Jump to content

Problemer med dieseltilførselen til Eberspächer x2


sveinh04

Recommended Posts

(Den første tittelen var ikke bra nok så jeg prøver igjen jeg) Dieselen kommer ikke gjennom den lille messingpumpa som skal porsjonere inn til varmeren. Jeg har prøvd å koble av og det kommer ikke gjennom da heller så det er i denne det stopper. Med når jeg skrur av den dyse-tingen med fjær og kule inni så kommer dieselen. Det virker som om den ikke klarer å skyve dieselen gjennom denne dysen. Har noen vært borti noe lignende? Jeg har bare en gammel varmer av typen Eber x2 men det hadde jo vært morro å fått den til. Kanskje dere kan anbefale noen som ser på slike i sørnorge eller som tar innbytte på annet brukt? Jeg skulle gjerne kjøpt med ny, men i år blir det vinsj... Har noen av dere peiling???

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Til Servicemannen: Jeg var dum og kjørte varmeren før jeg rensa dieseltankene (noe som trengtes) . Den kan godt ha kommet drit i pumpa selv om jeg hadde sånn gjennomsiktig engangsfilter på . Med er det ikke rart at dieselen kommer når jeg tar av denne enveisventilen i tuppen av pumpen? Mener du at det ligger et filter inni pumpa også?

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme varmer med tilsvarende problem(er).

 

På min varmer var der to pumper. Den 1. pumpen var det kommet dritt inni slik at returventilen her ikke stengte, pumpen som bare skulle ha et slag i ny og ne gikk hele tiden uten å bygge opp noe trykk. Den 2. pumpen (den på selve varmeren) var der også kommet dritt inni, samt at justeringssmutter/skrue som regulerer slaglengden på stempel hadde løsnet og ga for lite diesel. Det er denne pumpen som regulerer effekten på denne varmeren så vær forsiktig med å åpne for mye. Denne justeringen er "hårfin"

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei Jeg har eberspåcker x2 diesel.. men sliter å få diesel inn selv om elvifter er på sånn jden går rundt og får ikke pumpa inn. har testet den lille dieselpumpa og det kjenner tikker når er på strøm men tilbake til orginal kontakt sånn den var og får ikke tenner. glødeplugger ser helt bra ut og er nesten ny.... merkelig håper dere har funner årsaken og kunne gi meg tips og lese gjerne min innlegg på minn navn her. MB608 Håkon

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettop vært borti en lignende sak dog med en Webasto , først trodde jeg "hjernen" var gåen da den kun ga ut en pulserende spenning på 2-3 V til pumpen og det var da tydelig at denne ikke leverte nok diesel , siden det var en 12V pumpe og den leverte mye mer med når jeg testet den på 12V var jeg sikker i min sak , ny hjerne ble byttet men forsatt kun 2-3V spenning til pumpen .

Så her lå feilen i selve dieselpumpen , ny ble montert og brenneren fungerte utmerket etterpå.

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...