WithVital Startet 8.Mai.2004 Del på Facebook Startet 8.Mai.2004 Hei! Jeg har kjøpt en 60 HK Evinrude fra 1993 som originalt kommer med separat oljetank. Tanken er koblet fra, og manualen hopper glatt over hvilket blandingsforhold man skal bruke (selv om den sier at tanken kan kobles fra :-) -og jeg kan jo ikk eså mye om slikt, da... Er det noen som vet helt sikkert hvilket blandingsforhold jeg skal bruke? -2 eller 4 prosent? -det er en 3-sylindra 2-taktsmotor, -skal brukes "normalt" ... -på forhånd takk :-) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
John_Kr Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Korrekt 2%, men husk TC-W3 olje Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
WithVital Svart 8.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Korrekt 2%, men husk TC-W3 olje Hmm.. -kan du anbefale en? -er Statoil (stasjonene) sine greie? -de har to stykker såvidt jeg vet, -en "for utenbordsmotorer" og en "som gir mindre eksos". Begge er for 2-taktere, begge fra serien "Aquaway" (ellelrno).. -og forresten; -hva er "OMC 2+4 Drivstoffkondisjonering" og "OMC Carbon Guard Drivstofftilsetningsmiddel"? -noen som har erfaringer med bruk av disse? -takk og bukk for alle svar :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
bolla Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 kan anbefale penzoil sin delsyntetiske..god olje til grei pris....gav sist ca 200 for 1gallon kanna (3,8l)...ryker litt mindre enn mineralolja gjør den også... Sitér dette innlegget Link to post
Guest atletico Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Korrekt 2%, men husk TC-W3 oljeJeg synes 2% høres mye ut for en 93 mod. Mindre Evinrude maskiner fra tidlig 90 tallet gikk på 1%. Sjekk med forhandler. Kjører du med for høy % kaster du bort Totakt olje som ikke er spesielt billig og vil få mer olje på pluggene enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 8.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 -tibake hvor jeg var.. :-) -komplett forvirring, og kløe i hodet over hvilken forhandler som vet dette sikkert. Hvis det er noen hjelp, står det at man nder innkjøringen skal bruke 2% i bensinen _i tillegg_ til å bruke oljetanken. Dette skal man gjøre også ved "High Preformance".. (-og for de som er interessert, har jeg laget en bitteliten side med bilder fra ombygging av båten.. : http://www.claus.no/baatplassen/ ) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
bolla Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 det er helt riktig at omc opererte m 1% en periiode men gikk bort i fra dette grunnet korrosjon ved lagring og enkelte motorhavari...dette er også grunnen til 2% ekstra v hi-perf ved bruk av vro systemet(oljetank) da dette gir ca 140:1 ved toomgang og ca 80:1 flat out....bruk 2% og max rpm : min5500-max6000. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 8.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 -da satser vi på 2% tror jeg... -og såvidt jeg forstår er Statoil sin serie godkjent.. -tusen takk for alle svar! Claus Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
John_Kr Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Hei Igjen Dersom du velger Statoil så bør du velge den nye AquaWay delsyntetisk, husker ikke helt hva den heter. Jeg selv bruker Silkoline delsyntetisk til ca kr. 100,- pr liter. Det er en kjent sak at spesialoljeprodusentene som Castrol, Mobil 1, Valvoline SynGard, Silkolene o.l. har svært bra oljer, det kan være så som så med denne "bensinstasjons" oljene. På min tidligere Johnson 115 Hk (98 mod) ble svart og sotete med å bruke Statoil sin olje (blågrønn). Trur kanskje at den nye delsyntetiske til Statoil kan være bra. Håper ikke du kommer til å "styre" like mye som meg når det gjelder valg av olje. :nono: Lykke til. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.