Jump to content

Volvo MS25A-A gear som slurer


Anneli

Recommended Posts

Gearet er et Volvo MS25A-A ca. 3 år i alder, problemet er at siden vi kjøpte båten for 2 år siden, så har den ikke villet ordentlig i gear, en må liksom lirke for å få det til.

Det rare er at den går greit i revers men må som sagt lirkes fremover. Etter å ha forhørt oss rundt viste det seg at det var feil olje på gearet, dette ble byttet til riktig. Men det ble ikke bedre. Så fikk vi råd om å rense lammellene med white sprite noe vi gjorde, mens vi renset dem så satte vi båten i gear, en gang bare for å teste tenk da smalt den i gear med en gang, gjett om vi var glade, fylte atter på med riktig olje, men nedturen ble stor da vi skulle kjøre , gearproblemet var der fremdeles.

Da jeg fruen i båten ikke liker dette, ikke morro i havner eller når en skal legge ut fra plasser med litt vind, og båten ikke vil i gear når vi vil den skal.

Er det noen her som har gode råd som jeg kan bringe videre til kapteinen.

Link to post

Oljen blir for tykk i minus grader. Har samme problem med en annen båt jeg holder på med. Når jeg varmer opp båten litt før avgang så oljen blir varm, da er den grei. Men med kald båt vil ikke giret slå inn. Kanskje du sliter med samme problemet??

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Her jobber vi videre med problemet, volvo forhandler sa vi måtte skylle gjennom gearkassen igjen med white sprite mens vi hadde dette i skulle vi sette båten i gear noen ganger dette gjorde vi, da går den i gear med en gang. Men når vi fyller olje etterpå så er problemet der igjen, kan det være feil olje? vi har brukt statoil`s ATF halv syntestisk olje(som vi er blitt anbefalt), nå har vi kjøpt volvo penta syntetisk 75W90 olje , som vi skal prøve i dag, krysser fingre, ben og alt som kan krysses på at det fungerer. Er det noen med samme gear eller samme problem som har gode råd? evt. hvilken olje tror dere?

Redigert av Anneli (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Dette er ikke reklame, bare båteier som er utrolig fornøyd med servicen de har fått. Som sagt så har gearkassen ikke vært så velvillig. Etter å ha prøvd alle råd vi har fått, og ingen ting hjalp, så sporte vi opp hvor den var blitt kjøpt av tidligere eier av båten. Det viste seg at den var kjøpt i Fredrikstad hos Ragnar ringstad AS, så vi tok kontakt med dem, der var det bare hyggelige folk som tok tak i saken, kassen ble overhalt å nye lameller satt inn, det viste seg at det var brukt feil olje fra kassen var ny, den skulle ha ATF olje, noe som forhandler tok på sin kappe. Så på en uke ble alt ordnet. Dette kaller jeg service. på denne tiden av året så kunne en jo risikert å måtte vente i flere måneder for å få fikset noe. Så nå blir det sommer i båt likevel, noe jeg hadde sett for meg det ikke skulle gjøre.

Link to post
  • 14 år senere...
tobixen skrev for 2 timer siden:

men er det helt sikkert at det er ATF som skal på?

I dag finnes det jo ett vidt spekter av ATF oljer så det er ikke bare å hive på noe det står ATF på.
ATF er bare forkortelse på Automatic transmission fluid og sier fint lite
Dog tipper jeg det er snakk om Dextron 2 eller 3 som var standard automat olje en gang i tiden men følg spec så trår du ikke galt.

Link to post

Men hvor finner man autorative spec?  Det er en ørliten sannsynlighet for at jeg har noe form for dokumentasjon i en av boksene med papirer her, men troligvis ikke - og jeg forventer å finne slik informasjon nå for tiden.

 

Jeg finner en anbefalning på Dextron 3 fra marinexpress.se, en anbefaling på dextron 2 fra kroon-oil.com.

 

Så finner jeg en manual fra autorativ kilde (volvo penta) ... hnng ...

 

Backslag MS25, Typbeteckning (...) MS25A
Oljekvalitet enligt API-systemet .............................. VDS-2, ACEA E5  eller API CH-4
Oljevolym, ca ........................................................... 0,75 liter

 

Backslag MS25A
Oljekvalitet enligt API-systemet .............................. ATF (Dexron II, III)
Vinkel (utgående axel): ............................................ 8o
Oljevolym, ca ........................................................... 1,8 liter

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

 

Jeg tror det er noen betegnelser som er stokket om og dermed snakk om to forskjellige generasjoner og type gir.

 

Jeg tror det er ca slik...

 

MS25 er de gamle mekaniske volvokassene. MS2, MS2 osv . Mekaniske gir med gripekon som på drevene. Brukte vanlig motorolje typisk 15w40 iht SAE og ACEA spec og noen av de senere skulle ha vanlig girolje type 80w90 med GL benevnelse. Lite oljevolum i disse girene.

 

Det andre er egentlig et ZF hydraulisk gir som heter ZF25(A) - "A" står for nedvinkel av utgående aksel.

På volvospråket heter disse HS25(A). Dette er hydrauliske gir med våtclutchlameller og skal ha rød ATF (automatgirolje) Dextron II eller III.

 

Se på bildene under og sammenlign med eget gir

 

Øverste bilde er mekanisk MS25A gir

Nederste er hydraulisk HS25 gir fra ZF (ZF25). Noter peilepinnen i plast og lokk til oljefilter. På lokket til oljefilteret er det en liten metallflik som det står "ATF" på som betyr at den skal ha ATF automatgirloje DXII eller DXIII

 

 

 

131925494_174728891063179_6846912483683297994_n-scaled.jpg

zf-25-01.jpg

Mvh. SAP

Link to post

Er det en mekanisk kasse, så er vel Kon slitt. Samme problem som på MS2-MS3-MS4-MS5 kasser, samt mange drev.

