Gunga Din Startet 7.Mai.2004 Del på Facebook Startet 7.Mai.2004 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=164445 OBS gäller Sverige! hur det er i Norge vet jag ikke? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jorg-1 Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Faktisk samme regler om ikke enda strengere. Har lest litt rundt dette tema og det har visst også med skrogtykkelsen og hva slags farvann båten skal brukes i. "Over there" er det vanlig med at båter som produseres for innsjøer får en lavere klassefisering av skroget (spinklere bygget) og er følgelig ikke så holdbare når Tønsberg tønne passeres. . En tankevekker er vel også at de fleste båter man finner på nett til salgs....bare har saltvannskjølte motorer.(Er jo ikke nødvendig med varmeveksler i ferskvann.) Man bør lese litt på sidene til Toll.no og Sjøfartsdirektoretet. En billig båt kan fort bli dyrt og resultere i masse bryderi. Mvh.Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
henrhuse Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Hei, nå er jeg akkurat ferdig med mitt første båt prosjekt, Jeg kjøpte meg en importert wellcraft eclipse uten motor og drev, og fikk tak i motor og drev brukt av to forskjellige selgere. Nå har jeg endleig klart å montere alt sammen og fåtten på vannet, og den går bra, hehe, veldig stolt !!! båten jeg kjøpte var importetrt fra usa av han jeg kjøpten av. Føler at jeg har lært masse om motor og båt nå. Motoroen var en mercruiser 4,3 lmed alpha one drev. Måtte bytte hele blokka også. Så det har blittt en DEL skruing, Så har jeg sett litt på www.ebay.com der kan man få kjøpt masse fine daycruisere fra 7-8-9-10 tusen dollar, nå som krona er sterk og dollaren lav må det jo lønne seg å importere en båt, Jeg har tenkt å gjøre båten min strøken så selgen og se meg etter en båt jeg kan importere som er ennå finere og større men som ikke koster mer en det jeg får for min, har sjekket litt opp rund dette og disse avgiftene og kostnnadene påløper en båt til 10000 dollar "70088 kr" med ca 250 hk hestekreft avgivt 250*112 kr per hk=28000 mva ved inføsel blir da (70088 kr + 28000) kroner *1,24=121629 kr Transport ?? kanskje 15000.......da er vi oppe i 135000 kr, og a får du en ganske så fin og strøken daycruiser. Som du sikkert må ut med 200000 i norge for samme Så må man betale for transporten av båten, noe som sikkert heller ikke er det billigste. Noen som har en pekepinnn på hva transport med en 19- 23 fots båt fra usa til norge kan koste?? og hvilke transports firma jeg kan hendvende meg til som kan gjøre det? ? Noen som har noe erfaring med dette eller vet om noe. Alt av info rundt området tas mot med takk!!! Noen som vil ha noen bilder av båten motoren jeg har satt sammen så er det bare å si fra, eller trenger noen tips ved instalering av mercruiser motor eller drev. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...&category=31271 her er en link til en båt jeg kunne tenkt meg, den er ikke helt strøken trenger litt mekking og en puss men er BILLIG, ingen minstepris på den. og np er det bare bydd 2500 dollar som er latterlige 17500.... mon tro hva den havner på til slutt... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Vil nødig stikke kjepper i hjulene for import planene dine, men vil be deg sjekke i tidligere tråder her ang. CE merking. Ser ut til at myndighetene har skjerpet inn håndhevingen av dette samtidig som det er oppdaget at mange USA import båter er utrustet med forfalsket merking. Gjør du feil her så kan det fort koste deg 50-70.000 ekstra. Dessuten - en kommentar til regnestykket ditt, tror at alle transportkostander skal være med i moms grunnlaget. HK avgiften er kr. 132 pr hk. Sjekk forøvrig http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/ly...lystfartoy.html Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Batdilla Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Det stemmer det Rolf skriver om transportkostnader. Forøvrig finnes det en importkalkulator på medlemssidene hvor man fyller inn de ulike summene og antall HK, og får importpris ferdig kalkulert. Dette med CE merking er nok den største hindringen. Det er ikke få båter som etter hvert sitter fast i tollarrest pga manglende/forfalsket CE godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 :nono: :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
