Gnisten Startet 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2009 Har forsøkt å google etter spesifikasjon til størrelse på luftinntak til Yanmar 6LP-STZE. Jeg har sett at dette skal være på minimum 945cm2 men kan ikke finne hvor dette er spekket. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
arnearmoa Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Det var kanskje litt mer enn jeg håpet på. Jeg skal prøve å finne ut dette etter påsken. Ser i første innlegg HER at det trengs 20 kubikkmeter i minuttet, dvs. 333 liter i sekundet! Hvis man har 945cm2 åpning tilsvarer dette en snitthastighet på 3,5m/s eller 12,7km/t i snitt i inntak(ene). Jeg har foreløbig antatt at jeg har nok åpning i Balticen min, ettersom jeg har to inntaksbokser på hver side. Det ene paret er koblet til tre små slanger hver som ender nederst i motorrommet, og jeg tolker det til å være den originale luftinntaket. Det andre paret ser nyere ut og er koblet til to "store" slanger hver og ender opp øverst i motorrommet. Dette tipper jeg ble lagt til når forrige motor (en 220hk Iveco) ble installert. Men 945cm2 hørtes mye ut. Tror jeg må måle litt. Det må jo også være forskjell på et kort rør med stor diameter og mange små lange rør med totalt samme tverrsnitt. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Dette var noe jeg skrev i tråden til kodvaag. Håper det er til hjelp ang luftbehov Hvis du ikke har sett det før så her er lufbehovdataene til yanmarmotorene HUSK tallene er ganger 2. en inn og en ut. her er forøvrig siden som dataene er hentet fra.. står mye nyttig der http://www.yanmarhelp.com/index.htm The table below is for vessels without forward facing intake vents. For vessels with forward facing air intakes that exceed 19 knots, the duct area can be reduced, depending on the boat speed. Tip: multiply cm2 by 0.155 to get inches2 Note: TWO ducts the same size are required, one inlet and one outlet. 1GM10 = 19.5cm2 2GM20 = 39cm2 3GM30 = 48.2cm2 3HM35 = 74cm2 3JH2E = 84.5cm2 3JH2-TE = 120cm2 4JH2E = 110cm2 4JH2-TE = 155cm2 4JH2-HTE = 190cm2 4JH2-DTE = 220cm2 4JH2-UTE = 250cm2 4JH3E = 121cm2 4JH3-TE = 187.52 4JH3-HTE = 250cm2 4JH3-DTE = 312.5cm2 4LH-TE = 275cm2 4LH-HTE = 350cm2 4LH-DTE = 425cm2 4LH-STE = 575cm2 6LP-DTE = 625cm2 6LP-STE = 750cm2 6LY-UTE = 788cm2 6LY-STE = 875cm2 6LY2-STE = 1050cm2 6CX-ETE = 1050cm2 6CX-GTE2 = 1250cm2 6SY-STP = 1800cm2 100mm inside diameter tube duct area is 78.54 cm2 ~ 50mm inside diameter tube duct area is 19.7 cm2 4 inch inside diameter tube duct area is 12.57 inches2 ~ 2 inch inside diameter tube duct area is 3.15 inches2 Redigert 7.April.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Nellevine Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Har fåt følgende svar i fra yanmar Norge angående min instalasjon i båten: "Luftintak er 3 cm2 X Hk, dette forudsetter at en tar luften i fra skutesiden" Var forøvrig å målte på en Scand baltick i går (motor 290 hk Yanmar), den hadde 11x59 cm på beggesider. Håper dette hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Skal innrømme at jeg har sett denne siden før engang, uten å tenke særlig nøye gjennom hva som stod. Men mener de at man trenger 10 stykk 100mm slanger for luft inn, pluss tilsvarende for luft ut? Det har ihvertfall ikke jeg plass til. Eller er det ferdig ganget med to når de sier 750cm2, slik at det holder med 5 stykk 100mm slanger for luft inn og 5 stykk for luft ut? Det er ikke sånn jeg leser det, men det også vil være en utfordring å få til hos meg. Fins det noen retningslinjer for å sjekke om det man har er bra nok ved å måle hvor mye undertrykk det blir i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Hadde samme utfordring på agderen jeg hadde.. Agder boats og mange fler bruker ikke slanger lenger.. De bare borer det antall hull som er nødvendig i motorrommet for og så spare ut i skutside typisk 11X 50-70 cm og sette gitter over. På innsiden så støper de en vannlås. Da vil motoren suge luft fra skutsidene og du vil få godt fløde.. det forutsetter self at en har en slags "kanal" fra hullene og opp til skutside. Fordelen er at du ikke har slanger som klapper sammen og du er sikker på og ha NOK luft til motor rom. Mange spør seg da om støy??? Det blir ingen økning av støy... Slangene som bruktes før demper ingen støy uannsett. På agderen så skerte jeg ut 11X 60 cm i skutside og hadde 6 hull av 76mm på hver side. dette til en 170 hk yanmar.. Yanmar er veldig kresne på luft.. Du får turbo havari og soting hvis ikke luftbehovet er riktig.. viknes måtte rekonstruere hele lufttilførselen til si 880 vet jeg.. og en skulle tro at de kunne dette men nei.. Agder slet med samme før de gikk over til den måten jeg har beskrevet over, Redigert 7.April.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gnisten Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Litt problemer med å sette dette dokumentet fra Yanmar inn her, men håper det fremgår. Fikk beskjed om at luftmengde for 6LP-STZE tilsvarer tabellens 6LPA-STP. Kan forresten oversende dokumentet til evt. interesserte ved oversending av epost på IM. Redigert 7.April.2009 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
arnearmoa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Da blir nok jeg nødt til å gjøre noe sånt som Thorlyn beskriver. Bra jeg kom over denne tråden og sjekket opp dette nå. Motoren settes nedi der rett over påske. Mye lettere å lage hull nederst i motorrommet før det skjer. Jeg fikk anledning til å titte nedi motorrommet 2006-Balticen til topa for en stund siden, og da så jeg et nokså stort firkantet hull der jeg har noen rør som kommer inn. Men jeg tenkte at det var en slags samleboks, og at det var slanger koblet på baksiden av den, som jeg ikke så pga. vinkelen. Inntakene på siden av båten så jeg ikke på. Jeg var mer opptatt av eksos og andre ting den gangen. Takk til alle for informasjon. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Arnearmoa i innlegg 5: Du trenger ikke tilsvarende for luft ut. Det tar eksosen seg av...... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
arnearmoa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 (redigert) Det er jo viktig å få konkludert på den der. Men litt gjennomtrekk må vel til for å kjøle motorrommet. Jeg tolket innlegg #3 til at man trengte 750cm2 inn og tilsvarende ut. Det kan hende at 945cm2 i inlegg #7 var ment som en sum, men inntakene på den ene siden av båten min er snudd bakover. Siden jeg har fire, kan jeg kanskje snu en slik at jeg får tre inntak som scooper inn luft i fart, og et som lufter ut. Men hvor mye åpning trenger man egentlig ut og hvor mye trenger man inn? Redigert 8.April.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Arnearmoa i innlegg 5: Du trenger ikke tilsvarende for luft ut. Det tar eksosen seg av...... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
arnearmoa Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Bra. Takk takk. Puh.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.