Jump to content

anker til 12 tonn trawler


rover

Recommended Posts

Det æ'kke størelsen det kommer an på.

 

Størrelsen / tyngden er meget viktig, det viser all erfaring. men uten riktig bruk er det selvsagt ingen anker som fungerer.

 

 

Anbefalt kjettinglengde = 3 x dybden der du ankrer.

 

kanskje OK for badestoppen, men 3X er for lite for å ligge natten over. Skal du ankre trygt bør du ha minst 5X dybden. Jo mer kjetting jo bedre - så lenge det er plass til å svaie. Blåser det mye kan 10X dybden være fordelaktig.

Link to post
Share on other sites

Du mener sikkert en sirkel på 220m, ikke sant?

90meter kjetting ute , hvordan i alle verden får dere dette til å bli 220meter sirkel.

Om man ligger på 10meters dyp og har ute 90meter da ligger man 80meter fra ankeret , 80+80=160meter + båtlengden på la oss si 10meter og da snakker vi 180meter ikke 220meter. Er jeg helt idiot her og ikke har forstått dette ?

 

 

 

 

Jeg har 20Kg CQR anker

Har du vurdere å bytte til bruce på 15-20kilo og teste en sesong , kanskje du blir fornøyd.

Link to post
Share on other sites

20 kg anker høres lite ut til en så stor og tung båt. Jeg har et 20 kg Roca anker m/kjetting til min båt på 7 t og synes jeg trenger det. Dette er for øvrig et meget godt anker, noe også Bruce er så lenge det for tak og ikke fisker stein. 3 til 5 ganger dybden alt etter værforhold, bunn og svairadius.

CQR og Engebo har vel neppe egenskapene til de nye ankertypene.

Link to post
Share on other sites

Er jeg helt idiot her og ikke har forstått dette ?

 

Neida, det er korrekt nok det. Jeg påpekte opprinnelig at vedkommende hadde blandet diameter/radius, og brukte bare de oprinnelige tallene. Men uansett er det store avstander, og med rom for litt feilmargin/sikkerhetsavstand, så er det vel likegodt å "ta i" litt vel. :smiley:

Link to post
Share on other sites

rover,

Rocna anbefaler vel et 25 kgs anker til din båt hvis jeg har tolket spekken din riktig. Se http://www.rocna.com/main.php?section=best...zing&page=1

Dette er iflg Rocna en "konservativ" anbefaling, så det betyr vel at det skal tåle litt vind. Hvis man skal ta Rocnas rykte og egenreklame på alvor, noe jeg forsåvidt har gjort siden jeg har et Rocna selv, så ville jeg ihvertfall ikke gått for noe mindre enn 25 kg hvis du velger en annen type anker.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har du vurdere å bytte til bruce på 15-20kilo og teste en sesong , kanskje du blir fornøyd.

Jeg har vurdert og bytte til et 20kg brusanker da jeg har et liggende men er usiker på om det virkelig er noe bedre en CQR ankret. Burde kansje heller gå opp til er 30Kg da 10kg fra eller til fremme ikke betyr noe da jeg ikke er noen utpreget regataseiler. Det jeg iallefal skal gjøre er og forlenge ankerkjettingen med 20m 10mm kjetting jeg har liggende slik at jeg får totalt 70m. Det er utrolig flustrerende og ankre opp i dålig vær og oppleve at båten ikke blir liggende. Selvsagt kan man slå på et mindre anker et stykke tra hovedankret men det er noe styr når man skal ha det opp, serlig om man er alene og det blåser kraftig og det er kort vei til land.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen personlig erfaring med CQR , men har utsagn fra båtvenner som ikke har vært fornøyd og skiftet over til Bruce eller andre ankertyper.

Det er selvfølgelig bedre å ta litt i med ankervekten dersom en har vinsj som håndtere dette. Forkatting (to ankrer etter hverandre) er en svært bra løsning om en venter dårlig vær, men det er litt styr med dette også. En god daumann (vekt på kjettingen) er også bra, og glem ikke avlaster med god fjæring på slik at ikke vinsjen belastes dersom det blåser opp.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 ganger dybden :eek: er ikke det litt overkill?

 

For de fleste normale situasjoner ja, men skal du ankre i mye vind må du ha mye ute. Jeg legger aldri mindre enn 5 X dybden med mindre forholdene gjør det umulig. De fleste har vel rundt 50 m. kjetting, dvs. du bør ankre på ca. 4 - 5 m. dybde. Hvis ikke kan man skjøte på med tau.