henrhuse Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 men hvis det finnes tisvarende båt i norge som er CE merket kan det vel ikke være noe problem. F.eks en Sea Ray importert fra USA er vel den samme båten som du får kjøpt i norge.... Hvem ringer jeg angående CE merking a? Lurer på hvordan det går når jeg skal registrere wellcraften min, den er ikke CE merket...den er fra 1995. Den er heller aldri registrert i norge før, men jeg har tollpapirene på den. og det er et HIN nummer åp skroget,, Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Båten så meget fin ut, men de 2 siste bildene av undervannsdrev og motor virket litt så der. Når det gjelder undervannshuset så ser det ut som om det har gått mange timer og når det gjelder motoren så ser du jo at toppdekslene er skrudd av. Hva betyr det???? Ser for meg at du får en motor som du må begynne å skru på, ikke bra. Håper at jeg tar feil. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Allan E Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Den er heller aldri registrert i norge før, men jeg har tollpapirene på den. og det er et HIN nummer åp skroget,, Det er nå frivillig om du vil ha båten i småbåtregisteret, men du bør jo forsikre den da. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 men hvis det finnes tisvarende båt i norge som er CE merket kan det vel ikke være noe problem. F.eks en Sea Ray importert fra USA er vel den samme båten som du får kjøpt i norge.... Hvem ringer jeg angående CE merking a? Lurer på hvordan det går når jeg skal registrere wellcraften min, den er ikke CE merket...den er fra 1995. Den er heller aldri registrert i norge før, men jeg har tollpapirene på den. og det er et HIN nummer åp skroget,, Båten din SKAL (etter det jeg forstår) være CE-merket. Dette er dyrt, tidkrevende og kostbart. Bare et tips. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Fikk beskjed (husker ikke om det het skipsregisteret Rettelse:Sjøfartsdirektoratet mente eg.) om at myndighetene ville ikke lete etter min båt og eg ikke trengte CE godkjenne min båt.. 1996 mod. innportert i 2001 På toll.no står det at en MÅ CE merke.!?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Prisen på CE merking var i fjor ca 15oo,- pr. fot ? pluss krenginstest ( 5000,- ??!!), men nå er det så mange som CE merker så kanskje prisen er presset ned Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
henrhuse Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 kan noen fortelle meg hva som er virtsen med å CE merke en båt type som allerede er CE merket fra før av, da tenker jeg på en båt som er importert som det finnes akkurat maken som er CE merket i norge. ..... kan en da ikke bare henvise til en lik båt i båtregisteret? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 kan noen fortelle meg hva som er virtsen med å CE merke en båt type som allerede er CE merket fra før av, da tenker jeg på en båt som er importert som det finnes akkurat maken som er CE merket i norge. ..... kan en da ikke bare henvise til en lik båt i båtregisteret? Tror ikke det går, mener det er den enkelte båt som må være merket, ikke typen som sådann. Det er Sjøfartsdirektoratet som administrerer dette så snakk med dem. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sydvesten Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Det er nok desverre slik at om det finnes flere båter som er akkurat maken til den du planlegger å importere så skal den du importerer være CE merket helt uavhengig av at det finnes lignende båter fra før. Dette er reglene og om det er fornuftig eller ikke kan jo selvsagt diskuteres. Du som importør er ansvarlig for at båten bli CE merket i henhold til fritidsbåtsforskriften. Dette koster penger, slik som allerede antydet her. Samme regler gjerlder også for biler som ikke er E merket, tar du med en bil som ikke er E-merket til Norge og skal registrere denne så må du dokumentere at denne tilfredstiller kravene som er i Europa. Har en kollega som har tatt med seg en Nissan X-trail til Norge fra midtøsten, og denne er ikke E-merket.... Dermed er det en helv..es papirmølle med å skaffe dokumenter slik at denne kan registreres i Norge... