Jump to content

Nyttig "dill" i båt?

alf

Recommended Posts

Bare som et apropos til et emne om "dill" i båten. En sambygding fortalte meg ei historie fra en tur til Bjørnøya for å stubbe line. Det var vanlig at etter vårtorskefisket dro man på 2-3ukers saltfisktur, dvs at man flekket og saltet fisken ombord for å få med seg mest mulig hjem for salg. Med 38-42 fots skøyter og 6-8 mann ombord dro man til farvannet rundt Bjørnøya og fisket med line.Etter en tur med dårlig fiske, måtte de sette kurs hjemover da provianten og solaren minket. De var utrustet for 3 uker, og på 4.  uka satt en av mannskapet i rorhusdøra og filte anglene  på lina. Etter at arbeidet var gjort, stakk han fila innafor døra mellom kompasset og skottet.Dagen etter begynte hjemturen. På riktig kurs, skulle de nå Honningsvåg etter 12 timers gange. Etter 22 timer i åpent hav, så de et lysblink fra ei lykt bak og til babord. De gikk da etter blinken, og kom til Andenes. Ved landing hadde de  under ei bøtte solar igjen ombord. Hadde de ikke oppdaget denne lykta, hadde de endt ferden i Nordsjøen, og helt sikkert forlist der. I en båt uten radio, radar, GPS eller noen annen form for moderne navigeringsverktøy, kun et ubrukelig kompass og kurser skrevet med blyant på rorhusveggen.

Med denne historia i minne, lurer jeg på om jeg har fo rmye "dill", slår alltid på radar, ekkolodd, GPS og VHF før jeg tar på tur, selv på høylys dag.

Ja, jeg har igrunnen lurt på hvordan vikingene og tidligere sjøfarere fikset dette. De seilte jo tildels i planlagt utvidet Nordsjøfart.

Du må ikke glemme at de hadde ingen havarikomissioner. Når det gikk ut 10 båter og bare en (1) kom tilbake så fantes det ingen avis som skrev om dette  :eek:

Du må ikke glemme at de hadde ingen havarikomissioner. Når det gikk ut 10 båter og bare en (1) kom tilbake så fantes det ingen avis som skrev om dette

Det var nok et hakk bedre enn det. Normandie er etter vikingene, de hadde Man, en hel del i UK, Irland, Island og Grønland. Dette var "handelsruter", foruten en del plyndringer. Og det virker ut fra historien som om flesteparten kom fra det med livet i behold. Thor Heyerdahl sa noe om at havene bandt kulturene sammen, ikke separerte dem, det var værre å ferdes over land enn til sjøs. Det må ha vært en del av dette vanskelig definerbare begrepet "sjømannskap". Og sol, måne, stjerner og en magnetsein i en snor. Det var nok ikke så mange dubeditter der nei...

Guest Sparky

Var det ikke montert 2 pinner på hver sin side akter, med et tau på slep??

Mener jeg hørte noe om dette på radio/tv for noen uker siden.

mvh jan

Ja, jeg har igrunnen lurt på hvordan vikingene og tidligere sjøfarere fikset dette. De seilte jo tildels i planlagt utvidet Nordsjøfart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...