Jump to content

Gummibåt på båt med 2,5m bredde

ing

Recommended Posts

Er det noen som har ideer på hvor lang gummibåt en kan ha på en båt med badeplattform og med 2,5 med bredde.

Har tenkt å montere snap davit i underkant badeplattform på rustfrie vinkler slik at den stikker så vidt bak om røret. Liker ikke helt at snap daviten blir som en krok og kan være farlig for barn og voksne ved bading.

Synspunkter ?

p8183968.jpg

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Angående bredde så er det en fordel å ikke ha så bred jolle på tvers bak båten, men selv har jeg en gummibåt på 265 cm lengde i snap-davit på en båt som er bare 235 cm bred. Det funker det også, men blir jo et bra vindfang bak en så beskjeden båt som en 22-foter.

Angående snap-davit og bading. Om du gjør som jeg og monterer hurtigfester for snap-davit kan du med et enkelt håndgrep ta av snapdavitene før bading skal foregå.

Har selv valgt en Arimar Rib 250, denne passer helt topp til akterskipet. Plattofrmen har samme mål og gummien stikker ikke ut på sidene. Festemulighetene er mange.

Har ikke gitt meg tid til å sjekke "skulte" snapp davitere serlig grundigt, men har sett at de finnes...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Helge, dvs at du bruker disse: 57.38.19 - Weaver quick kit for enkel av-/påmontering av snapfeste fra plattform (passer alle varianter).

Quick Kit

Det stemmer. Jeg synes de er meget praktiske, ikke minst siden jeg også benytter de forlengede snap-davit festene RS110OS som jeg synes er for store og stygge til å sitte på båten hele tiden (jeg har jo av alle ting snap-davit med påhenger på hovedbåten :eek: men det funker med forlengerne)

snap02c.jpg

Hvor lang avstand mellom "snap davitene" bør en ha? Grunnen til jeg spør er at badeplattformen min går i en bue, lenger avstand betyr lenger vinkeljern for davitene

Enig med Worry II - du trenger ikke stor avstand. Selv har jeg ca 1m20cm

Redigert av Helge (see edit history)

Hei Ing

Over til noe helt annet: Ser du har kjøpt deg en D66. Har du hatt den så lenge at du har fått noe erfaring med den? Jeg vurderte lenge den typen, men endte opp med en Skibsplast 690. Fikk aldri prøvd D66 på vannet. Hva syntes du om den så langt?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Hei Goran, har ikke hatt den så veldig lenge, kjøpte den i 08.08.08. ;0) Jeg liker båten meget bra, er godt utstyrt orginalt, (over normalen) slik at en det er ikke trenger å invistere i titusener før en har en brukbar utrustet båt. Det står en CM QSD 210 HK med Bravo Three Diesel drev i/ på den, kraftig sak i en så relativ liten båt. Planer lett rundt 15 knop og toppfarten er logget til 39 med GPS. Smartcraft er også genialt, har interfacet denne mot Northstar plotteren. Det eneste jeg kan klage på er at båten er følsom for tilt, må drage på maksimalt med drevet helt oppe, for så å kjøre ned drevet litt og litt å få ut maks turtall og fart. Om ikke jeg er varsom, starter den å gallopere. (Muligens er er forskipet litt tungt ?) Ellers helt super.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...