Simito Startet 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Rensing av dieseltanker .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Jeg har kjøpt en Princess 48 - 1991, med to dieseltanker som har behov for å renses. Har allerede hatt en stopp på en motor hvor grovfilteret ble fyllt opp med metallpartikler. Noen fakta: - 2 ståltanker på ca. 800 liter hver. - Tankene inneholder nå ca 500 liter diesel hver. - Det er ikke mulig å komme til tankene ovenfra, ikke mannlokk. Tankene ligger utenfor hver sin motor. - Det er en slange mellom tankene, men denne ser ut til å være tett. (Ser at når jeg fyller på diesel i en tank så kommer det ikke diesel i den andre.) Endene på slangen er montert 2-3 cm opp fra bunnen av tankene, bakerst på tankene. Har ikke klart å løsne denne ennå, det er trangt å komme til. - Det ser ut som om den eneste adkomsten til tankene er i maskinrommet, bak hver motor. Det er trangt her. Jeg antar at jeg ikke er den første som har møtt på dette problemet? Ser for meg at jeg må få pumpet ut dieselen til en midlertidig tank, få suget opp dritt og skylle med diesel i flere runder. Det største problemet er at tankene er så store og at både påfylling og mulig adkomst til slange er bakerst på tankene. Ser ikke hvordan jeg kan få renset hele tanken for dritt, da jeg bare kan komme til bakerst på tankene. Alle forslag mottas med takk!! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Du må lage dine egne mannlokk, store nok til at du kommer til med hvadetennmåttevære du ønsker å bruke til å rengjøre tankene - og gjerne enda litt større. Men, metallpartikkler i grovfiltrene på 18 år gamle tanker. Enten er det lenge siden de ble rengjort - eller så har noen slurvet med en retrofit installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Hei, merkelig at det ikke er mannhull. Jeg var uten med tankene i båten min fjord, (halco 29, 1986), fikk dem ikke opp, men fikk dratt dem inn i motorommet slik at jeg kom til mannhullet. Måtte skru ned en del for å komme til. Kanskje du kan gjøre det og? Der var det mye gørr kan du tro. Tømte tankene med en pumpe, kastet 50 liter. Brukte filler til å ta opp med, vasket tilslutt med whitespirit. Dersom du skal bruke opp igjen dieselen, må den siles i en strømpe eks. Alle slanger må skiftes, da har du mulighet å forandre på opplegget ditt. Håper dette var noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Sjekk en gang til Simito. Så vidt jeg vet er alle Princesser fra den tiden levert med mannlokk, og med tappestuss i bunn av tanken. Mannlokket er imidlertid ikke så lett å finne. Du må fjerne sittebenkene, ta av evt. teakgulv, og skjære hull i glassfibergulvet under. På toppen av tankene sitter det ganske sikkert et relativt stort mannlokk festet med bolter i ytterkant. Hvis du ikke kan se mannlokket fra siden av tanken oppunder gulvet, prøv å føl deg fram med hånda. Prøv å merk av stedet på guvet på oversiden. og skjær først et hull med en hullsag. Juster så hullet til riktig possisjon, og skjær ut et tilstrekkelig stort hull i gulvet med stikksag. Pass deg slik at du ikke skjærer over noe av ribbeverket/avstiverde i gulvet. Dette vil gi deg tilgang til mannhullet. 2) Nederst, og bakerst på hver tank finner du sansynligvis en tappeplugg. Ikke så lett å se i farta, men den er der ganske sikkert. Skru ut denne og tapp ut noen liter i en plastbøtte. Hvis ikke tanken har vært åpnet siden -91, vil du ganske sikkert finne mye morro i bunnen av bøtta etterhvert. Sjøl fant jeg både vann, dieseldyr og metallspon når jeg gjorde tilsvarende sjau for noen år siden. Lykke til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sveinh04 Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Du trenger kun å ha en tank tom om gangen. 1.Steng forbindelsen mellom tankene. 2. Fyll den ene tanken helt opp med diesel fra den andre tanken, bruk en form for pumpe. 3. Den som er igjen i tanken må tappes av. 4. Rengjør tanken manuelt gjennom manlokket du har laget. 5. Sett på manlokket når du føler tanken er ren. 6. Fyll så på dieselen fra den fulle tanken. Bruk filter slik at du ikke fyller på uren diesel. Fås på Maritim. 7.Nå er den andre tanken tom og da er det bare å gjøre det samme her. 8. Husk å filtrere dieselen du heller tilbake på tanken. Forbindelsen mellom tankene må du åpne igjen og den bør fungere. Selv om motoren kanskje suger fra begge. Dette er mitt tips og det var slik jeg gjorde det. Det er en drittjobb, men det er kjedelig å få stopp også. