Mulligan Startet 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2009 Hvis man setter en hydraulisk styring på en båt med rorkult, hvor mye kjennes denne når man håndstyrer? Tar den vekk rorfølelsen? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 (redigert) Den vil gjøre styringen bittelitt tregere og tar bort litt av den aller råeste fingerspiss følelsen er min erfaring med sånn elektrolineær rett på akslingen med rorkult. Jeg har hydraulisk på firsten og jeg har aldri seilt en båt med ratt og samtidig hatt så god følelse så jeg mistenker at den hydrauliske armen kobler mer ut enn den elektrolineære som jeg mistenker holder litt igjen Redigert 27.Januar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Jeg formoder at den hydraulikken er til for en autopilot. Den har da en bypassventil som åpner når AP'en er i StBy eller av. Rorkulten har en lang arm sammenlignet med den hydraulikken og jeg tror du må til med en fjærvekt for å måle forskjellen. Kommer litt an på hvor godt balansert roret (spaderor) ditt er. Jo mer balansert det er - jo mer vil du kjenne hydraulikken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Det er nettopp det. Det er så godt som ingen friksjon i roret mitt idag, samme hvor mye jeg belaster. Og det er relativt godt balansert. Er redd for å miste følelsen av å seile med "buksebaken". Har aldri seilt en båt med rorkult og hydraulikk. Foreløpig bare en plan. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Jeg foretrekke også å styre med rorkult, men jeg foretrekker også et ror som er "lite" balansert. Jeg har mer "rorfølelse" da. Tror jeg Jeg hadde ikke hatt noen bekymring over å montere hydraulikk for AP'en - så lenge ByPassen har tilstrekkelig dimensjon. Den som kom sammen med AP100 i forrige århundrede hadde det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.