 

Da kan Helge Kalleland i Haugesund kanskje være hjelpen du trenger. Han produsere å renovere forskjellige deler til disse kasser.

Men er det en hydraulisk kasse. Så kan deler fås fra ZF som i Norge importeres av KGK. Trenger ikke kjøpe fra Volvo Penta, sjøl om det står VP på kassa. Deler kan også kjøpes fra utlandet, å ofte til bedre pris enn norsk importør.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
3 hours ago, tobixen said:

Det står på den ... Volvo Penta 3582635 MS25A-A 2.74 serial no. 5025 07 50118

 

Rart for det delenummeret finner jeg en kasse hvor det står MS25 (se bilde).

Men det er ikke samme som nyere ZF25 på oljefilter på SB side topp som igen kalles HS25 hos vp.

 

På marineparts euorpe finner jeg sprengskisse opp på det delenummeret som viser en kasse med klutchlameller men den kalles der MS 25, så det er noe som ikke rimer her...

 

https://marinepartseurope.com/nb/dealer/powerhouse_no/category/marine drives & transmissions/product/ms25a-a/explodedview/54167984?catalog=m-mg3-b&img=45452.png&functiongroup=transmissioner&header=backväxel ms25a, komponenter

 

 

volvo-penta-reverse-gear-ms25a-a-volvo-penta-35826.jpg

volvo-penta-reverse-gear-ms25a-a-volvo-penta-35826-2.jpg

45452.png

Mvh. SAP

Link to post
9 hours ago, Okkaby said:

Her er en liste over forskjellige kasser

http://fybmarine.co.uk/PDF/Gearbox-oil-quantity-type.pdf

 

 

Der står det at MS25A skal ha 0.75l av "ATF eller samme olje som motoren", så da er det kanskje ikke så nøye?

 

Jeg tror definitivt det er en MS25A og ikke en HS25A vi har.  Bildene fra ulike websøk og som også postet av SAP ovenfor stemmer bra, og det er jo også MS det står på kassa.

 

Kanskje det er en printfeil i "autorativ manual" fra Volvo Penta som jeg fant (men som jeg glemte å kopiere URL for), hvor det står at "MS25 Typbeteckning MS25A" skal ha 0.75l med motorolje, mens "MS25A" skal ha 1.8l med ATF.  Det skulle kanskje stått HS25A på den siste i stedet. 

 

EDIT: URL til manualen er https://pubs.volvopenta.com/publications/7741637 - oljetype som skal benyttes er oppgitt nesten helt nederst i manualen.  Det er åpenbart en typo der, ettersom MS25A er nevnt to ganger mens HS25A ikke er nevnt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg var ved første øyekast noe usikker på disse bildene SAP postet på fredag, ingen av bildene stemte liksom perfekt med hvordan jeg husker gearkassen - den øverste virket å være for stor.  Mest pinlig, jeg avskrev det øverste bildet fordi det har en stor metallskive som jeg overhodet ikke kunne huske å ha sett.  Det slo meg etterhvert at metallplaten er for innfestingen mot motoren.  Det er noe man ikke legger merke til når man står med hodet neddi motorrommet og ser på et gear som er festet til motoren, men som plutselig er veldig iøyefallende når man ser på bilde av bare gearboks :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
10 hours ago, Okkaby said:

Er det en mekanisk kasse, så er vel Kon slitt. Samme problem som på MS2-MS3-MS4-MS5 kasser, samt mange drev.

 

Jeg tror jeg har fått grundig fastslått at det er en MS og ikke en HS, og at all min forvirring skyldes at én bokstav er feil i "offisiell manuel" som jeg fant fra Volvo Penta.

 

10 hours ago, Okkaby said:

Da kan Helge Kalleland i Haugesund kanskje være hjelpen du trenger. Han produsere å renovere forskjellige deler til disse kasser.

 

Jeg har ikke tenkt meg til Haugesund med båten med det første :-)  Men ja, det kan nok være en idé å prøve å få bestilt opp denne reservedelen slik at jeg har den i bakhånd den dagen gearet plutselig bare vil virke i fri og bakovermodus.

 

Problemet er foreløbig ikke så stort.  Det har skjedd en håndfull ganger at gearet ikke slo seg inn.  Jeg tror at i alle tilfellene så hadde motoren signifikant turtall da det ble forsøkt å skifte gear.  Det er selvfølgelig en tabbe, og det sliter nok også veldig på gearet.  Ved forsiktig bruk antar jeg at gearet kan fungere noen år til uten annet vedlikehold enn at vi bytter olje - men jeg kan jo ta feil.  

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vet ikke med ms25a, men de andre ms2-3-4-5 er gått ut av produksjon å omtrent umulig å få deler til.

Men hør med Helge. Delen er ikke stor, så kan enkelt tas med i bagasjen så du har ombord.

 

Er nok volvo som har en skrivefeil ja. Høre spinn vilt ut med 1,8L på et så lite mekanisk gir. Men pp hydraulisk høres det fornuftig ut.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
21 minutes ago, Okkaby said:

Vet ikke med ms25a, men de andre ms2-3-4-5 er gått ut av produksjon å omtrent umulig å få deler til.

https://www.volvopentastore.com/Reverse-Gear-Ms25a-Ratio-2-74-1/dm/store_id.366--view_id.788093

 

Jeg antar at det som er markert tilgjengelig "through dealer" der (altså omtrent alt bortsett fra trivielle ting som skruer og muttere) er vanskelig å få tak i.

 

Hvilken av delene der er det sannsynlig at bør byttes ut?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...