vannet, og den går bra, hehe, veldig stolt :headbang:!!! båten jeg kjøpte var importetrt fra usa av han jeg kjøpten av. Føler at jeg har lært masse om motor og båt nå.

Motoroen var en mercruiser 4,3 lmed alpha one drev. Måtte bytte hele blokka også. Så det har blittt en DEL skruing,

 

 

Så har jeg sett litt på www.ebay.com  der kan man få kjøpt masse fine daycruisere fra 7-8-9-10 tusen dollar,  nå som krona er sterk og dollaren lav må det jo lønne seg å importere en båt,

 

Jeg har tenkt å gjøre båten min strøken så selgen og se meg etter en båt jeg kan importere som er ennå finere og større men som ikke koster mer en det jeg får for min,

 

har sjekket litt opp rund dette og disse avgiftene og kostnnadene påløper en båt til 10000 dollar  "70088 kr"  med ca 250 hk

 

hestekreft avgivt 250*112 kr per hk=28000

 

mva ved inføsel blir da (70088 kr + 28000) kroner *1,24=121629 kr

 

Transport ?? kanskje 15000.......da er vi oppe i 135000 kr, og a får du en ganske så fin og strøken daycruiser. Som du sikkert må ut med 200000 i norge for samme

 

Så må man betale for transporten av båten, noe som sikkert heller ikke er det billigste. Noen som har en pekepinnn på hva transport med en 19- 23 fots båt fra usa til norge kan koste?? og hvilke transports firma jeg kan hendvende meg til som kan gjøre det? ?

 

 

Noen som har noe erfaring med dette eller vet om noe. Alt av info rundt området tas mot med takk!!!

 

 

Noen som vil ha noen bilder av båten motoren jeg har satt sammen så er det bare å si fra, eller trenger noen tips ved instalering av  mercruiser motor eller drev.

 

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...&category=31271

 

her er en link til en båt jeg kunne tenkt meg, den er ikke helt strøken trenger litt mekking og en puss men er BILLIG, ingen minstepris på den. og np er det bare bydd 2500 dollar som er latterlige 17500.... mon tro hva den havner på til slutt...

Link to post

Vil nødig stikke kjepper i hjulene for import planene dine, men vil be deg sjekke i tidligere tråder her ang. CE merking. Ser ut til at myndighetene har skjerpet inn håndhevingen av dette samtidig som det er oppdaget at mange USA import båter er utrustet med forfalsket merking.

Gjør du feil her så kan det fort koste deg 50-70.000 ekstra.

 

Dessuten - en kommentar til regnestykket ditt, tror at alle transportkostander skal være med i moms grunnlaget. HK avgiften er kr. 132 pr hk.

 

Sjekk forøvrig http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/ly...lystfartoy.html

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Det stemmer det Rolf skriver om transportkostnader. Forøvrig finnes det en importkalkulator på medlemssidene hvor man fyller inn de ulike summene og antall HK, og får importpris ferdig kalkulert. Dette med CE merking er nok den største hindringen. Det er ikke få båter som etter hvert sitter fast i tollarrest pga manglende/forfalsket CE godkjenning.

Link to post

men hvis det finnes tisvarende båt i norge som er CE merket kan det vel ikke være noe problem.

 

F.eks en Sea Ray importert fra USA er vel den samme båten som du får kjøpt i norge....

 

Hvem ringer jeg angående CE merking a?

 

Lurer på hvordan det går når jeg skal registrere wellcraften min, den er ikke CE merket...den er fra 1995.

 

Den er heller aldri registrert i norge før, men jeg har tollpapirene på den. og det er et HIN nummer åp skroget,,

Link to post

Båten så meget fin ut, men de 2 siste bildene av undervannsdrev og motor virket litt så der. Når det gjelder undervannshuset så ser det ut som om det har gått mange timer og når det gjelder motoren så ser du jo at toppdekslene er skrudd av. Hva betyr det???? Ser for meg at du får en motor som du må begynne å skru på, ikke bra.

 

Håper at jeg tar feil. :headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

men hvis det finnes tisvarende båt i norge som er CE merket kan det vel ikke være noe problem.

 

F.eks en Sea Ray importert fra USA er vel den samme båten som du får kjøpt i norge....

 

Hvem ringer jeg angående CE merking a?

 

Lurer på hvordan det går når jeg skal registrere wellcraften min, den er ikke CE merket...den er fra 1995.

 

Den er heller aldri registrert i norge før, men jeg har tollpapirene på den. og det er et HIN nummer åp skroget,,

Båten din SKAL (etter det jeg forstår) være CE-merket. Dette er dyrt, tidkrevende og kostbart. Bare et tips.