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Simito Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Takk for svar! Båten er generelt dårlig vedlikeholdt, antar derfor at tankene heller ikke er rengjort på lenge. Antar at det kan være rustpartikler eller rester fra galvanisering e.l., tankene må iallefall renses. /Simito Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Jeg stengde forbindelsen mellom tankene, i tillfelle dieseldyr i den ene, så trenger ikke det kommer over i den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Rem, det er mulig det er mannlokk, men jeg tror ikke jeg klarer å finne det uten å bore mange prøvehull. Tankene er belagt med en slags skumgummi. I tillegg er det svært trangt mellom gulv og dørk, men jeg skal sjekke det igjen. Når det gjelder tappekran så er jeg ganske sikker på at det ikke er installert, men skal sjekke det også en gang til. Sveinh04, god ide å bruke begge tankene slik, skal bare skaffe meg en passende pumpe og sil. Jeg antar at jeg trenger noe mer enn en drillpumpe til så store mengder diesel. /Simito Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Ad. egnet og pålitelig pumpe, se denne. Nei, mannlokket kan være vrient å finne, så du må nok bore prøvehull. og kikke om du treffer. Den skumgummien burde du fjerne og erstatte med bedre lydisolasjon. Den drysser bare du berører den, og gjør motorrommet dit utrivelig. Desuten trekker den til seg diesel, og lukter pyton med tiden. Det er ingen tappekra, men en tappeplugg. Denne tappepluggen skrur du ut med en umbrakonøkkel, og erstatter med en skikkelig tappekran når du alikevel har tømt tanken din. Mye lettere å drenere tankene med en tappekran. Setter du på en slangestuss og slange på ktana slipper du sølet også. Anbefales Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sveinh04 Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Link til dings alle bør ha. En slik brukte jeg når jeg styrte med dieseltankene og den er lur å bruke hver gang man fyller. Det er utrolig hvor mye drit som kommer fra marinaens tanker. Denne skiller også ut vann. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Skipper Worse Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Tror det kan bli litt komplisert med 2X 800 liter å fylle! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sveinh04 Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Greit nok . Jeg har riktignok bare 2x150 liter...... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Elise Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Jeg kjøpte en Fairline i fjor med samme problem. Det var mye grums i vannutskiller og i filtere. Den har også ståltank. Jeg måtte lage to mannlokk for rengjøring. Min tank var rusten i bunn, etter rengjøring begynte den å lekke. Resultatet var ut med tank og skifte ut rusten stålbunnplate med syrefast. Det som er problemet med ståltank er når den får noen år på baken og vedlikeholdet er dårlig. Vann i dieseltank når den er laget i stål, er en dårlig kombinasjon. Du må først få inspisert tankene, er det mye rust bør du få dem ut og lage nye eller reparere. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Jeg har sett disse myke vanntankene som de selger som liksom fyller ut rommet de plasseres i. Noe lignende skulle vært laget for drivstofftanker. Slik at du bare kunne legge ``posen`` inn i tanken gjennom mannhulllet og koplet til påfylling, lufting og avtapping . Litt som å putte slange i bildekket istedet for å bytte ut dekket. Litt svevende ide, men ALT er bedre enn å måtte bytte tanker..... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Mix Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 (redigert) Akkurat dette er det største aberet med eldre Princesser og Fairline, tankene i vanlig stål. Mange har fått seg en overraskelse her. Å skifte eller reparere tankene er ikke bare enkelt, da motorene må ut. Kjenner flere som har byttet til syrefaste tanker i disse båtene. Redigert 25.Januar.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Litt som å putte slange i bildekket istedet for å bytte ut dekket. Noe for neste års skapern karnskje Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Tusen takk for kreative svar, spesielt fra REM! Noen som har forslag til pumpe/suger e.l. for å suge opp dritt fra tankene når jeg først har fått åpnet opp? Takk! Simito Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Flere ting: 1. rem har tidligere anbefalt deg å bruke ei Marco pumpe. Du får bl.a. kjøpt den hos Biltema. Den er svært pålitelig. 2. Før du begynner å lage noen hull kan det være greit å leie et fleksibelt inspeksjonssystem, her er beskrivelse av ett: Deluxe vanntett slange farge kamera med lys, med Sony bilde sensor som gir meget gode bilder. Kamera hode kun 9,2mm med lys og vanntett kamerahode. 75cm Slange Sony kamera som kommer til steder du ikke kan se med øyet, perfekt innen industri, verksteder, politi, militær, vektere osv. Har du mistet noe et sted du ikke kommer til for å se er dette kameraet perfekt, kameraet kan tilkoples til en vanlig TV eller monitor. Kameraet kan også benyttes i komplett mørke forhold ved hjelp av 4 innebygde hvite lysdioder. Kameraet har en flexi slange på 75 cm. Mer info her: http://www.smartprodukter.com/product_info...products_id=729. Det er bedre å bruke tid i forkant til å vurdere plassering av mannhull og eventuell indre tilstand i tanken. Du har jo fått noen kommentarer som går på at det kan dreie seg om alvorlig rustskade. Lykke til med jobben. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Du nevner at du vel bør ha mer enn en drillpumpe, men men..... Bruker selv drillpumpe for å suge opp bunnslam fra tanken i ny og ne, synes det går raskt noen titalls liter. (Fra Biltema) Du må ha en borre-drill med turtall, ikke simpel batt skru-drill. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Noen som har forslag til pumpe/suger e.l. for å suge oppdritt fra tankene når jeg først har fått åpnet opp? Bruk en vanlig vannsuger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.