Askeladden 505 Startet 22.Januar.2009 Del på Facebook Startet 22.Januar.2009 Har hatt en lekkasje fra pakkboksen en stund nå og tenkte det var på tide og gjøre noe med den. Men hvordan....? Kan den ytterste ringen strammes for og hindre vannet i og komme inn. drypper ikke mye, men en dråpe i sekundet tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Den kan strammes ja. Løsne låseskruen og stram til for hånd. Du finner mange tråder om pakkboks og bytte av talgpakning hvis du har behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Har hatt en lekkasje fra pakkboksen en stund nå og tenkte det var på tide og gjøre noe med den. Men hvordan....? Kan den ytterste ringen strammes for og hindre vannet i og komme inn. drypper ikke mye, men en dråpe i sekundet tenker jeg. Ja den skal strammes til litt, ser også ut som det kan etterfylles greas i smørekoppen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Amigossa Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Ser ut som det er nok pakninger i boxen.Er pakk mutteren veldig hard å trekke på ?Hvis du trekker til veldig hardt og den fortsatt lekker ,da er det sansynligvis for lite åpning i pakning skjøten.Når du legger inn pakningene skal det være like stor åpning mellom skjøtene som pakningen er tykk. (tommelfingerregel) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Vet ikke om det er pakninger i den jeg. Eneste jeg har gjordt er og fylle på grease og vri på smøreboksen en gang hver tur. Det står den skal strammes for hånd......skal den ikke strammes hardt? Hvordan bytter jeg pakninger på denne da? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Jeg antar at det er tre teflonsmurte fiberpakninger i pakkboksen. Følge rådet om å etterstramme litt. Du har mer opplysninger om denne pakkbokstypoen her: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=19. Personlig foretrekker jeg vanntette pakkbokser - men det om meg. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 se der ja.... .der sto det jo at den skal dryppe litt også.... takker for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Bare en liten ting til... helt på siden av pakkboks og alt. Hvorfor får jeg alle svar og innlegg opp som en liste på bunn i skjermen. Slik at jeg må åpne for og se hva som er skrevet. Er det noe jeg har trykket på eller er det noe som har blitt forandret her inne? Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Oppe til høyre har du Alternativer, trykk standard visning Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Takk skal du ha.... fikset det. var litt tungvindt og ha det sånn syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Slike glandpakninger som det heter, skal ikke ha åpning mellom endene ! Den beste og tetteste skjøten er å rulle pakningen rundt noe med samme diameter som akslingen. Så skjærer en med en tapetkniv over flere "ringer" i lengderetning. Da vil en få en vinkel i delingen som passer 100% når endene legges mot enannen. Dette er slik beskrivelsen fra leverandør sier en skal gjøre det. Slike pakkbokser er mye brukt på feks hurtigbåter med propell og aksel dim på 90-120 mm. Har god erfaring med dette, da jeg har skiftet noen meter med slike pakninger. Vil tro at "vanlig" talgpakning vil være utmerket til denne aksling. Den kalles også for sextantpakning. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Og vær også oppmerksom på at du ikke skal skru for mye på fettkoppen - da fyller du bare hylsa med fett, kjølingen til pakningene blir for dårlig og de slites fortere/lekker mer. Nå er det jo umulig å gi et generelt svar om hvor ofte man skal skru litt på fettkoppen. Men et par av "gamlekara" på mitt lokale VP verksted er samstemte i 1/2 omdreining for hver 10 brukstime! Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Jeg har vært så uheldig og fulgt tidligere eiers anbefalning om å skru denne MYE i forhold til tipsene over her. Den lekker for mye, men jeg har fortsatt å skru på denne og smøre inn med fett. Ser jo nå at jeg har gjort dette altfor mye..... Har pakningene mine da blitt ødelagt og bør skiftes? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 (redigert) Nå koster jo disse pakningene ikke all verden. Ville derfor byttet dem ut med nye for å være sikker på at alt er i orden. Om båten står på land og man åpenbart har presset inn alt for mye fett så er det vel også lurt å ta jobben med å dra ut akselen for å få rengjort inne i hylsa. Søk på talgpakning eller pakkboks så finner du flere linker/skisser. Redigert 23.Januar.2009 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Den ligger på land. Skal få rengjort den hylsa og skaffe nye pakninger. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Litt OT: når du bytter pakninger i pakkboksen kan du også sjekke det vannsmurte gummilageret (cutlesslageret) i stevnlageret. Stevnlageret skal sørge for at vann hele tiden strømmer gjennom cutlesslageret for å smøre propellakselen. Etter endel år er cutelesslageret så slitt at det bør skiftes. Samtidig kan du også sjekke opprettingen av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 (redigert) Og hvis du har akselen ute sjekker du den for eventuell slittasje også. Dersom det er stor klaring i gummilageret skyldes det ofte slittasje på akselen og ikke gummien. Forurensninger vil gjerne bli innesluttet i gummien og slite på stålet i akselen når den roterer i lageret. Derfor er det ikke unormalt at gummien som den myke delen slites vesentlig mindre enn det harde stålet. Det samme er ofte også tilfelle i pakkboksen. Akselen slites mer enn pakningen. Heldigvis tåler en imidlertid mer slittasje på akselen her enn i gummilageret. Når pakningen blir (forsiktig) strammet etter hvert, tetter den som regel bra selv om det er slitemerker i akselen. Redigert 23.Januar.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Shaggylaggy Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Trekker opp denne tråden igjen, da jeg har en identisk pakkboks. Er det normalt at det kommer vann inn når man skrur fettkoppen helt av? (Altså gjennom fettkoppen) har ikke hatt nevneverdig lekkasje på akselsiden. Men synes kanskje den blir litt for varm under kjøring. Er det da greit å slakke pakkmutteren noe? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Hva er litt varm? Kan være greit å slakke hvis det ikke kommer en vanndråpe. En boks med talgpakninger skal dryppe i ny og ne. Med å presse inn for mye fett kan pakkboksen lett gå varm. Når det kommer vann ut når du har skrudd av fettkoppen kan det hende at det har hvert litt for lite fett i boksen??? Eller passe med fett?? En 1/4 tørn i mnd. kommer an på hvor nye en kjører. Lærte en gang i 50 åra at en 1/4 tørn etter hver tur og en tur da var på 4-6 timer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
boble65 Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Er ganske liten flate inni pakkboksen som skal smøres,så er lite som skal til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Martine930 Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Viktig å slippe ut luft etter sjøsetting når båten har vært på land. Løsne og stikke et skrujern under slangeklemme til det kommer bare vann ut. Dersom det ikke blir gjort kan det føre til at det blir mere drypping og lekkasje enn nødvendig og at en raskere må skifte pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Lufting av hylsen er nok mer påkrevd på nyere båter ettersom hylsen står gjerne mer skrått enn på de litt eldre. Dermed står det en luftlomme på høyeste punktet som ikke automatisk slipper ut. Ser vi f.eks på båten til Lars H går akslingen der omtrent rett ut, så den lufter seg selv etter utsetting. Tipper han aldri har hatt noe behov for å lufte, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Nei, lufting har aldri falt meg inn å gjøre i de 29 årene som har gått siden båten var ny. Men etter vel 20 år fikk jeg noen dråper lekkasje fra pakkboksen, så da skiftet jeg simmeringer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.