Jump to content

Elektrisk matepumpe AQAD40A

pantzatt

Recommended Posts

Etter en sesong med mye lufting, og tilbakefall i diesel linjen vurderer jeg å koble på en ekstra matepumpe på lavtrykksiden.

Har kjøpt inn nye filtre, vannutskiller slanger og diverse, så jeg regner med at luft ikke skal være problem etter jobben er gjort. Har også gått opp i dimensjon på slangene, da de gamle var ganske underdimensjonerte (6mm indre, nå 10mm indre Penta anbefalte 8mm)

Likevel kan man aldri være for sikker. Vurderer derfor å montere en elektrisk la oss kalle det "hjelpepumpe" i nærheten av tanken. Kan være grei å ha om man må lufte etter filterbytte ol.

Spørsmålet i denne sammenhengen er hvilken pumpe bør jeg gå for, og er det noen hensyn/forhåndsregler jeg må ta??

Det er jo ikke meningen at pumpen skal gå under motorgange, kun før start, og disse motorene har jo høy gjennomstrømning.

Kan en diesel pumpe for bil (tenker å hente noe hos huggern) passe?

Takker for innspill her :cheers:

Eg synest at det høyres rart ut at du må drive å lufte så ofte. Er du sikker på at alt er tett og slik som det skal vere? Fødepumpa som er på motoren skal ha null problem med å gi motoren nok drivstoff, også ved oppstart. Kansje det er ein lekkasje ein plass frå dieseltank til motor der det blir sugd inn luft i dieselrørene.

Om du skal koble til ei brennstoffpumpe frå en bil, så må den enten gå kontinuerlig eller så må du koble den parallelt på deiselrøret, og du må drive å opne og stenge kraner ved oppstart. Dette høres veldig tungvint ut.

Har dette problemet vært slik sidan du kjøpte båten?

Eg synest heller at du bør feilsøke systemet ditt for eventuelt feil, eg meiner at det ikkje skal vere på denne måten.

Jeg tror nok jeg ville reparert feilen, og ikke syptomet. Originalpumpen er beregnet på å gjøre jobben. Ellers kan du kontakte www.aarnes.no, de selger 'in line' elektriske pumper for dieselmotorer. En slik fødepumpe koster rundt 600 kroner. Sugehøyde 600 mm og slangestørrelse 10 mm. Jeg har en slik liggende om bord, klar til innsats om originalen skulle svikte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...