Jump to content

Garanti på båt ??

Rormann

Recommended Posts

:sad:

Har nettopp kjøpt meg en ett år gammel skjærgårdsjeep som det er noe småplukk på.

F.eks ser jeg at noen av de syrefaste skruvene ruster, og i tillegg brakk håndtaket på en en kuleventil i dørken rett av ( den brukes til stenge av selvlensinga). Den er vanskelig å skifte og få av og jeg trenger hjelp fra et verksted.  

Jeg har ikke hatt båt lenge men lurer på om dette er forhold som går under garantien ? Regner med at kjøpesloven gjelder også ved kjøp av båt og jeg har ett år igjen på garantien.

Ved garanti bør du få fikset alt. Ved 5 års reklamasjonsrett må du kunne vise til at feilen var tilstede allerede når båten var ny.

Når håndtaket brekker vil forhandler kanskje si at dette har ingenting med dårlig materiale å gjøre, men at du har vært for hardhendt. Da må man bare stå på krava og blånekte for at dette er tilfellet.

Det nye som kom inn i kjøpsloven for et par år siden var vel ?? at det nå er produsenten/forhandler som har bevisbyrden, mens det før var kunden som måte bevise at det var produksjonsfeil og ikke feil bruk eller slitasje. Når det gjelder slitasje ved normal bruk så må man forvente at et kuleventilhåndtak varer mer enn ett år - og dermed gjelder garantien.

Det var for ikke lenge siden en sak med en bileier som hadde fått ødelagt girkassa  innenfor garantitiden. Men forhandler (var det ikke Volvo?) mente at garantien ikke gjaldt da vedkommende hadde klart å kjøre 200.000km på to år og dette var ikke vanlig slitasje - så derfor gjaldt ikke garantien.

Når det gjelder rust på såkalt rustfrie bolter er dette ikke uvanlig. Da må du event. se i brosjyre /salgsreklame om det står eksplisitt at det er benyttet syrefast. Står det bare rustfritt vet man jo at dette ikke holder i marint miljø. Men også syrefast finnes i forskjellige kvaliteter og de kan også få rustflekker. Noen ganger er det også en blanding av syrefast og rustfritt f.eks. såkalt syrefaste slangeklemmer kan ha syrefast bånd, men vanlige rustfrie mutter/bolt som ruster med en gang.

:yesnod:

Takk for informativt svar ! Når det gjelder skruene så står det ingenting spesifikt om materialvalg i brosjyrene, så jeg tror det dreier seg om rustfritt stål, mens reiler og noen andre deler spesifikt er beskrevet som syrefaste.

Jeg skal gå videre til forhandleren som er rette vedkommende i saken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...