s/y Moonduster Startet 28.Januar.2009 Del på Facebook Startet 28.Januar.2009 Jeg har begitt meg ut på et nytt og spennende prosjekt; S/Y MOONDUSTER - oppussinng av en gammel 52" one design mohogny racer, bygd for Denis Doyle, i Irland 1981. Den er bygd i kaldbakt mahogny, 7 lag med mahogny og carbonfiber. Båten fremstår i ok stand, men det er en del arbeid på rig og skrog. Min første utfordring er rigen; 25 mtr carbon , med "pine" furudekke 2,5 mm. Dette dekket er igjen lakkert med international perfection, men har etter 5 år begynt å "flasse" og trekke fukt. Noen synspunkter på hvordan man bør gå frem for å fjerne denne lakken?? blåselampe, skrape, reprin, pusse ??? noen erfaringer med reprin lakkfjerner?? det er skummelt å pusse, jeg kan ikke ta mye av treet'. jeg har alle orginale tegningner, fantastisk artig. Jeg kommer med bilder og maaaaange spørsmål. Båten skal gå i charter til sommern - norge - shetland - aberdeen - irland - cork (berth) - norge Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Min første utfordring er rigen; 25 mtr carbon , med "pine" furudekke 2,5 mm. Dette dekket er igjen lakkert med international perfection, men har etter 5 år begynt å "flasse" og trekke fukt. Forstår ikke helt - er det riggen(mast) som er i karbon med 2.5mm. furudekke? Høres jo litt speselt ut... Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg har brukt perfection på dekket mitt og dette er den beste 2 komp lakken. Det er viktig med vedlikeholdsstrøk, mattpusse og lakke på nytt. Du har lite tre å gå på, men jeg ville ha håndpusset. Mattet det som var bra og pusset forsiktig det som flasser til gløden er tilbake. Fargeforskjellen vil utligne seg etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Supertøft prosjekt! Har dessverre ikke så mange tips til deg vedrørende lakk på riggen. Det som jeg kan spekulere meg fram til kan du sikkert spekulere deg fram til selv også..(ville undersøkt muligheten for klar epoxy?)- Men - du må si fra hvis du er innom Stavanger på vei til- eller fra Shetland og Aberdeen Denne båten har jeg lyst til å se! Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Iwrig2 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Dette vil vi se mer av Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Epoxy tåler ikke sollys og må uansett lakkes. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) Ai, ai for båt :) Tror kanskje reprin virker dårlig på 2 komponent polyurethan, men prøv på et ufarlig sted før du forkaster det. Sjekk også hva som skjer med bindemiddelet i laminatet under, 2.5 er så tynt at reprinen fort vekk vil trekke inn. Varmepistol med termostat/temp kontroll og skrape før mattsliping ville vært mitt valg. Fortsett med samme to komp polyurethane over den gamle, så er det mindre sjanse for overraskelser senere. Redigert 28.Januar.2009 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Epoxy tåler ikke sollys og må uansett lakkes. Du får epoxy med UV filter og denne kan utmerket brukes som siste strøk. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 For en flott båt! Er det en kaffekvern man skimter på bildet under? Det er mulig dette er å banne i kjerka: Hva med å male masten hvit eller annen farge. Det er jo ingen tremast, og i mine øyne ser det riktigere ut med en moderne mast på en så sportslig utseende båt. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) dobbeltposting Redigert 28.Januar.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hvilken epoxy er det? Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Masta har laminat av amerikansk pine. Grunnen var vel bare at det skulle se pent ut, meget upraktisk. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hvilken epoxy er det? Eksempelvis West 207. Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) Fikk tips om en lakkfjerner som heter "werth", den skal visstnok ikke missfarve edeltre. blir spennende å prøve i morgen. jeg kommer tilbake med bilder og resultat. Må bruke epoxy på noen sprekker som går helt inn til carbon"kjernen". ikke dumt tips med epoxy som er uv bestandig. Redigert 28.Januar.2009 av s/y Moonduster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Ser att 207 er forholdsvis ny i sortimentet til west system, men at det anbefales 2 strøk med polyretan lakk også på denne. