Jump to content

Eksosmanifold til VOLVO TD 40, hjemmemarinisert?

Seastar

Recommended Posts

Hei!

Har en Volvo TD 40 Lastebilmotor modell -84, som er selvmarinisert i 91/92.

Da fikk jeg tak i vannkjølt eksosmanifold og varmeveksler (BOWMAN) og Intercooler hos et Stavangerfirma som siden er opphørt.

Siden eksosmanifolden er gått lekk, har det ødelagt Turbo'en også.

Er derfor på jakt etter om det er andre som vet hvor det kan kjøpes / lages slike?

Motoren ellers er nemlig i kjempeslag, bortsett ifra at jeg må ha ny manifold og ny turbo!

På forhånd TAKK for svar!

Mvh

Seastar

Jeg vet at bl.a. Joros Diesel tok en del deler fra: http://www.lancingmarine.com/homepage.html

Det er sikkert mulig å få fatt i deler "nærmere" til oss her i Norge også. Jeg har tidligere sendt spørsmål til Lancing Marine og fått hyggelig og godt svar tilbake. Den gangen jeg sjekket lå de prismessig sånn midt på treet, det hadde ingen hensikt å risikere garanti m.v. på å importere selv.

Ellers så må det vel kunne gå an å få sveiset seg en rustfri manifold på et lokalt verksted. Det er vanligvis ikke kompliserte greier. Merk at jeg skriver vanligvis, for motoren til Hulda ble det kjøpt industrimanifolder.

:yesnod: Takk for tilbakemeldinger! :seeya:

Har vært inne på tanken å få noen til å lage en syrefast eksosmanifold, siden jeg har fått ødelagt tre Turboer etterhverandre, de står blegg fast og begynner å lekke olje etter noen få turer -  og "alle" mente nemlig at saltvannet kom inn frakjølingen av eksosbendet/ -røret.

Fikk derfor omarbeidet / laget ny flens, og alt i syrefast, før vi satte igang med en ny turbo påmontert igjen.

To små turer og turboen står fast igjen, og vi snegler oss så godt det er mulig tilbake til havna - ganske så "slukøret".

Eksosmanifolden er nok synderen, den er kjølt av saltvann, og noen med erfaring sa at syrefast alternativ ikke er å tenke på engang, det er en god tanke - men det er ennå ikke noen som har lykkes med det - pga av at det har så lett for å sprekke i sveisene der den varme eksosen kommer ut fra motoren.

DERFOR mente den samme karen at løsningen var å få laget en ny / event. hvis mulig reparere og rense opp den gamle og så koble på motorkjølevannet i serie med eksosmanifolden. Med en varmeveksler som jeg har (BOWMAN FH 300), som har kapasitet til å kjøle en motor på opp til 170 HK i "Tropiske farvann", ble det sagt at dette var den riktige måten å løse dette problemet på, med ekstra liten sjanse for nye slike turbohavari fremover de neste årene!

Høres det fornuftig ut?

Ellers takkerjeg for tipset på den norske leverandøren, og har skrevet en henvendels til dem, for jeg må jo aller helst få tak i en ny slik "piratlaget" eksosmanifold, siden de originale fra Volvo ikke passer til lastebilutgaven av TD 40 - slik jeg har forstått det!

Er fortsatt takknemlig for svar og tips, båten må jo fortest mulig i drift igjen! (tendenser til abstinenser når jeg nærmer meg båthavna :seeya:

Mvh

Seastar

Seriekoblingen går så det suser. Det er det Hulda bruker på sine støpejernsmanifolder av industritype, m.a.o. "grønt" vann fra motorkjølingen. Vannet blir drevet rundt av varmeapparattilkoplingene.

Ikke prøy å reparere noe gammel støpejernsskitt som det har vært kjørt saltvann i.

Sveise nye manifolder i et rustfritt materiale går OK (jeg er materialmann), men sveisingen må være korrket utført i dertil egnet materiale.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...