Jump to content

Noen som har erfaring med Sea-Me aktiv redarreflektor?


flex

Recommended Posts

Sikkert ett veldig dumt spm ,men jeg spør alikevel.

Hvorfor radarreflektor??

Synes ikke båtene våre på radar, er det slik at vi kjører sthelth båter alle sammen?.

Og hvis fritidsbåter ikke synes på radar hva skal vi da med radar?.

 

Se og bli sett. Båtene våre vises ikke på radar. Ved å installere radar, vil vi kunne se større båter og båter med reflektor. Er en ute i tåke / dårlig sikt og ikke ser / blir sett - båter rundt, er kollisjon det neste :smiley:

 

moosewine: Aktiv antenne som Sea-me koster rundt 4-5000 nok.

Link to post
Share on other sites

Litt utenfor trådtittelen:

Jeg seiler en god del over lengre havstrekninger i Skagerak og Kattegat og har fundert litt på temaet radarreflektor.

Nå har man jo selv et ansvare for å holde god utkikk, men jeg ser for meg at en fritidsbåt som seiler med en fart på 6 - 7 knop på slike havstrekninger med tett tåke kan komme på kollisjonskurs med nyttetrafikken som gjerne holder atskillig større fart.

Min konklusjon ble å montere AIS-sender ombord, men dette temaet har jeg vel skrevet om til det kjedsommelige..

Link to post
Share on other sites

Er jo klar over at også mange bruker radar med feil innstillinger etc, men da hjelper det heller ikke med radar reflektor. Tror egentlig det er et større problem.

Jeg har ved mange anledninger hatt kontakt med både større og mindre fartøy med spørsmål om jeg er synlig på radar, men har ennå tilgode å få negativt svar. (Kaldbakt mahognybåt)

Link to post
Share on other sites

I got vær med lits sjø vises båtene våre greit på en radar. Men når det blir mye sjø og kansje nedbør forsvinner ekkoet fra en 40 fots plastbåt seiende eller ikke fort på radarsjermen til større fartøyer. En radarreflektor er en billig og enkel inrettning som gjør at våre båter vises mye bedre på radarene.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan anbefale en passiv reflektor til seilbåt? Hvor er beste plassering, i akterstaget, på masta eller annet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år fulgt med på Woodenboat Forum. Der er det bl.a. annet en gammel ringrev som kaller seg Paladin, som har vært med på mye rart. Deriblant ting som har med militær kommunikasjon og radarsystemer å gjøre. Han anbefaler en enkel oppskrift for en gjør-det-selv radarreflektor, som skal være adskillig mer effektiv enn noe du får kjøpt i butikken:

 

X-bånd radar har en bølgelengde på 2,5 - 4 cm. S-bånd har bølgelengde 8-15 cm. Det du ønsker å ha er en mengde avlange aluminiumsbiter hvor lengden er lik 1/2 bølgelengde av radarsignalet. Altså skal du klippe opp en haug med aluminiumsfolie i lengder mellom 1,75 - 7,5 cm. Bredden skal være mindre enn lengden. Stapp alle disse bitene ned i en passende plastbeholder, så mye som mulig uten at aluminiumen pakkes for tett sammen, og heis opp i masten.

 

Se f.eks http://www.woodenboat.com/forum/showthread.php?t=75330

 

Samme person anbefaler forøvrig at radarantennen monteres minimum 1 meter over hodet ditt, pga strålingen.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at skip noen mil fra kysten bruker kun 10cm radar og ikke 3cm. Da hjelper det lite med en transponder som gir kjempesignal på 3cm.

For å gjøre det enda værre så er en vanlig reflektor ikke så god på 10cm som på 3cm. Det er areal som betyr noe, en passe stor oktaeder syns litt bedre enn ingenting. Det er linker til noen rapporter på min side om tips og triks. AIS med alarm er en god ting (det har jeg selv), men fiskebåter eller andre skip mindre enn 300 brtonn kan fortsatt komme som julekvelden på kjerringa (mens man sover).

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

har lenge luret på en Sea-me, ser att mange båter framförallt engelske, tyske har dette......

 

men sedan AIS-transpondrar kommit ned i pris tror jeg en sådan er bedre. :smiley:

 

Det er sikkert bra med AIS-transponder. Men hva med de båtene som ikke har AIS installert?

Disse vil ikke se deg, ei heller vil ikke du se dem. :smiley:

Link to post
Share on other sites

er det virkelig nødvendig med radarreflektor når man har seilbåt med vanlig aluminiumsmast?

 

Forskjellen mellom en mast og en riktig montert reflektor er at reflektoren virker som en "refleksbrikke" dvs. reflekterer til bake i samme rettning som signalet kommer fra. En seilbåtmast gjør det samme når den står rett opp og ned, men ved krengning reflekteres det meste enten opp eller ned.

 

Denne See Mee virker sikkert utmerket, men som Gunga Din sier: "Passiv reflektor først" (den virker alltid)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...