Anneli Startet 26.Januar.2009 Del på Facebook Startet 26.Januar.2009 Gearet er et Volvo MS25A-A ca. 3 år i alder, problemet er at siden vi kjøpte båten for 2 år siden, så har den ikke villet ordentlig i gear, en må liksom lirke for å få det til. Det rare er at den går greit i revers men må som sagt lirkes fremover. Etter å ha forhørt oss rundt viste det seg at det var feil olje på gearet, dette ble byttet til riktig. Men det ble ikke bedre. Så fikk vi råd om å rense lammellene med white sprite noe vi gjorde, mens vi renset dem så satte vi båten i gear, en gang bare for å teste tenk da smalt den i gear med en gang, gjett om vi var glade, fylte atter på med riktig olje, men nedturen ble stor da vi skulle kjøre , gearproblemet var der fremdeles. Da jeg fruen i båten ikke liker dette, ikke morro i havner eller når en skal legge ut fra plasser med litt vind, og båten ikke vil i gear når vi vil den skal. Er det noen her som har gode råd som jeg kan bringe videre til kapteinen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Oljen blir for tykk i minus grader. Har samme problem med en annen båt jeg holder på med. Når jeg varmer opp båten litt før avgang så oljen blir varm, da er den grei. Men med kald båt vil ikke giret slå inn. Kanskje du sliter med samme problemet?? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Anneli Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Hos oss skjer dette om sommeren, og det blir ikke noe bedre selv etter mange timers kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Jeg tror att problemet ditt er att en trøsteskive inne i giret ditt er slitt. Problemet er att det blir for stort aksiellt klaring, sånn att lamellene ikke klarer å låse. Jeg ville ha åpnet giret og sjekket dette, og samtidig byttet lameller på forover clutchen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Skal man reparere et slikt gear må man minimum ha en shopmanual og sannsynligvis også noe spesialverktøy. I tillegg nødvendig kompetanse til å utføre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Anneli Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 (redigert) Her jobber vi videre med problemet, volvo forhandler sa vi måtte skylle gjennom gearkassen igjen med white sprite mens vi hadde dette i skulle vi sette båten i gear noen ganger dette gjorde vi, da går den i gear med en gang. Men når vi fyller olje etterpå så er problemet der igjen, kan det være feil olje? vi har brukt statoil`s ATF halv syntestisk olje(som vi er blitt anbefalt), nå har vi kjøpt volvo penta syntetisk 75W90 olje , som vi skal prøve i dag, krysser fingre, ben og alt som kan krysses på at det fungerer. Er det noen med samme gear eller samme problem som har gode råd? evt. hvilken olje tror dere? Redigert 25.April.2009 av Anneli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anneli Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Dette er ikke reklame, bare båteier som er utrolig fornøyd med servicen de har fått. Som sagt så har gearkassen ikke vært så velvillig. Etter å ha prøvd alle råd vi har fått, og ingen ting hjalp, så sporte vi opp hvor den var blitt kjøpt av tidligere eier av båten. Det viste seg at den var kjøpt i Fredrikstad hos Ragnar ringstad AS, så vi tok kontakt med dem, der var det bare hyggelige folk som tok tak i saken, kassen ble overhalt å nye lameller satt inn, det viste seg at det var brukt feil olje fra kassen var ny, den skulle ha ATF olje, noe som forhandler tok på sin kappe. Så på en uke ble alt ordnet. Dette kaller jeg service. på denne tiden av året så kunne en jo risikert å måtte vente i flere måneder for å få fikset noe. Så nå blir det sommer i båt likevel, noe jeg hadde sett for meg det ikke skulle gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Nå begynner jeg så vidt å få samme problem på min gearkasse - men det er langt mer enn tre år gammelt. Når ble oljen byttet sist? Må jo ha vært en mannsalder siden ... men er det helt sikkert at det er ATF som skal på? Det gir mening, men google gir litt avvikende svar på dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar tobixen skrev for 2 timer siden: men er det helt sikkert at det er ATF som skal på? I dag finnes det jo ett vidt spekter av ATF oljer så det er ikke bare å hive på noe det står ATF på. ATF er bare forkortelse på Automatic transmission fluid og sier fint lite Dog tipper jeg det