 

M.h.t CQR har jeg som nevnt i tidligere tråder en del dårlige erfaringer emd det. Har byttet til Delta og det er kjempebra.

Link to post
Share on other sites

vanlig ankervinsj til fritidsbåt - klarer egentlig disse å hive opp 70-90 meter 10mm kjetting? noen erfaring med det noen?

 

Selvsagt kan de det, så lenge det er plass til kjettingen i stuerom'et da. Når vi ankerer på med vår 50m. kjetting er det ofte vi ikke er fornøyd - enten fordi vi ikke fikk skikkelig feste (bakker alltid ankeret skikkelig inn med relativt mye motorkraft) - eller fordi vi feilberegnet litt og ble ikke liggende slik vi ønsket (f.eks. for nært land, andre båter etc.).

Det betyr at vi gjerne visnjer opp kjettingen 3-4 ganger og slipper ut igjen, så i løpet av en ankringsøkt har vi dratt opp kanskje 150 m. Lar da gjerne motoren stå i fri med litt høyt turtall i mellom hver gang vi kjører forover. (aldri la vinsjen dra på båten). God lommunikasjon mellom rormann og fordekksgast er viktig.

Link to post
Share on other sites

hvis man ankommer bukt og legger seg på svai som nummer to eller tre? Hvis en av de andre legger ut tre ganger så mye line som meg selv og vinden snur, kan det jo bli konflikt, eller?

 

Det blir det, det er en del av "moroa" ved å ankre på svai i populære bukter. Men med litt erfaring kan man ta hensyn til det. Selv legger jeg ut kulefendere på siden akterut i tilfelle man svinger mot hverandre om natten. Er det folk om bord i den andre båtene er det ikke umulig å spørre om de vet sånn om trent hvor ankeret sitt ligger. Blåser det lite og vinden har skiftet retning, kan gjerne ankeret ligge en helt annen plass man tror fordi vinden ikke er sterk nok til å rette ut kjettingen.

 

Enda værre er de som kommer inn etter deg, slepper ankeret sitt rett ned over dit for så å ta jolla inn til land og drikker seg dritings - imens blåser det opp. Har opplevd mye rart - og noen ganger valgt å flytte meg p.g.a. andres uvettige oppførsel.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan de det, så lenge det er plass til kjettingen i stuerom'et da. Når vi ankerer på med vår 50m. kjetting er det ofte vi ikke er fornøyd - enten fordi vi ikke fikk skikkelig feste (bakker alltid ankeret skikkelig inn med relativt mye motorkraft) - eller fordi vi feilberegnet litt og ble ikke liggende slik vi ønsket (f.eks. for nært land, andre båter etc.).

Det betyr at vi gjerne visnjer opp kjettingen 3-4 ganger og slipper ut igjen, så i løpet av en ankringsøkt har vi dratt opp kanskje 150 m. Lar da gjerne motoren stå i fri med litt høyt turtall i mellom hver gang vi kjører forover. (aldri la vinsjen dra på båten). God lommunikasjon mellom rormann og fordekksgast er viktig.

Får begynne med å få tak i en fordekksgast da, og så ta det derfra :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

kanskje OK for badestoppen, men 3X er for lite for å ligge natten over. Skal du ankre trygt bør du ha minst 5X dybden. Jo mer kjetting jo bedre - så lenge det er plass til å svaie. Blåser det mye kan 10X dybden være fordelaktig.

 

 

Det blir det, det er en del av "moroa" ved å ankre på svai i populære bukter. Men med litt erfaring kan man ta hensyn til det. Selv legger jeg ut kulefendere på siden akterut i tilfelle man svinger mot hverandre om natten. Er det folk om bord i den andre båtene er det ikke umulig å spørre om de vet sånn om trent hvor ankeret sitt ligger. Blåser det lite og vinden har skiftet retning, kan gjerne ankeret ligge en helt annen plass man tror fordi vinden ikke er sterk nok til å rette ut kjettingen.

 

Meter kjetting ute regulerer en jo etter forholdene, ankergods, bunn og skydd - det blir derfor en veldig grov vurdering å si ett bestemt tall. Jeg har også ligget godt i mye vind med 3x dybden, men annser dette som et minimum. Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig, Krimart, men en strekker selvfølgelig opp kjettingen med motor og gjør et estimat over avstanden til nærmeste båt, også med tanke på vindskift.

Dersom der er veldig trangt om plass er det ikke uvanlig å legge ut anker forut og strekke en tau i land bak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...