Jump to content

Rensing av dieseltanker i 1991 Princess

Simito

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Rensing av dieseltanker .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Jeg har kjøpt en Princess 48 - 1991, med to dieseltanker som har behov for å renses.

Har allerede hatt en stopp på en motor hvor grovfilteret ble fyllt opp med metallpartikler.

Noen fakta:

- 2 ståltanker på ca. 800 liter hver.

- Tankene inneholder nå ca 500 liter diesel hver.

- Det er ikke mulig å komme til tankene ovenfra, ikke mannlokk. Tankene ligger utenfor hver sin motor.

- Det er en slange mellom tankene, men denne ser ut til å være tett. (Ser at når jeg fyller på diesel i en tank så kommer det ikke diesel i den andre.) Endene på slangen er montert 2-3 cm opp fra bunnen av tankene, bakerst på tankene. Har ikke klart å løsne denne ennå, det er trangt å komme til.

- Det ser ut som om den eneste adkomsten til tankene er i maskinrommet, bak hver motor. Det er trangt her.

Jeg antar at jeg ikke er den første som har møtt på dette problemet? Ser for meg at jeg må få pumpet ut dieselen til en midlertidig tank, få suget opp dritt og skylle med diesel i flere runder. Det største problemet er at tankene er så store og at både påfylling og mulig adkomst til slange er bakerst på tankene. Ser ikke hvordan jeg kan få renset hele tanken for dritt, da jeg bare kan komme til bakerst på tankene.

Alle forslag mottas med takk!!

Hei, merkelig at det ikke er mannhull.

Jeg var uten med tankene i båten min fjord, (halco 29, 1986), fikk dem ikke opp, men fikk dratt dem inn i motorommet slik at jeg kom til mannhullet. Måtte skru ned en del for å komme til. Kanskje du kan gjøre det og?

Der var det mye gørr kan du tro. Tømte tankene med en pumpe, kastet 50 liter. Brukte filler til å ta opp med, vasket tilslutt med whitespirit.

Dersom du skal bruke opp igjen dieselen, må den siles i en strømpe eks.

Alle slanger må skiftes, da har du mulighet å forandre på opplegget ditt.

Håper dette var noe å tenke på.

Sjekk en gang til Simito. Så vidt jeg vet er alle Princesser fra den tiden levert med mannlokk, og med tappestuss i bunn av tanken. Mannlokket er imidlertid ikke så lett å finne. Du må fjerne sittebenkene, ta av evt. teakgulv, og skjære hull i glassfibergulvet under. På toppen av tankene sitter det ganske sikkert et relativt stort mannlokk festet med bolter i ytterkant. Hvis du ikke kan se mannlokket fra siden av tanken oppunder gulvet, prøv å føl deg fram med hånda. Prøv å merk av stedet på guvet på oversiden. og skjær først et hull med en hullsag. Juster så hullet til riktig possisjon, og skjær ut et tilstrekkelig stort hull i gulvet med stikksag. Pass deg slik at du ikke skjærer over noe av ribbeverket/avstiverde i gulvet. Dette vil gi deg tilgang til mannhullet.

2) Nederst, og bakerst på hver tank finner du sansynligvis en tappeplugg. Ikke så lett å se i farta, men den er der ganske sikkert. Skru ut denne og tapp ut noen liter i en plastbøtte. Hvis ikke tanken har vært åpnet siden -91, vil du ganske sikkert finne mye morro i bunnen av bøtta etterhvert. Sjøl fant jeg både vann, dieseldyr og metallspon når jeg gjorde tilsvarende sjau for noen år siden.

Lykke til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du trenger kun å ha en tank tom om gangen.

1.Steng forbindelsen mellom tankene.

2. Fyll den ene tanken helt opp med diesel fra den andre tanken, bruk en form for pumpe.

3. Den som er igjen i tanken må tappes av.

4. Rengjør tanken manuelt gjennom manlokket du har laget.

5. Sett på manlokket når du føler tanken er ren.

6. Fyll så på dieselen fra den fulle tanken. Bruk filter slik at du ikke fyller på uren diesel. Fås på Maritim.

7.Nå er den andre tanken tom og da er det bare å gjøre det samme her.

