Patton Startet 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2004 Hei og god helg. I går ble Ladac 1205 spenningsregulator og ny ISKRA 70 A marine dynamo anskaffet. Vet dette er diskutert på forumet før, men fant ikke konkret svar. Jeg skal ha en elektriker innom her for å fullføre oppkoblingen i morgen, så jeg håper på svar i løpet av kvelden. Vi har allerede koblet til ledningene fra Ladacen på dynamoen (ikke koblet til batteri) og jeg har et spørsmål. I følge bruksanvisningen skal grønn ledning fra Ladac kobles til DF (den ene børsten) på dynamoen. Jeg finner ikke noe merke DF på ISKRAen. Det vi gjorde var å koble fra den gule orginale ledningen på regulatoren og satte den grønne fra Ladacen med en kabelsko innpå der den gule orginale tidligere var monteret. Blir dette riktig? Hvis det IKKE er riktig, vet du hvor vi skal montere den grønne? Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Går ut fra at dynamoen ikke har integrert regulator, men kun en børste-holder? Da bør du kunne se, evnt måle, hvilke koblinger som leder til børstene. Den ene børsten skal kobles til grønn Ladac kabel, den andre børsten til jord. (Mulig at den allerede er jordet via feste for børsteholderen) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Jeg monterte Ladac på en Iskra for et par år siden. Har ikke tilgang til koblingen nå, men mener å huske at den innebygde regulatoren måtte kobles bort ved å klippe over en kobberbane i regulatoren og koble den ene ledningen til her. Regulatoren må stå i for å fungere som børsteholder. Jeg koblet etter medfølgende skjema og litt øyrmål og det funker som et skudd. Håper dette var til litt hjelp selv om det ikke var særlig konkret....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Martin_ Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Jeg har nylig koblet en Ladac regulator til Iskra 70 amp dynamo. Glem den gule ledningen. Demonter regulatoren/børsteholderen og kutt alle forbindelser til regulatoren. Så lodder du på den grønne ledningen til den børsten som ikke er koblet til minus (gjelder ved + regulert Ladac regulator) og monterer regulatoren inn igjenn. Husk på å beskytte ledningen med en varmebestandig strømpe fordi ledningen ligger delvis inne i dynamoen og kan bli skadet pga høy temperatur og gnissing mot mettalkanter. :nono:Hvis Ladacen er - regulert, må den børsten som ikke er koblet til den grønne ledningen, kobles til + istede for minus. Du finner ut om Ladacen er + eller - regulert på baksiden av den. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Har selv Iskra 70 amp i båten, da jeg kjøpte den ville jeg prøve den med orginal regulatoren.(jeg vurderte også Ladac) Det funka veldig bra, lader mellom 14,4 og 14,3 volt. Jeg har lagt opp grov kabel fra dynamo til batteri. Det er også mulighet for bruk av sens ledning på Iskra dynamoen. Så hvorfor montere Ladac på denne? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Så hvorfor montere Ladac på denne?Min Iskra har ikke mulighet for ekstern sense, i alle fall ikke uten ombygging. Den er merket 14V og det stemmer, dvs 14.0V på klemmene på dynamoen, derfor monterte jeg Ladac. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Martin_ Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Ladac regulatoren har også innebygget temperaturkompensasjon. Ved høyere temp, minker ladespenningen og ved lavere omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Jeg husker ikke helt sikkert, men jeg tror de er en grønn ledning som kommer ut i fra regulatoren som kappes og føres til batteriet. Kan få sjekket det i morgen. Det med temperatur kompensering og viktigheten av det kommer mye ann på hvor du har plasert batteriene. Har du batteriene under dørken og ikke for nært motoren blir det skjeldent mer en 20 grader der, og da er en ladespenning på 14,4 volt passe. Ladacs temperaturføler er jeg litt skeptisk til, når motoren går og det lader blir selve Ladac regulatoren varm, hvordan fungerer da temeratur kompenseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 9.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Elise; har plasset Ladacen vid siden av batteriene i battrikassa under førerplassen. Der blir det ikke spesielt varmt, helt adskilt fra motorkassen. Det er vel på selve dynamoen Iksraen senser uten ekstern kabel? Funker sikkert bra på bil, men neppe i båt. Håper investeringen er verdt pengene, skal ringe Ladac i morgen vedrørende tilpassning av Ladac til Iskra for sikkerhets skyld. Elektrikeren kom ikke idag, så jeg har enda noen dager på meg før sjøsetting. Fikk vasket og impregnert kalesjen i stedet! Takk for tipsene forøvrig, skjønner så mye at den oppkoblingen vi har gjort så langt er gal. Patton Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Det er to typer Ladacer som eraktuelle. Kjøper du pakke med Iskra og Ladac fra Maritim feks. (bra pris) får du en sk. Ladac 1204. Denne har en noe omstendelig tilkoppling til dynamoen. Bla. skal forbindelsene fra børsteholderen kuttes. 