Jump to content

Europas raskeste mahogny racer + renovasjon!

s/y Moonduster

Recommended Posts

Jeg har begitt meg ut på et nytt og spennende prosjekt;

S/Y MOONDUSTER

- oppussinng av en gammel 52" one design mohogny racer, bygd for Denis Doyle, i Irland 1981.

moonduster_150.jpg

Den er bygd i kaldbakt mahogny, 7 lag med mahogny og carbonfiber. Båten fremstår i ok stand, men det er en del arbeid på rig og skrog.

Min første utfordring er rigen;

25 mtr carbon , med "pine" furudekke 2,5 mm.

Dette dekket er igjen lakkert med international perfection, men har etter 5 år begynt å "flasse" og trekke fukt.

Noen synspunkter på hvordan man bør gå frem for å fjerne denne lakken??

blåselampe, skrape, reprin, pusse ???

noen erfaringer med reprin lakkfjerner?? det er skummelt å pusse, jeg kan ikke ta mye av treet'.

dsc00016.jpg

jeg har alle orginale tegningner, fantastisk artig.

Jeg kommer med bilder og maaaaange spørsmål.

Båten skal gå i charter til sommern - norge - shetland - aberdeen - irland - cork (berth) - norge

sert.jpg

Jeg har brukt perfection på dekket mitt og dette er den beste 2 komp lakken. Det er viktig med vedlikeholdsstrøk, mattpusse og lakke på nytt. Du har lite tre å gå på, men jeg ville ha håndpusset. Mattet det som var bra og pusset forsiktig det som flasser til gløden er tilbake. Fargeforskjellen vil utligne seg etter hvert.

Supertøft prosjekt!

Har dessverre ikke så mange tips til deg vedrørende lakk på riggen. Det som jeg kan spekulere meg fram til kan du sikkert spekulere deg fram til selv også..(ville undersøkt muligheten for klar epoxy?)-

Men - du må si fra hvis du er innom Stavanger på vei til- eller fra Shetland og Aberdeen Denne båten har jeg lyst til å se! :smiley:

S/Y Surprise

Ai, ai for båt :)

Tror kanskje reprin virker dårlig på 2 komponent polyurethan, men prøv på et ufarlig sted før du forkaster det.

Sjekk også hva som skjer med bindemiddelet i laminatet under, 2.5 er så tynt at reprinen fort vekk vil trekke inn.

Varmepistol med termostat/temp kontroll og skrape før mattsliping ville vært mitt valg.

Fortsett med samme to komp polyurethane over den gamle, så er det mindre sjanse for overraskelser senere.

Redigert av SamH (see edit history)
Hvis furulaget kun har en kosmetisk funksjon, da er det vel bare å bli kvitt det, male over eller hva som enn er enklest...?

Du har vel nok av annet å lakkere (som f.eks. fribordet) som faktisk er laget i tre.

Tror ikke det blir noen enklere oppgave å fjerne epoxy/ lim fra carbonmasta. Treet er fortsatt i god behold/ikke råttent - så jeg vil beholde det på i alle fall en runde til. Skroget ble lakket i 2004, og ser meget bra ut - skal mattes ned og få 1-2 strøk til våren.

Har litt fokus på rig nå, da jeg har den innendørs, og båten står ute i 10 minus. Ingen epoxy / lakk som herder under 5 grader.

Får se om mitt nye vidundermiddel tar lakken/ og bevarer treet. må vaske av all overflødig lakkfjerner, så det blir noen runder...menmen

maling er ikke som å banne i kirka, værre - som å banne i perleporten!

For en flott båt! Er det en kaffekvern man skimter på bildet under?

Det er mulig dette er å banne i kjerka: Hva med å male masten hvit eller annen farge. Det er jo ingen tremast, og i mine øyne ser det riktigere ut med en moderne mast på en så sportslig utseende båt.

286762303_857985e569_o.jpg

Hehe, når tok du dette bildet?

Er en god gammal 3 girs kaffekvern ja. Har en stor jobb med rengjøring av alle winchene...

rimg0014.jpg

de begynner å bli trege ser du...

Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/

Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv....

http://www.moonduster.no er litt knapp.

må lære meg hvordan jeg poster i forumet...

Redigert av s/y Moonduster (see edit history)
Jeg googlet meg fram til det bildet nå nettopp. Mer her: http://flickr.com/photos/eirikuring/sets/72157594248877486/

Da er jeg ferdig med å banne i kirken. Men jeg er sulten på mer info om Moonduster: Vitale mål, seilplan, innredning, seilegenskaper, osv....

Litt kort om båten;

Design; German Frers

Byggeår; 1981

Byggematerial; Skrog; Mahogny-finer og karbon, kaldstøpt

Dekk; Teak

Rig; Rod rig, karbon mast, karbon spinnakerbom (am. pine coating)

L.O.A; 15,61 m

Bredde; 4,61 m

Dypgående; 2,77 m

Mast; 23 m

Vekt; 17 tonn

Hovedmotor; Yanmar 90 kw, hydraulisk overført til aksling

Propell; 3 blad, foldepropell

Seil; stort sett kevlar.

Storseil; 54 kvm fullspilet

Genoa 100%; 67 kvm (garderobe rommer alt fra stormseil til code zero)

spinnaker 100 - 200 kvm , 0,7 - 1,5 duk

Innredning;

10 rørkøyer, racing, åpent og enkelt.

Mye gammel elektronikk (ex kartplotter)

Bysse, ny i 2003

Båten er noe ombygd, skal prøve å scanne alle tegninger.

PS; NETTSIDEN VÅR FORNYES I DETTE ØYEBLIKK, ALL INFO OM TURER OG TEKNISK BLIR Å FINNE DER. www.moonduster.no

Håhåhåhåhåhåhå........ Jeg har 26 fot furu, teak og mahogany. Du har 52........ Du skulle hatt årets "Iron Man"-statuett oppkalt etter deg og plassert midt på Aker Brygge, minst 5 meter høy!

Respect......

Det skal fullføres først...blir noen helger med dugnad og kaffe! Sommern lokker og motiverer, so far so good...

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...