 

GeirKS

Link to post

Fikk beskjed (husker ikke om det het skipsregisteret Rettelse:Sjøfartsdirektoratet mente eg.) om at myndighetene ville ikke lete etter min båt og eg ikke trengte CE godkjenne min båt..

 

1996 mod. innportert i 2001

 

 

På toll.no står det at en MÅ CE merke.!??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

kan noen fortelle meg hva som er virtsen med å CE merke en båt type som allerede er CE merket fra før av, da tenker jeg på en båt som er importert som det finnes akkurat maken som er CE merket i norge. .....  kan en da ikke bare henvise til en lik båt i båtregisteret?

Tror ikke det går, mener det er den enkelte båt som må være merket, ikke typen som sådann. Det er Sjøfartsdirektoratet som administrerer dette så snakk med dem.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Det er nok desverre slik at om det finnes flere båter som er akkurat maken til den du planlegger å importere så skal den du importerer være CE merket helt uavhengig av at det finnes lignende båter fra før. Dette er reglene og om det er fornuftig eller ikke kan jo selvsagt diskuteres. Du som importør er ansvarlig for at båten bli CE merket i henhold til fritidsbåtsforskriften. Dette koster penger, slik som allerede antydet her.

 

Samme regler gjerlder også for biler som ikke er E merket, tar du med en bil som ikke er E-merket til Norge og skal registrere denne så må du dokumentere at denne tilfredstiller kravene som er i Europa. Har en kollega som har tatt med seg en Nissan X-trail til Norge fra midtøsten, og denne er ikke E-merket.... Dermed er det en helv..es papirmølle med å skaffe dokumenter slik at denne kan registreres i Norge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvorfor ikke tenke litt annerledes da ??  CE merking i ettertid er jo for båter som ikke har ligget i Europa.

 

Jeg har sett en del på båter i Italia (og kjøpt en 45 foter ... se "My Italian Job"), og fant ut at båter er ganske rimelig der nede... og de ser ut til å ta vare på båtene veldig bra ....

 

Sjekket nettopp og fant fler hos samme mekler som jeg brukte:

 

Bilde

 

NOK 110,000 minus 15% (krangling)  .... NOK 93,500

 

MVA NOK 22,500

 

HK Avgift NOK 132 x 205 .. NOK 27,060

 

Total NOK 143,000

 

Frakt ... vell hent den selv med henger...

 

eller ....

 

Bilde

 

NOK 135,000 - 15%  ... NOK 114,750

MVA NOK 27,540

HK Avgift NOK 132 x 150 ... NOK 19,800

 

Total .. NOK 162,090

 

Kan også hentes med henger ....

 

MVH, Alf

 

(Legger fra kai i Roma snart...)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 2 uker senere...

Det stemmer det Rolf skriver om transportkostnader. Forøvrig finnes det en importkalkulator på medlemssidene hvor man fyller inn de ulike summene og antall HK, og får importpris ferdig kalkulert. Dette med CE merking er nok den største hindringen. Det er ikke få båter som etter hvert sitter fast i tollarrest pga manglende/forfalsket CE godkjenning.

Hvor finner jeg denne kalkulatoren :cheers:
Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg er en av mange som har kjøpt båt gjennom megler fra USA, og jeg har hørt mange skrekkhistorier

om andre som har benyttet meglere som averterer båter ferdig levert, CE-merket - UTEN MOTOR - etc. etc.

Gjennom en bekjent kom jeg i kontakt med et firma som heter Nordic Yacht/Imco-Sundberg på Fjellhamar. Her var det absolutt ingen ting å klage på. Maken til flott service skal man lete lenge etter.

De fant tre forskjellige båter ut fra de spesifikasjoner og pris jeg hadde gitt. De mailet bilder og spesifikasjoner, slik at det ikke skulle være noen tvil om utstyret.

Etter at kona og jeg hadde sett på dette et par dager, møtte vi to hyggeliger karer fra firmaet. Vi ble enige om hvilken båt vi skulle ha, og vi fikk en pris levert Oslo som faktisk lå godt under det nivået kona og jeg hadde bestemt oss for. De ordnet også med CE-merking. Dette tok lang tid, men dette skyldtes saksbehandlingen i Sjøfartsdirektoratet - noe som ble bekreftet ved en telefon dit.

Familien er nå stolte eiere av en Bayliner 2855 Ciera - fra 1996!!

Nordic Yacht er det i alle fall ikke farlig å kjøpe båt gjennom, og etter som vi ble anbefalt disse av en bekjent, er heller ikke vi redde for å anbefale dem videre.

De har webside www.nordicyacht.com.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...