Jump to content

Hund med i båten

gunnt

Recommended Posts

Vi har en border collie tispe på straks 4 måneder som er første hunden vår. Hun har vært med ut tre helger til nå. Hittil har vi har ikke hatt de lengste turene fra hjemmehavn og det har nok ikke vært mer enn en drøy time vi har vært underveis. Da sover hun gjerne. Har en reisebur i stoff som vi setter henne i når vi skal legge til og gå i fra.

Det virker nesten som hun trives mer i båten enn hjemme, og det kan kanskje ha noe med at familien er tettere på hverandre. Tror hun er med på alt så lenge hun er sammen med flokken sin.

Havna er i gangavstand fra huset vårt og turene jeg går med henne blir gjerne bort til båten for å titte. Hver gang vi går forbi båten vår drar hun i båndet og vil hoppe ombord så tilvenningen gikk raskt.

(Jøss det er vel ikke lov å  hoste fram en  12 års gammel tråd... mouche)  Jeg var i en båt som hadde  en elektrisk feil  og man måtte endevende inventaret. Det var hundehår absolutt over alt. Bak kjøleskapet lå det hauger med hår. Noe å tenke over når man kjøper brukt båt. Sikkert ikke helt bra for helse og trivsel? Konge puddel reker vel ikke...

Framtia skrev for 14 timer siden:

Løfter en gammel tråd da vi er i ferd med å bli hundeeiere for første gang. Valpen skal hentes 24. mai, og vi skal se han for første gang på torsdag. Så blir det vel å handle flytevest og ta han med på båten for tilvenning som prioritet nr 1. Er det andre her som er ferske med hund i båt?

Gratulerer, jeg er ikke fersk med hund i båt men jeg har en fersk hund som skal i båt.

Her bilde av Tess snart 8 år og Joker 9 Uker begge Breton. Jeg bruker vest på mine, voksne hunder får gå løse med vest når jeg kjører for motor, når jeg seiler ligger de under sprayhood med skyveluka lukket. Jeg lar ikke hundene gjøre fra seg om bord...

Tess liker å ligge på supen eller i jolla når vi ligger for anker.

Bret(t)on.jpg.a6aa37f654776ebc865ad907b72cd324.jpg

Joker.jpg

Framtia skrev for 17 timer siden:

Løfter en gammel tråd da vi er i ferd med å bli hundeeiere for første gang. Valpen skal hentes 24. mai, og vi skal se han for første gang på torsdag. Så blir det vel å handle flytevest og ta han med på båten for tilvenning som prioritet nr 1. Er det andre her som er ferske med hund i båt?

Vi fikk Trapp 26. juni 2020, så vi har en litt snau sesong med hund i båt. Det gikk egentlig kjempebra - etter tre uker hjemme for å bli kjent med famiien og huset ble han introdusert for båten. Vi dro rett på tre ukers ferie, men tok korte etapper og var mye i land. Og vi var forberedt på at hvis det skar seg helt så måtte vi dra hjem.

Vi hadde noen "uhell" hvor Trapp tisset/bæsjet ombord, men det var nok like mye vår skyld som hans - alle var litt ferske med hverandre og leste ikke hverandres signaler godt nok. Og vi lærte raskt at når han sa i fra at han måtte på do så måtte han på do med en gang. Da er det ikke tid for å "skal bare" før man tar han ut - det skjer der og da. Vi lå mest mot brygge eller land for å slippe jolleturer inn for å gå på do - disse jolleturene tok for lang tid hvis vi ikke var i forkant av behovet.

Men sånn ellers så tok Trapp båtlivet veldig raskt. Han hadde ingen problemer med å sove i bur i båten og ligge i cockpit når vi var på vei med eller uten seil. Det er viktig å normalisere situasjonen, så hunden skjønner at båt ikke er noe spesielt, men noe som er helt vanlig og noe man synes er gøy. Og venn hunden til redningsvest med en gang, så blir det også noe helt normalt.

Første dag ombord, 2.8 mnd gammel:

1487874595_FrsteDagOmbord.png.aae954ce6c038a4dc0af28bf7ff71770.png

Spørsmål? Fyr løs!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vi er veldig spente på dette med å ligge på svai med hund. Er været bra nok så besøker vi helst ikke en eneste gjestehavn i løpet av ferien, og i praksis betyr dette at vi i løpet av en fire ukers båtferie typisk har hatt har fire til syv netter i havn. Vi liker også bedre å ligge på svai enn longside eller baug/akter mot land i uthavn. Nå er vår fire måneder og hun begynner å klare og holde seg lenger og lenger heldivis. De første ukene var det jo sånn som andre nevner ca ett sekund mellom da hun innså at hun måtte på do og faktisk gjorde fra seg. Da er det ingenting annet enn stadige turer ut i hagen som gjelder, så innmari glad vi har fått noen måneder hjemme før det blir båtferie i år.

En sjelden gang må hun fremdeles på do midt på natten, og drømmen er ikke da å kjøre inn til land med jolla (har RIB på 400 kg så ikke ment å ro). Kunne en form for matte eller noe på badeplattformen vært en ok løsning i sånn nødstilfeller? Så at Sailing Doodles hadde dette til hundene sine.

Noen som har erfaringer og råd verdt å dele rundt det å ligge på svai med hund? Snakket med noen i båthavna og de unngår å ligge på svai med hund for de synes det blir mye styr. Det var ikke det jeg ønsket å høre dessverre så håper det kan komme litt oppmuntring herfra :pray::yesnod:

Vår Trapp taklet sist sommer jolleturen inn hvis vi var i forkant og dro med en gang ett av tre hadde skjedd:

- nettopp våknet

- nettopp spist

- nettopp lekt

Han gjorde fra seg i jolla noen få ganger hvis det ble for langt inn til land, men han var ikke redd/nervøs i jolla. 

Har hørt om hundeeiere som klarer å trene hunden til å bæsje på dørmatte på badeplattformen eller helt i baugen, men det tror jeg ikke vi hadde klart med Trapp.  Han er ikke strukturert nok til det, er jeg redd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...