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Divemaster Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Hvorfor ikke tenke litt annerledes da ?? CE merking i ettertid er jo for båter som ikke har ligget i Europa. Jeg har sett en del på båter i Italia (og kjøpt en 45 foter ... se "My Italian Job"), og fant ut at båter er ganske rimelig der nede... og de ser ut til å ta vare på båtene veldig bra .... Sjekket nettopp og fant fler hos samme mekler som jeg brukte: NOK 110,000 minus 15% (krangling) .... NOK 93,500 MVA NOK 22,500 HK Avgift NOK 132 x 205 .. NOK 27,060 Total NOK 143,000 Frakt ... vell hent den selv med henger... eller .... NOK 135,000 - 15% ... NOK 114,750 MVA NOK 27,540 HK Avgift NOK 132 x 150 ... NOK 19,800 Total .. NOK 162,090 Kan også hentes med henger .... MVH, Alf (Legger fra kai i Roma snart...) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
teivlars Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Er det noen som har erfaringer med båtimport fra USA.. Tenker på en Bayliner 3058 ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Til Divemaster: Har de billige seilbåter der nede også eller er det bare motorbåter? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=4070 Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 9.August.2004 Del på Facebook Svart 9.August.2004 Til Divemaster:....Har de billige seilbåter der nede også eller er det bare motorbåter?Heisan,kjenner ikke til prisene på seilbåter, men du kan vel sjekke litt selv her hos mekleren som jeg brukte... http://www.parisibroker.com/vela.asp Mvh, Alf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
ullrich Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Det stemmer det Rolf skriver om transportkostnader. Forøvrig finnes det en importkalkulator på medlemssidene hvor man fyller inn de ulike summene og antall HK, og får importpris ferdig kalkulert. Dette med CE merking er nok den største hindringen. Det er ikke få båter som etter hvert sitter fast i tollarrest pga manglende/forfalsket CE godkjenning.Hvor finner jeg denne kalkulatoren Sitér dette innlegget Link to post
ullrich Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hvor finner jeg denne kalkulatoren Ehh... glem det. Fant den i toppen av siden (Fersking, jeg) Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Forøvrig finnes det en importkalkulator på medlemssidene hvor man fyller inn de ulike summene og antall HK, og får importpris ferdig kalkulert. Spørs om ikke denne kalkulatoren er noe ufullstendig... Burde jo ha et felt for innfylling av hvor mye man forventer å bli lurt ... :flag: mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 hestekreft avgivt 250*112 kr per hk=28000 HK avgift er 132 + mva = 163 kr Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Stein J. Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Jeg er en av mange som har kjøpt båt gjennom megler fra USA, og jeg har hørt mange skrekkhistorier om andre som har benyttet meglere som averterer båter ferdig levert, CE-merket - UTEN MOTOR - etc. etc. Gjennom en bekjent kom jeg i kontakt med et firma som heter Nordic Yacht/Imco-Sundberg på Fjellhamar. Her var det absolutt ingen ting å klage på. Maken til flott service skal man lete lenge etter. De fant tre forskjellige båter ut fra de spesifikasjoner og pris jeg hadde gitt. De mailet bilder og spesifikasjoner, slik at det ikke skulle være noen tvil om utstyret. Etter at kona og jeg hadde sett på dette et par dager, møtte vi to hyggeliger karer fra firmaet. Vi ble enige om hvilken båt vi skulle ha, og vi fikk en pris levert Oslo som faktisk lå godt under det nivået kona og jeg hadde bestemt oss for. De ordnet også med CE-merking. Dette tok lang tid, men dette skyldtes saksbehandlingen i Sjøfartsdirektoratet - noe som ble bekreftet ved en telefon dit. Familien er nå stolte eiere av en Bayliner 2855 Ciera - fra 1996!! Nordic Yacht er det i alle fall ikke farlig å kjøpe båt gjennom, og etter som vi ble anbefalt disse av en bekjent, er heller ikke vi redde for å anbefale dem videre. De har webside www.nordicyacht.com. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.