er snakk om Dextron 2 eller 3 som var standard automat olje en gang i tiden men følg spec så trår du ikke galt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Men hvor finner man autorative spec? Det er en ørliten sannsynlighet for at jeg har noe form for dokumentasjon i en av boksene med papirer her, men troligvis ikke - og jeg forventer å finne slik informasjon nå for tiden. Jeg finner en anbefalning på Dextron 3 fra marinexpress.se, en anbefaling på dextron 2 fra kroon-oil.com. Så finner jeg en manual fra autorativ kilde (volvo penta) ... hnng ... Backslag MS25, Typbeteckning (...) MS25A Oljekvalitet enligt API-systemet .............................. VDS-2, ACEA E5 eller API CH-4 Oljevolym, ca ........................................................... 0,75 liter Backslag MS25A Oljekvalitet enligt API-systemet .............................. ATF (Dexron II, III) Vinkel (utgående axel): ............................................ 8o Oljevolym, ca ........................................................... 1,8 liter Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar MS25 bruker motorolje med VDS-2, ACEA E5 eller API CH-4 spec MS25A bruker rød automatgear olje med Dextron 2 eller 3 spec Det er det jeg leser av data du har lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Det var dette med "typebetegning" som jeg ikke skjønner noe av. Men jeg antar at det er 1.8l med dextron 2/3 jeg trenger, og ikke 0.75l med motorolje :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar Jeg tror det er noen betegnelser som er stokket om og dermed snakk om to forskjellige generasjoner og type gir. Jeg tror det er ca slik... MS25 er de gamle mekaniske volvokassene. MS2, MS2 osv . Mekaniske gir med gripekon som på drevene. Brukte vanlig motorolje typisk 15w40 iht SAE og ACEA spec og noen av de senere skulle ha vanlig girolje type 80w90 med GL benevnelse. Lite oljevolum i disse girene. Det andre er egentlig et ZF hydraulisk gir som heter ZF25(A) - "A" står for nedvinkel av utgående aksel. På volvospråket heter disse HS25(A). Dette er hydrauliske gir med våtclutchlameller og skal ha rød ATF (automatgirolje) Dextron II eller III. Se på bildene under og sammenlign med eget gir Øverste bilde er mekanisk MS25A gir Nederste er hydraulisk HS25 gir fra ZF (ZF25). Noter peilepinnen i plast og lokk til oljefilter. På lokket til oljefilteret er det en liten metallflik som det står "ATF" på som betyr at den skal ha ATF automatgirloje DXII eller DXIII Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar Jeg er fortsatt forvirret. Det står på den ... Volvo Penta 3582635 MS25A-A 2.74 serial no. 5025 07 50118 Dersom jeg googler på 3582635 så finner jeg noe som ligner på min girkasse, det dukker opp ting som HS25 og ZF25, men jeg synes kassa ligner mer på den øverste enn den nederste Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar MS står altså for "mechanically shifted", mens HS står for "hydraulically shifted", så forvirringen er total Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar Ta et bilde av kassa di sett ovenfra, litt bakfra (og gjerne litt fra SB) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar Er det en mekanisk kasse, så er vel Kon slitt. Samme problem som på MS2-MS3-MS4-MS5 kasser, samt mange drev. Da kan Helge Kalleland i Haugesund kanskje være hjelpen du trenger. Han produsere å renovere forskjellige deler til disse kasser. Men er det en hydraulisk kasse. Så kan deler fås fra ZF som i Norge importeres av KGK. Trenger ikke kjøpe fra Volvo Penta, sjøl om det står VP på kassa. Deler kan også kjøpes fra utlandet, å ofte til bedre pris enn norsk importør. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sap_2000 Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar 3 hours ago, tobixen said: Det står på den ... Volvo Penta 3582635 MS25A-A 2.74 serial no. 5025 07 50118 Rart for det delenummeret finner jeg en kasse hvor det står MS25 (se bilde). Men det er ikke samme som nyere ZF25 på oljefilter på SB side topp som igen kalles HS25 hos vp. På marineparts euorpe finner jeg sprengskisse opp på det delenummeret som viser en kasse med klutchlameller men den kalles der MS 25, så det er noe som ikke rimer her... https://marinepartseurope.com/nb/dealer/powerhouse_no/category/marine drives & transmissions/product/ms25a-a/explodedview/54167984?catalog=m-mg3-b&img=45452.png&functiongroup=transmissioner&header=backväxel ms25a, komponenter Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 27.Januar Del på Facebook Svart 27.Januar Her er en liste over forskjellige kasser http://fybmarine.co.uk/PDF/Gearbox-oil-quantity-type.pdf Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tobixen Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar 9 hours ago, sap_2000 said: Ta et bilde av kassa di sett ovenfra, litt bakfra (og gjerne litt fra SB) Jeg er hjemme i Oslo en tur nå. