Jump to content

Lekkasje fra pakkboks


Askeladden 505

Recommended Posts

Har hatt en lekkasje fra pakkboksen en stund nå og tenkte det var på tide og gjøre noe med den. Men hvordan....? Kan den ytterste ringen strammes for og hindre vannet i og komme inn. drypper ikke mye, men en dråpe i sekundet tenker jeg.

 

Ja den skal strammes til litt, ser også ut som det kan etterfylles greas i smørekoppen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ser ut som det er nok pakninger i boxen.Er pakk mutteren veldig hard å trekke på ?Hvis du trekker til veldig hardt og den fortsatt lekker ,da er det sansynligvis for lite åpning i pakning skjøten.Når du legger inn pakningene skal det være like stor åpning mellom skjøtene som pakningen er tykk. (tommelfingerregel)

Link to post

Slike glandpakninger som det heter, skal ikke ha åpning mellom endene ! Den beste og tetteste skjøten er å rulle pakningen rundt noe med samme diameter som akslingen. Så skjærer en med en tapetkniv over flere "ringer" i lengderetning. Da vil en få en vinkel i delingen som passer 100% når endene legges mot enannen. Dette er slik beskrivelsen fra leverandør sier en skal gjøre det. Slike pakkbokser er mye brukt på feks hurtigbåter med propell og aksel dim på 90-120 mm. Har god erfaring med dette, da jeg har skiftet noen meter med slike pakninger.

 

Vil tro at "vanlig" talgpakning vil være utmerket til denne aksling. Den kalles også for sextantpakning.

Link to post

Og vær også oppmerksom på at du ikke skal skru for mye på fettkoppen - da fyller du bare hylsa med fett, kjølingen til pakningene blir for dårlig og de slites fortere/lekker mer. Nå er det jo umulig å gi et generelt svar om hvor ofte man skal skru litt på fettkoppen. Men et par av "gamlekara" på mitt lokale VP verksted er samstemte i 1/2 omdreining for hver 10 brukstime!

Link to post

Nå koster jo disse pakningene ikke all verden. Ville derfor byttet dem ut med nye for å være sikker på at alt er i orden. Om båten står på land og man åpenbart har presset inn alt for mye fett så er det vel også lurt å ta jobben med å dra ut akselen for å få rengjort inne i hylsa. Søk på talgpakning eller pakkboks så finner du flere linker/skisser.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Litt OT: når du bytter pakninger i pakkboksen kan du også sjekke det vannsmurte gummilageret (cutlesslageret) i stevnlageret.

Stevnlageret skal sørge for at vann hele tiden strømmer gjennom cutlesslageret for å smøre propellakselen. Etter endel år er cutelesslageret så slitt at det bør skiftes. Samtidig kan du også sjekke opprettingen av motoren.

Link to post

Og hvis du har akselen ute sjekker du den for eventuell slittasje også. Dersom det er stor klaring i gummilageret skyldes det ofte slittasje på akselen og ikke gummien. Forurensninger vil gjerne bli innesluttet i gummien og slite på stålet i akselen når den roterer i lageret. Derfor er det ikke unormalt at gummien som den myke delen slites vesentlig mindre enn det harde stålet.

 

Det samme er ofte også tilfelle i pakkboksen. Akselen slites mer enn pakningen. Heldigvis tåler en imidlertid mer slittasje på akselen her enn i gummilageret. Når pakningen blir (forsiktig) strammet etter hvert, tetter den som regel bra selv om det er slitemerker i akselen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 6 år senere...

Trekker opp denne tråden igjen, da jeg har en identisk pakkboks.

 

Er det normalt at det kommer vann inn når man skrur fettkoppen helt av? (Altså gjennom fettkoppen) har ikke hatt nevneverdig lekkasje på akselsiden. Men synes kanskje den blir litt for varm under kjøring. Er det da greit å slakke pakkmutteren noe?

Link to post

Hva er litt varm? 

Kan være greit å slakke hvis det ikke kommer en vanndråpe.

En boks med talgpakninger skal dryppe i ny og ne.

Med å presse inn  for mye fett kan pakkboksen lett gå varm.

Når det kommer vann ut når du har skrudd av fettkoppen kan det hende at det har hvert litt for lite fett i boksen??? 

Eller passe med fett??

En 1/4 tørn i mnd. kommer an på hvor nye en kjører. 

Lærte en gang i 50 åra at en 1/4 tørn etter hver tur og en tur da var på 4-6 timer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Viktig å slippe ut luft etter sjøsetting når båten har vært på land. Løsne og stikke et skrujern under slangeklemme til det kommer bare vann ut. Dersom det ikke blir gjort kan det føre til at det blir mere drypping og lekkasje enn nødvendig og at en raskere må skifte pakninger.

Link to post

Lufting av hylsen er nok mer påkrevd på nyere båter ettersom hylsen står gjerne mer skrått enn på de litt eldre. 

Dermed står det en luftlomme på høyeste punktet som ikke automatisk slipper ut.

Ser vi f.eks på båten til Lars H går akslingen der omtrent rett ut, så den lufter seg selv etter utsetting.

Tipper han aldri har hatt noe behov for å lufte, eller?  :pray:  :lol:  

Link to post

Nei, lufting har aldri falt meg inn å gjøre i de 29 årene som har gått siden båten var ny. Men etter vel 20 år fikk jeg noen dråper lekkasje fra pakkboksen, så da skiftet jeg simmeringer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...