Jump to content

Erfaring med Ford 2726 T ( 180 hk)

Ficher

Recommended Posts

Hei, har en slik motor selv, og jeg tror det er en av de tryggeste motorer som finnes til båt. Jeg har aldri hatt noe trøbbel med den, og jeg tror motoren overlever både meg og båten. Har også et meget akseptabelt dieselforbruk, og støynivå. :cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Hei Ficher,

jeg er Ford frelst, har i dag 4 syl utgave med 155 hk/2600, kjempemotor.

Marser 16-17 knop med Halco 29 økonomi. Det er en 1986 mod, bruker ikke olje, gått bare 1900 timer.

Jeg overhalte en slik en for ca. 10 årsiden, motorene er tungbyget.

Høre med selger hva han kjører på i marsfart, bør ikke overstige 2200 omdr, liker seg best hved 1800-2100.

Du bør undersøke om det er orginalet marinisering utstyr på den, varmeveksler, Bowman eks.

Dersom motoren er montert fra fabrikken, kan du ta en telf til averøy der den er bygget.

img_0119_r1.jpg

Redigert av jonn (see edit history)

Hei og takk for svar.

Selger skriver at motoren er marinisert fra fabrikk, ( er dette da gjort ved Averøy).Motoren er kjørt 400 timer og selger skriver at Maks fart er 15 knop .

Er også en ZF gir type RM50P2 på maskinen.

Bilde av motor her... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Hvordan er det med røyk under oppstart på disse maskinene ?

Hei Figaro...... hvor lenge har du hatt denne motoren. (samt antall timer)

Røyker litt ved oppstart, men jeg monterte en vannvarmer som jeg starter ved +5 og lavere, som går på vv bereder og. dette er helt topp på kalde vinter dager.

Motoren vart montert i 86 i Halcoen, gått 1900 timer bare, oljeskift og filter + diselfilter hvert år, ellers ingen ting.

Det som jeg synest er litt rart/farlig, kalle det det du vill, er når en motor er overhalt etter 4-10 år, det tyder på at mororen er kjørt for hardt, for mye turtall! HUSK: En Volvo 40 motor er på skarve 3,9liter. Forden som du ser på er på 6 LITER.

Det er noen motorer som er oppgitt med marsfart 200 under fullt, (grønne motorer). dette er bare tullprat!!!!! Jeg marser på ca. 2000/2100 omd, fult 2600.

Du kan prøve å kjøre bilen din på nesten fult!!!!!! i mange timer.......?

Jeg bor i Molde, var en tur til nordmøre i 2007, (over Hustadvika) har godt der mange ganger, ca 10-12, Til Bøfjorden der jeg vokste opp.

Når jeg kjørte hjem igjen til molde var jeg alene, 72 nm langt, brukte 4 t 15 min, måtte slakke ned en gang, bølgen snudde meg 90 gr, så var det bare å marse videre i 16-17 knopp.

Håper jeg kan helpe deg videre dersom du er interesert.

Jonn

Redigert av jonn (see edit history)

Jeg har hatt båten og motoren i 3 år, men før jeg handlet, undersøkte jeg litt om disse motorene, og fant intet negativt som gjorde meg skeptisk. Jeg hørte historier om motorer som hadde gått både 10 og 20000 timer uten problemer. Min er en 91 mod. og har gått 1500 timer, så derfor føler jeg meg ganske trygg. Den er marinisert hos Kings (sabb) i Bergen, og yter 200hk. :sailing:

Noe som er felles for disse motorene, er at de må kjøres på min. 1600 omdr. for at temp. skal komme opp i arb. temperatur.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...