Yameheyamarinmeyamaha Startet 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2009 Hei! Vi har i dag en Yamarin 6110 m/115hk Yamaha. Fantastisk daycruiser som vi har blitt veldig glad i. Så glade at kona nå ser at det å være på sjøen kan være noe mer enn en dagstur. Jeg ser derfor etter en familiebåt rundt 26-28 fot med 4-5 sengeplasser, god stabilitet i sjøen, praktisk innredet. NB 840 ser ut til å være supre båter. Med NB 840 FLY får man til og med brunet skallen når solen av og til står på. Noen som har erfaringer med NB 840? Leste i en artikkel på forumet her om en person som hadde erfaring med at båten slo en del i sjøen, iallefall når det ble litt sjø. I en annen artikkel jeg leste var erfaringen akkurat det motsatte, nemlig at båten lå veldig stabilt og fint i sjøen. Confused? (...not after this episode of Soap!) Setter pris på alle innspill. Båten jeg ser på ligger på finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=694255 Prisen er diskutabel. Hva kan jeg forvente å få en slik båt for i disse økonomisk, spesielle tider? //Yameheyamarinmeyamaha Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 NB 840 er en allsidig båt som kan brukes hele året, og kvalitet og holdbarhet ser ut til å være bra. Jeg anbefaler deg å foreta et søk på Volvo Penta KAD 42 her på forumet da det er mange meninger om driftssikkerheten på denne motoren. En ting som likevel er sikkert, er at flere KA2 42 har havarert som følge av manglende underspyling av stemplene. Dette skyldes igjen at underspylingsdysene har gått tette da oljen ikke går gjennom filter før passering av disse. Hyppige oljeskift kan hjelpe på situasjonen. KAD 42 har et dårlig rykte som gjør en båt med denne installasjonen mer tungsolgt enn tilsvarende båter med andre motorer. Men som sagt er det mange meninger om disse motorene, og om det dårlige ryktet er fortjent eller ei, kan nok sikkert andre kommentere nærmere. Du vil nok finne de som er fornøyde med KAD 42 også. Lykke til! Jeg ser forresten av annonsen at denne KAD 42 var overhalt og oppgradert i 2000. Om denne var levert ny med båten i 1997, synes jeg det var svært tidlig med overhaling, med mindre motoren allerede da hadde gått flere titusener av timer, noe som kanskje ikke er realistisk i løpet av så få år. Muligens aktualiserer denne overhalingen og oppgraderingen det jeg har skrevet om over? Sitér dette innlegget Link to post
nb 870 Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 (redigert) Har hatt en 840 m. aksling. Den slår noe i motsjø,men fra siden,og unna sjø er den veldig bra.Finn deg en 840 med aksling,anbefaler 290 hk yanmar i den båten,da marsjer du lett på 24-25 knop.Ellers er det en båt med god plass og greie løsninger,litt gammeldags etter min smak. Redigert 24.Januar.2009 av nb 870 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yameheyamarinmeyamaha Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Hei! Takk for svarene. Virkelig nyttig å få innspill på motoren og drev. Jeg er ingen utpreget motormann selv og er derfor avhengig av en driftssikker motor. Volvo Penta har kanskje et litt "frynsete" rykte på seg? Er det fortjent? Gjelder dette eldre versjoner av motorene eller også de nyere? Har tildligere sett at Yanmar eller Mercruiser var spesielt anbefalt. En alternativ båt kan kanskje være Nor-dan 790. Disse ser kjempepraktiske ut og en splitter ny koster mindre enn denne NB 840'en. Hva slags båt ville forumet valg for en familie på 2+3 i prisklassen 6-800000? Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Du får mye for pengene og en 2-3 år gammel båt hvis du ser på bayliner i 30 fots klassen jeg er kjempefornøyd med min god plass og vi er 2 voksne og 2 barn mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.