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar 9 hours ago, Okkaby said: Her er en liste over forskjellige kasser http://fybmarine.co.uk/PDF/Gearbox-oil-quantity-type.pdf Der står det at MS25A skal ha 0.75l av "ATF eller samme olje som motoren", så da er det kanskje ikke så nøye? Jeg tror definitivt det er en MS25A og ikke en HS25A vi har. Bildene fra ulike websøk og som også postet av SAP ovenfor stemmer bra, og det er jo også MS det står på kassa. Kanskje det er en printfeil i "autorativ manual" fra Volvo Penta som jeg fant (men som jeg glemte å kopiere URL for), hvor det står at "MS25 Typbeteckning MS25A" skal ha 0.75l med motorolje, mens "MS25A" skal ha 1.8l med ATF. Det skulle kanskje stått HS25A på den siste i stedet. EDIT: URL til manualen er https://pubs.volvopenta.com/publications/7741637 - oljetype som skal benyttes er oppgitt nesten helt nederst i manualen. Det er åpenbart en typo der, ettersom MS25A er nevnt to ganger mens HS25A ikke er nevnt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar Jeg var ved første øyekast noe usikker på disse bildene SAP postet på fredag, ingen av bildene stemte liksom perfekt med hvordan jeg husker gearkassen - den øverste virket å være for stor. Mest pinlig, jeg avskrev det øverste bildet fordi det har en stor metallskive som jeg overhodet ikke kunne huske å ha sett. Det slo meg etterhvert at metallplaten er for innfestingen mot motoren. Det er noe man ikke legger merke til når man står med hodet neddi motorrommet og ser på et gear som er festet til motoren, men som plutselig er veldig iøyefallende når man ser på bilde av bare gearboks :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar 10 hours ago, Okkaby said: Er det en mekanisk kasse, så er vel Kon slitt. Samme problem som på MS2-MS3-MS4-MS5 kasser, samt mange drev. Jeg tror jeg har fått grundig fastslått at det er en MS og ikke en HS, og at all min forvirring skyldes at én bokstav er feil i "offisiell manuel" som jeg fant fra Volvo Penta. 10 hours ago, Okkaby said: Da kan Helge Kalleland i Haugesund kanskje være hjelpen du trenger. Han produsere å renovere forskjellige deler til disse kasser. Jeg har ikke tenkt meg til Haugesund med båten med det første :-) Men ja, det kan nok være en idé å prøve å få bestilt opp denne reservedelen slik at jeg har den i bakhånd den dagen gearet plutselig bare vil virke i fri og bakovermodus. Problemet er foreløbig ikke så stort. Det har skjedd en håndfull ganger at gearet ikke slo seg inn. Jeg tror at i alle tilfellene så hadde motoren signifikant turtall da det ble forsøkt å skifte gear. Det er selvfølgelig en tabbe, og det sliter nok også veldig på gearet. Ved forsiktig bruk antar jeg at gearet kan fungere noen år til uten annet vedlikehold enn at vi bytter olje - men jeg kan jo ta feil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Okkaby Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar Vet ikke med ms25a, men de andre ms2-3-4-5 er gått ut av produksjon å omtrent umulig å få deler til. Men hør med Helge. Delen er ikke stor, så kan enkelt tas med i bagasjen så du har ombord. Er nok volvo som har en skrivefeil ja. Høre spinn vilt ut med 1,8L på et så lite mekanisk gir. Men pp hydraulisk høres det fornuftig ut. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tobixen Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar 21 minutes ago, Okkaby said: Vet ikke med ms25a, men de andre ms2-3-4-5 er gått ut av produksjon å omtrent umulig å få deler til. https://www.volvopentastore.com/Reverse-Gear-Ms25a-Ratio-2-74-1/dm/store_id.366--view_id.788093 Jeg antar at det som er markert tilgjengelig "through dealer" der (altså omtrent alt bortsett fra trivielle ting som skruer og muttere) er vanskelig å få tak i. Hvilken av delene der er det sannsynlig at bør byttes ut? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.