Jump to content

Skal bensintank-nåla "danse" i sjøgang?

Skvulpen

Recommended Posts

Nåla på bensintankmåleren på "dashbordet" danser frem og tilbake når båten treffer bølger og hopper litt i sjøgang. Skal nåla oppføre seg slik, eller er det noe galt f.eks. med giveren nede i bensintanken? Jeg hadde en Skibsplast 600 VS før, der sto nåla ganske stabilt såvidt jeg husker, men i min "nye" Skibsplast 655 er nåla svært vinglete.  Men kanskje dette er slik det skal være?  :eek:  

Det er en standard Faria tankmåler, og bensintanken er på 145 liter, montert akter under dørken.

(For øvrig en nydelig tur på fjorden i dag, 25 grader, sol og rene Syden-stemninga i Ålesund!  :eek:

Nålen viser vel direkte hvor flottøren i tanken befinner seg. Denne vil naturlivis gå opp og ned med skvulpingen i tanken. Dette kommer nok av måleren din. Ved å koble inn en forsinkelse / snittmåling ville du hatt en mye roligere nål. Mulig det var slik på din forrige tankmåler?

Vil avta at dette kan ordnes ved å koble inn en passende kondensator over sensoren din. Denne vil forsinke raske endringer på nålen din.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Vil anta at dette kan ordnes ved å koble inn en passende kondensator over sensoren din. Denne vil forsinke raske endringer på nålen din.

Forrige måler var i alle fall mye roligere enn denne, så antagelig var der en slags forsinkelse innebygget. En slik kondensator du nevner, er det noe som er "standard" vare noe sted, og ev. enkelt å sette på? Hvem fører ev. slikt og kan fortelle nøyaktig hvilken type jeg skal ha?

En kondensator er som et lite batteri. Den tar opp ladning, men i små mengder. Dette måles i Farad.

Størrelsen må du nesten prøve deg frem til. Større kondesator gir treigere utslag på nålen din. Kondesatoren kobles i paralell med måleren din. Husk riktig polaritet, ellers ødelegger du den. Ellers bør den være av typen elektrolytt kondensator og tåle over 12V. Jeg ville prøvd ca 10-100nF. Her kan du koble flere kondensatorer i paralell for å få større effekt. Koster bare noen kr stykket.

De kan kjøpes i alle butikker som selger elektroniske komponenter. Hvis du kjenner noen som driver med elektronikk har de nok en liggende. Hvis ikke kan du plukke ut en fra en defekt tv eller radio.....

Bilde

http://www.rsonline.no/cgi-bin/bv/browse/M...toid=-987021045

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei! Du hadde 600 vs før... jeg har akkurat kjøpt en, og lurer på hva du synes om denne modellen, evt om du har noen tips?

Hei! Jeg var kjempefornøyd med Skibsplast 600 VS, en usedvanlig elegant og praktisk båt for sin tid, - fikk bare lyst på noe litt nyere, pluss stillegående 4-takter. Ble en del reparasjonsutgifter på den gamle 2-takteren etter hvert. Vurderte å beholde båten (fordi jeg var så fornøyd!) og bare skifte motor, men det er liten plass i motorbrønnen i 600 VS for 4-takter, du får ikke tiltet motoren helt opp av vannet. Bl.a. derfor "fornyet" jeg hele pakken. Men jeg kunne fortalt en hel del om den båten, du får spørre litt mer spesifikt hva du eventuelt lurer på eller vil ha tips om, så kan vi jo ta det via IM, eller en egen tråd om den båtmodellen. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...