Jump to content

NB 840 FLY - Noen som har erfaringer

Yameheyamarinmeyamaha

Recommended Posts

Hei!

Vi har i dag en Yamarin 6110 m/115hk Yamaha. Fantastisk daycruiser som vi har blitt veldig glad i. Så glade at kona nå ser at det å være på sjøen kan være noe mer enn en dagstur.

Jeg ser derfor etter en familiebåt rundt 26-28 fot med 4-5 sengeplasser, god stabilitet i sjøen, praktisk innredet. NB 840 ser ut til å være supre båter. Med NB 840 FLY får man til og med brunet skallen når solen av og til står på.

Noen som har erfaringer med NB 840?

Leste i en artikkel på forumet her om en person som hadde erfaring med at båten slo en del i sjøen, iallefall når det ble litt sjø. I en annen artikkel jeg leste var erfaringen akkurat det motsatte, nemlig at båten lå veldig stabilt og fint i sjøen. Confused? (...not after this episode of Soap!)

Setter pris på alle innspill.

Båten jeg ser på ligger på finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=694255

Prisen er diskutabel. Hva kan jeg forvente å få en slik båt for i disse økonomisk, spesielle tider?

//Yameheyamarinmeyamaha

NB 840 er en allsidig båt som kan brukes hele året, og kvalitet og holdbarhet ser ut til å være bra. Jeg anbefaler deg å foreta et søk på Volvo Penta KAD 42 her på forumet da det er mange meninger om driftssikkerheten på denne motoren. En ting som likevel er sikkert, er at flere KA2 42 har havarert som følge av manglende underspyling av stemplene. Dette skyldes igjen at underspylingsdysene har gått tette da oljen ikke går gjennom filter før passering av disse. Hyppige oljeskift kan hjelpe på situasjonen. KAD 42 har et dårlig rykte som gjør en båt med denne installasjonen mer tungsolgt enn tilsvarende båter med andre motorer. Men som sagt er det mange meninger om disse motorene, og om det dårlige ryktet er fortjent eller ei, kan nok sikkert andre kommentere nærmere. Du vil nok finne de som er fornøyde med KAD 42 også. Lykke til!

Jeg ser forresten av annonsen at denne KAD 42 var overhalt og oppgradert i 2000. Om denne var levert ny med båten i 1997, synes jeg det var svært tidlig med overhaling, med mindre motoren allerede da hadde gått flere titusener av timer, noe som kanskje ikke er realistisk i løpet av så få år. Muligens aktualiserer denne overhalingen og oppgraderingen det jeg har skrevet om over?

Hei!

Takk for svarene. Virkelig nyttig å få innspill på motoren og drev. Jeg er ingen utpreget motormann selv og er derfor avhengig av en driftssikker motor. Volvo Penta har kanskje et litt "frynsete" rykte på seg? Er det fortjent? Gjelder dette eldre versjoner av motorene eller også de nyere?

Har tildligere sett at Yanmar eller Mercruiser var spesielt anbefalt.

En alternativ båt kan kanskje være Nor-dan 790. Disse ser kjempepraktiske ut og en splitter ny koster mindre enn denne NB 840'en.

Hva slags båt ville forumet valg for en familie på 2+3 i prisklassen 6-800000?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...