Jump to content

Båtimport fra USA


Gunga Din

Recommended Posts

Jeg er en av mange som har kjøpt båt gjennom megler fra USA, og jeg har hørt mange skrekkhistorier

om andre som har benyttet meglere som averterer båter ferdig levert, CE-merket - UTEN MOTOR - etc. etc.

Gjennom en bekjent kom jeg i kontakt med et firma som heter Nordic Yacht/Imco-Sundberg på Fjellhamar. Her var det absolutt ingen ting å klage på. Maken til flott service skal man lete lenge etter.

De fant tre forskjellige båter ut fra de spesifikasjoner og pris jeg hadde gitt. De mailet bilder og spesifikasjoner, slik at det ikke skulle være noen tvil om utstyret.

Etter at kona og jeg hadde sett på dette et par dager, møtte vi to hyggeliger karer fra firmaet. Vi ble enige om hvilken båt vi skulle ha, og vi fikk en pris levert Oslo som faktisk lå godt under det nivået kona og jeg hadde bestemt oss for. De ordnet også med CE-merking. Dette tok lang tid, men dette skyldtes saksbehandlingen i Sjøfartsdirektoratet - noe som ble bekreftet ved en telefon dit.

Familien er nå stolte eiere av en Bayliner 2855 Ciera - fra 1996!!

Nordic Yacht er det i alle fall ikke farlig å kjøpe båt gjennom, og etter som vi ble anbefalt disse av en bekjent, er heller ikke vi redde for å anbefale dem videre.

De har webside www.nordicyacht.com.

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer!

 

Bra reklame.

 

Kan du spesifisere nærmere hvorledes kontrakten var?

Betaler man noe hvis de ikke finner båt til en pris man kan akseptere?

Forskuddsbetaling av båt?

Byttet dere til dieselmotor?

 

Som du selv innledet med - mye rart mht import fra USA.

 

:eek:

 

Sjekket hjemsiden deres. Ikke mye man finner ut om dem der. Er vel vanlig av seriøse, profesjonelle aktører å gi en presentasjon av seg selv og de ansatte.

 

Ser at du ble medlem her i dag. Velkommen som ny medlem!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Org nummeret referer til firma I M C O Geir Sundberg 1 ansatt med bransjeoppføring OPPFØRING AV BYGNINGER ifølge www.purehelp.com også mobilnummeret stemmer på denne personen. Et søk på D&B sier noe om hans inntekt i 2003 ellers intet negativt på firmaet. Sikkert seriøst.

 

MVH

 

Jolla

<{POST_SNAPBACK}>

 

Fikk en mail av ham, eller fra " Oss i Nordic Yacht" som han skriver under med.

 

Ble "hårsår" da jeg etterlyste litt info om dem og spurte om de kunne sende meg det kontraktformularet som de benytter.

All info som jeg fikk om dem var: " En av oss har maritim utdannelse, en har markedsføring/logistikk, en er ingeniør og den siste er møbeltapetserer/salmaker.".

De sier også at de har drevet med båtimport siden 1996.

 

Tror nok jeg glemmer hele firmaet - er tross alt snakk om å bruke mange hundre tusen.

 

Betyr jo ikke at det er noe svindel med dem, men jeg føler meg ikke trygg nok.

 

Andre må bedømme selv.

 

:sleep:

Link to post
  • 3 år senere...
Lite spørsmål her: Er det umulig å importere båt fra USA uten at den er CE-godkjent? Jeg er nemlig i ferd med å kjøpe en 2007 modell

 

I dag tror jeg det er rikktig å si att det er hassard å prøve da ofte både produsenten og sjøfartsdirektoratet prøver å gjøre det umulig , se på der jeg har uthevet skrift i uklippet av trådstarter. :

 

Båt från USA kan bli dyrköpt

- Vi får varje dag samtal från förtvivlade och bedrövande båtägare, säger Christer Bergström på Sjöfartsinspektionen. Båtarna har i praktiken blivit värdelösa.Sedan i höstas har privatimporten av fritidsbåtar från USA ökat kraftigt, orsaken är främst den låga dollarkursen.

Men de båtar som används i Sverige och i övriga EU-länder måste vara CE-märkta och det har visat sig att det är nästintill omöjligt att i efterhand prova och certifiera amerikanska båtar.

- Tillverkarna i USA vägrar lämna ut uppgifter som krävs för certifieringen, säger Bergström. De hävdar att det är företagshemligheter.

- För att bestämma skrovstyrkan kan båtägarna tvingas såga ut provbitar ur skrovet. osv..............

Link to post

Det skal være en samsvarserklæringen i bruker / Instruksjonsboka hvor det kommer tydelig fremm att denne sammsvarserklæringen tillhører din båt. Det er det vikktigste.

IMC har lister over alle ettersetfiserte båter.

Det skal og vere ett synlig CE merke på båten.

 

Det er mange båter rundt omkring som ikke er eller har lovlig Ce merking , så om båten har hvert i Norge ett år er ingengen garanti for at alt er i orden og med flere eiere kan dette fort bli tragisk for den siste som begynner å spørre for mye da noen importfirma er ferskvarer med begrenset holdbarhet og kredit.

Link to post
Ettersertifiserte båter skal ha et skilt over eller under der hvor båtens HIN nummer sitter. Brukerhåndbok på skandinavisk språk som inneholder samsvarserklæringen. Har du ikke dette er ikke båten din CE-sertifisert.

 

Den kan vere CE setfisert uten dette .

Dette brukes ved ettersertifisering.

Link to post
aiai... klønete skrevet av meg. båten er tatt inn for et år siden av importør og solgt til kunde,.. Da må den vel være CE-godkjent? (Glastron)

 

Hvis den er kommet til Norge gjennom importøren og solgt som ny skal den være godkjent, men som sagt må du sjekke papirene og CE merket som skal sitte ved styreposisjon og HIN code som begynner med US........ og vanligvis er støpt inn i skrog på styrbord side akter. Har den et metallmerke som er poppet fast akter er det en bruktimportert båt....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...