Jump to content

Noen som har erfaring med Sea-Me aktiv redarreflektor?


flex

Recommended Posts

Jeg har en vanlig radarreflektor montert og jeg har testet den mot annen radar og min båt kan ses på nesten dobelt så stor avstand med reflektor som uten. Selv bruker jeg altid min egen radar for og holde styr på andre båter og kunne ikke tenke meg og dra noen steder uten at radaren min er i orden det er tros alt mit hoved navigasjonsinnstrument.

Link to post
Share on other sites

X-bånd radar har en bølgelengde på 2,5 - 4 cm. S-bånd har bølgelengde 8-15 cm. Det du ønsker å ha er en mengde avlange aluminiumsbiter hvor lengden er lik 1/2 bølgelengde av radarsignalet. Altså skal du klippe opp en haug med aluminiumsfolie i lengder mellom 1,75 - 7,5 cm. Bredden skal være mindre enn lengden.

 

Vil denne hjemmelagede løsningen godkjennes i en sikkerhetskontroll i regatta ala Watski 2 Star?

 

Det virker jo utrolig bortkastet å bruke 4 - 5.000 kr på en radarreflektor!

.

Link to post
Share on other sites

Om du får den godkjent vet jeg ikke, men den vil nok uansett være bedre enn noe du får kjøpt.

Sjekket litt rundt X- og S-bånd radar. Ser ut til at dette er hhv 3cm og 10cm bølgelengde. Noen som kan bekrefte om dette er de faktiske verdiene eller om det er andre bølgelengder som også brukes. Hvis det kun er 3cm og 10cm som er i bruk, så kan du jo begrense deg til strimler på 1,5 og 5 cm.

 

Det virker jo utrolig bortkastet å bruke 4 - 5.000 kr på en radarreflektor!

Nevnte Paladin på Woodenboat Forum har vel nevnt noe i den retningen :yesnod:

 

PS: En liten presisering. Iflg det jeg nå har klart å lære meg om radarreflektorer, så vil tradisjonelle reflektorer gjøre nettop det - reflektere signalet. Poenget med disse aluminiumsstrimlene er at de, i stedet for å bare reflektere signalet, resonnerer med radarens bølgelengde, og dermed returnerer et mye kraftigere signal.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Vil denne hjemmelagede løsningen godkjennes i en sikkerhetskontroll i regatta ala Watski 2 Star?

 

Det virker jo utrolig bortkastet å bruke 4 - 5.000 kr på en radarreflektor!

Du vil kunne kjøpe en passiv reflektor til et par hundre kr. Det er de aktive reflektorene som ligger på 4-5000.

 

NOR_Smurf:

For meg bekjent, er det kun 3 og 10 cm bølgelengde det er snakk om. Har ikke hørt om noen andre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det er ikke lett å konkludere hvorvidt man bør kjøpe radarreflektor eller ikke, og eventuelt hvilken type, utfra innleggene ovenfor. Denne artikkelen av Philip Gallmann er derimot grundig, informativ og konkluderende. Såvidt jeg kan skjønne, kan man trekke følgende ut av artikkelen:

 

Bør man bruke radarreflektor ved dårlig sikt? Ja.

Kan man stole på at man blir observert når man har reflektor? Nei, men sannsynligheten er større enn uten.

Hvilke avstander er mest aktuelle for radarrefleksjon når man ferdes i småbåt langs kysten? 3 nm eller mindre.

Er aktive reflektorer tryggere enn passive? På større avstand enn ca. 3 nm: Ja (dersom de virker). På mindre avstand: Nei (ikke nødvendigvis).

Bør man velge aktiv reflektor når man ferdes i småbåt langs kysten? Nei.

Er det stor forskjell i refleksjonsegenskaper mellom passive reflektorer? Ja.

 

Refleksjonsegenskapene hos passive reflektorer kan sees grafisk i denne artikkelen av Philip Gallmann. Den horisontale aksen i grafene viser refleksjonsstyrken 360° rundt reflektoren og den vertikale aksen viser refleksjonsstyrken mellom 30° over — og 30° under — reflektorens horisontalplan. Tri-Lens Large kommer åpenbart best ut med hensyn til styrke over et stort spektrum av vinkler. De smale, sylinderformede reflektorene (Mobri og Plastimo) derimot gir god refleksjon kun i en meget liten vinkel rundt horsontalplanet (±2°).

 

Til sammenligning vises refleksjonsbildene for to aktive reflektorer i denne artikkelen.

Link to post
Share on other sites

I Fjord Sommer i den engelske kanal hadde vi tåke, jeg har radar, og AIS, sikten var 10-30 mter,

Trodde jeg hadde full kontrol på radarbildet mitt, plutselig ropte noen foran båten og ut av tåka ca 20 meter foran meg kom det en 38-40 fots Bavaria, den viste ikke på radaren, jeg måtte svinge og samme gjorde han, han hadde vakt fremme i bauen,

Så hadde Bavariaen hatt en aktiv radar varsler, så vill jeg sett den,

 

Skremmende. var det,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

hadde Bavariaen hatt en aktiv radar varsler, så vill jeg sett den,

Mener du med dette at du ikke ville sett Bavariaen dersom den hadde hatt en passiv reflektor? I såfall, hva bygger du det på?

 

Et hovedpoeng i artiklene av Gallmann som jeg referer til ovenfor, er nettopp at det ikke er betydelig forskjell mellom aktive og passive på kort avstand.

Link to post
Share on other sites

Her (“Performance Investigation of Marine Radar Reflectors on the Market”) er også en interessant test av radarreflektorer. Den kommer fram til lignende resultat som Gallmanns artikkel referert til ovenfor, bortsett fra at den ikke tar opp spørsmålet om ulike avstander slik som Gallmann gjør. Den anbefaler:

 

• Based on the results of this report it is recommended that yachtsmen always fit a radar reflector that offers the largest RCS practicable for their vessel

• The RCS of the radar reflector should have a minimum consistent RCS of 2m2

• The Sea-Me is the recommended product if power is available

• If power is not available then the passive Large Tri-Lens reflector is recommended

• The 4” tube reflector is not considered suitable due to its poor performance. It is also recommended that the 2” tube reflector is not suitable since the performance of this target will be even lower.

• It is recommended that poorly performing radar reflectors are not fitted as it is possible that the user could be lulled into a false sense of security believing that their chances of detection has been enhanced.

 

Det er interessant å se at de tynne sylinder-reflektorene som selges for kr. 250-500 har liten virkning og kan gi falsk trygghetsfølelse. (I min uvitenhet var jeg nær ved å kjøpe en slik i går — derfor disse innleggene).

 

Det er også verdt å notere seg at Sea-Me kommer best ut, hvilket var trådstarters spørsmål i januar 2009.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...