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Masta har laminat av amerikansk pine. Grunnen var vel bare at det skulle se pent ut, meget upraktisk. Hvis furulaget kun har en kosmetisk funksjon, da er det vel bare å bli kvitt det, male over eller hva som enn er enklest...? Du har vel nok av annet å lakkere (som f.eks. fribordet) som faktisk er laget i tre. Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hvis furulaget kun har en kosmetisk funksjon, da er det vel bare å bli kvitt det, male over eller hva som enn er enklest...?Du har vel nok av annet å lakkere (som f.eks. fribordet) som faktisk er laget i tre. Tror ikke det blir noen enklere oppgave å fjerne epoxy/ lim fra carbonmasta. Treet er fortsatt i god behold/ikke råttent - så jeg vil beholde det på i alle fall en runde til. Skroget ble lakket i 2004, og ser meget bra ut - skal mattes ned og få 1-2 strøk til våren. Har litt fokus på rig nå, da jeg har den innendørs, og båten står ute i 10 minus. Ingen epoxy / lakk som herder under 5 grader. Får se om mitt nye vidundermiddel tar lakken/ og bevarer treet. må vaske av all overflødig lakkfjerner, så det blir noen runder...menmen maling er ikke som å banne i kirka, værre - som å banne i perleporten! Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 For en flott båt! Er det en kaffekvern man skimter på bildet under? Det er mulig dette er å banne i kjerka: Hva med å male masten hvit eller annen farge. Det er jo ingen tremast, og i mine øyne ser det riktigere ut med en moderne mast på en så sportslig utseende båt. Hehe, når tok du dette bildet? Er en god gammal 3 girs kaffekvern ja. Har en stor jobb med rengjøring av alle winchene... de begynner å bli trege ser du... Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/ Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv.... http://www.moonduster.no er litt knapp. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Utrolig fin båt Stripp masten for treverket, puss ned epoxy`n det er limt med og mal den hvit, det er noen kilo spart i toppen det Min mening da.. Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/ Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv.... http://www.moonduster.no er litt knapp. må lære meg hvordan jeg poster i forumet... Redigert 28.Januar.2009 av s/y Moonduster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) Håhåhåhåhåhåhå........ Jeg har 26 fot furu, teak og mahogany. Du har 52........ Du skulle hatt årets "Iron Man"-statuett oppkalt etter deg og plassert midt på Aker Brygge, minst 5 meter høy! Respect...... Redigert 28.Januar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/ Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv.... http://www.moonduster.no er litt knapp. Litt kort om båten; Design; German Frers Byggeår; 1981 Byggematerial; Skrog; Mahogny-finer og karbon, kaldstøpt Dekk; Teak Rig; Rod rig, karbon mast, karbon spinnakerbom (am. pine coating) L.O.A; 15,61 m Bredde; 4,61 m Dypgående; 2,77 m Mast; 23 m Vekt; 17 tonn Hovedmotor; Yanmar 90 kw, hydraulisk overført til aksling Propell; 3 blad, foldepropell Seil; stort sett kevlar. Storseil; 54 kvm fullspilet Genoa 100%; 67 kvm (garderobe rommer alt fra stormseil til code zero) spinnaker 100 - 200 kvm , 0,7 - 1,5 duk Innredning; 10 rørkøyer, racing, åpent og enkelt. Mye gammel elektronikk (ex kartplotter) Bysse, ny i 2003 Båten er noe ombygd, skal prøve å scanne alle tegninger. PS; NETTSIDEN VÅR FORNYES I DETTE ØYEBLIKK, ALL INFO OM TURER OG TEKNISK BLIR Å FINNE DER. www.moonduster.no Sitér dette innlegget Link to post
s/y Moonduster Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/ Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv.... http://www.moonduster.no er litt knapp. Håhåhåhåhåhåhå........ Jeg har 26 fot furu, teak og mahogany. Du har 52........ Du skulle hatt årets "Iron Man"-statuett oppkalt etter deg og plassert midt på Aker Brygge, minst 5 meter høy! Respect...... Det skal fullføres først...blir noen helger med dugnad og kaffe! Sommern lokker og motiverer, so far so good... Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hvordan går det med Moonduster? Jeg fant et fint fotogalleri man kan glede seg over i påvente av våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.