8. Husk å filtrere dieselen du heller tilbake på tanken.

Forbindelsen mellom tankene må du åpne igjen og den bør fungere. Selv om motoren kanskje suger fra begge.

Dette er mitt tips og det var slik jeg gjorde det. Det er en drittjobb, men det er kjedelig å få stopp også. :cryin:

Turen begynner når man legger fra brygga....

Rem, det er mulig det er mannlokk, men jeg tror ikke jeg klarer å finne det uten å bore mange prøvehull.

Tankene er belagt med en slags skumgummi. I tillegg er det svært trangt mellom gulv og dørk,

men jeg skal sjekke det igjen.

Når det gjelder tappekran så er jeg ganske sikker på at det ikke er installert, men skal sjekke det også en gang til.

Sveinh04, god ide å bruke begge tankene slik, skal bare skaffe meg en passende pumpe og sil.

Jeg antar at jeg trenger noe mer enn en drillpumpe til så store mengder diesel.

/Simito

Ad. egnet og pålitelig pumpe, se denne.

Nei, mannlokket kan være vrient å finne, så du må nok bore prøvehull. og kikke om du treffer. Den skumgummien burde du fjerne og erstatte med bedre lydisolasjon. Den drysser bare du berører den, og gjør motorrommet dit utrivelig. Desuten trekker den til seg diesel, og lukter pyton med tiden. Det er ingen tappekra, men en tappeplugg. Denne tappepluggen skrur du ut med en umbrakonøkkel, og erstatter med en skikkelig tappekran når du alikevel har tømt tanken din. Mye lettere å drenere tankene med en tappekran. Setter du på en slangestuss og slange på ktana slipper du sølet også. Anbefales

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg kjøpte en Fairline i fjor med samme problem. Det var mye grums i vannutskiller og i filtere. Den har også ståltank. Jeg måtte lage to mannlokk for rengjøring.

Min tank var rusten i bunn, etter rengjøring begynte den å lekke.

Resultatet var ut med tank og skifte ut rusten stålbunnplate med syrefast.

Det som er problemet med ståltank er når den får noen år på baken og vedlikeholdet er dårlig. Vann i dieseltank når den er laget i stål, er en dårlig kombinasjon.

Du må først få inspisert tankene, er det mye rust bør du få dem ut og lage nye eller reparere.

Lykke til.

Jeg har sett disse myke vanntankene som de selger som liksom fyller ut rommet de plasseres i. Noe lignende skulle vært laget for drivstofftanker. Slik at du bare kunne legge ``posen`` inn i tanken gjennom mannhulllet og koplet til påfylling, lufting og avtapping . Litt som å putte slange i bildekket istedet for å bytte ut dekket. Litt svevende ide, men ALT er bedre enn å måtte bytte tanker.....

Turen begynner når man legger fra brygga....

Flere ting:

1. rem har tidligere anbefalt deg å bruke ei Marco pumpe. Du får bl.a. kjøpt den hos Biltema. Den er svært pålitelig.

2. Før du begynner å lage noen hull kan det være greit å leie et fleksibelt inspeksjonssystem, her er beskrivelse av ett:

Deluxe vanntett slange farge kamera med lys, med Sony bilde sensor som gir meget gode bilder.

Kamera hode kun 9,2mm med lys og vanntett kamerahode. 75cm Slange Sony kamera som kommer til steder du ikke kan se med øyet, perfekt innen industri, verksteder, politi, militær, vektere osv.

Har du mistet noe et sted du ikke kommer til for å se er dette kameraet perfekt, kameraet kan tilkoples til en vanlig TV eller monitor.

Kameraet kan også benyttes i komplett mørke forhold ved hjelp av 4 innebygde hvite lysdioder. Kameraet har en flexi slange på 75 cm. Mer info her: http://www.smartprodukter.com/product_info...products_id=729. Det er bedre å bruke tid i forkant til å vurdere plassering av mannhull og eventuell indre tilstand i tanken. Du har jo fått noen kommentarer som går på at det kan dreie seg om alvorlig rustskade.

Lykke til med jobben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...