1205 derimot (nyere?) skal ha en enklere tilkoppling. Grønn ledning skal ifølge bruksanvisningen kopples til en av børsteholderne. Jeg presset på en dobbelstikker på eksisterende gul ledningsstikker og kopplet den grønne her. Den orange kopplet jeg til D+ som bruksanvisningen sa. Jeg startet opp etter å ha kopplet svart og rød til + og - på batteriet og.......... ingen lading, ingen turteller Ikke vet jeg hva jeg har gjort feil. Hvis jeg koppler fra Ladacen ved den 4 polete kontakten får jeg en nydelig lading på 14,4 V. Noen som har en forklaring? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Grønn ledning skal ifølge bruksanvisningen kopples til en av børsteholderne. Siste!! Etter å ha snakket med Asker dieselelektro skal grønn ledning loddes til den andre børsteholderen. Altså den som ikke har tilkopplet gul ledning. Bruksanvisningen er feil Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Martin_ Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Siste!! Etter å ha snakket med Asker dieselelektro skal grønn ledning loddes til den andre børsteholderen. Altså den som ikke har tilkopplet gul ledning. Bruksanvisningen er feil Det er viktig å kutte forbindelsene til den regulatoren som er i dynamoen. Ellers vil det bli to regulatorer som er koblet sammen. Det vil ikke gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 12.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2004 Snakket med Willy hos Ladac på mandag, han skulle sende en monteringsanvisning i posten. Jeg spurte han spesifikt om den orginale ledningen skulle fjernes, men han sa at den skulle sitte på! Venter beskrivelsen i posten i dag. Tilbakemelding kommer her når alt er i orden og det lyser 14,4 på voltmeteret.... Patton Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Fredag ettermiddag ble nytt ladestsystem prøvekjørt med perfekt lading! Aldri før har voltmeteret slått ut så langt til høyre. Testapparatet slo ut med 14,46V målt på polene med ca 1000 omdr/min. Takk til alle som har tipset, REM var nok nærmest etter sin korrigering. En ting er sikkert om du er i samme situasjon: Ring LADAC gutta, de må være velvilligheten selv. Dagen etter kom et foto i posten av koblingen på aktuell dynamo. TAKK! Løsningen på min ISKRA var å beholde orginal regualtor, kun lodde grønn LADAC ledning til den andre børsten som REM sier. MEN; ett problem gjenstår, ladelampen (AMP) lyser hele tiden, jo mer turtall jo sterkere. Den skal jo markere at det ikke er lading , men det er det utvilsomt, både voltmeter og måleapparatet bevitner det. Ladac åpner ikke før tirsdag, noen som har en anelse om hva det kan skyldes? Patton Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2004 Som du ser på tegningen skal ladelampa være koblet mellom B+ (batteri +12V) og D+ uttaket på dynamoen. D+ forsynes direkte fra stator-viklingene via et eget sett med 3 dioder og vil være tilnærmet lik B+ når dynamoen lader. Mao, du er nødt til å ha spenning her hvis dynamoen er i orden og lader som den skal. Ladelampa har da samme spenning på begge sider og vil slukke. Når dynamoen ikke lader lyser lampa fordi den er jordet via regulatoren. Siden lampen din fortsatt lyser er det to muligheter: Den er ikke koblet mellom B+ og D+. Noe er feil med interne koblinger i dynamoen/likeretter etc slik at du ikke har 12V på D+ når dynamoen lader. Tipper at forklaringen er at du har koblet ladelampa til jord istedet for D+. Å kjøre Ladac i parallell med original-regulatoren høres i utgangspunktet besnærende ut, sannsynligvis vil det kunne gjøre ladingen "stivere" og gi enda bedre lading ved høye belastninger. Men det betinger at originalen regulerer på 14.0V eller mindre, ellers faller hele konseptet med temperatur-kompensering i Ladac'en bort. Jeg trodde faktisk det i dag var relativt vanlig at slike innebygde regulatorer var på 14.4V. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Hei der ute i kaldværet, best å være på land nå? Jeg har ikke kommet meg utpå ennå, men har store forhåpninger om at det skjer i morgen ettermiddag (lør), bonden som kjører traktoren er snart ferdig med onna. De siste dagene har jeg jobbet nesten kontinuerlig med båten, nå er alt så pusset, blankt, utbedret og forbedret at rederen er meget godt fornøyd. Til og med ladingen ser ut til å fungere etter mye om og men, mest fingertrøbbel. Feilen var at jeg hadde koblet ledningen som går til ladelampa til W, fordi jeg trodde det var ledningen fra turtelleren. Hvis jeg hadde fulgt med da jeg demonterte den gamle dynamoen vill jeg sett at dette var ledningen til ladelampen (og den skal på D+, ikke W!). VP MD 21 har egen føler for turteller! Det kunne Paul på Ladac fortelle, alle sorger var dermed slukket. De siste dagene har også motoren fått seg et etterlengtet lag med ny grønn motorlakk - resultatet ble meget bra. Så neste helg (pinsen) satser jeg på overnattingstur - kanskje jeg treffer noen båtplassvenner i Mjøsa? God helg og Patton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.