oslofjord Startet 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2009 (redigert) Mer info om VHF sertifikat finnes hos Radioinspeksjonen Redigert 29.Januar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Jeg regner med at alle fly-piloter har lov til å bruke radio-sambandet i fly. Tilsvarende bør alle som har sertifikat til å føre fritidsfartøy ha lov til å bruke båtens VHF-radio. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Salt: I fly sammenheng, så er radioen endel av flyet.. man kan ikke fly uten radio i dag. Man begynner allerede rett etter oppstart av motoren med å melde at man skal flytte seg fra oppstillingsplassen til tank annlegget, deretter melder man at man flytter seg for å line opp mot runway, deretter når man enten får klarsignal, eller man på steder som ikke har tårn ser at det er klart, så melder man at man entrer rullebanen for takeoff.. man melder at man har startet takeoff.. Videre så melder man når man kommer til en viss høyde, hvor man er og hvor man setter kursen.. Videre melder man underveis at man er på x antall høyde og passerer plasser osv.. Trooooor ikke dette hadde vært særlig egnet i båt sammenheng. I båt bruker man vhf til nød og korte meldinger ved behov osv. I fly så bruker man det for å identifisere seg og gi beskjed til alle andre hvor en befinner seg (så lenge man flyr utenfor kontrollert luftrom). Men for all del, hadde vært kjekt om vhf'en hadde vært endel av samme prøven osv. Dessuten er fly-telefoni mer avansert en vhf opplæringen.. jeg har begge bøkene og har lest begge bøkene.. Etter å ha gått igjennom FlyTelefoni ble vhf'en lett lesing :) Redigert 29.Januar.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ribtjenester Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Skal ta D5L nå snart der er det ikke obligatorisk, noe det absolutt burde vært Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Jeg regner med at alle fly-piloter har lov til å bruke radio-sambandet i fly.Tilsvarende bør alle som har sertifikat til å føre fritidsfartøy ha lov til å bruke båtens VHF-radio. i eks. sjökapteinsutbildning ligger Radiosertifikaten som en separat del i utbildningen med separata tester... ROC/GOC...der er det oxo så att desse förlorer sin giltlighet om man ikke har vart på sjöen dom siste 3 el muligens 5 år, husker ikke! visst kan man legge in SRC (=VHF sert fritidsbåt) som en del i en båtförerkurs men da får man utöke kursen med motsv timer, samtidl blir kursen da noe dyrare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Skal ta D5L nå snart der er det ikke obligatorisk, noe det absolutt burde vært Dersom D5L blir obligatorisk, så henvises jeg til robåt. Stryker på fargesansen. Etter 50 år på sjøen blir det urettferdig - synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Han mente nok ikke at D5L skulle bli obligatorisk for å føre båt, men han mente vel at VHF burde vært obligatorisk sammen med D5L. Correct me if i'm wrong :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Fanafjord Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Kanskje det er litt OT men jeg har en liten kommentar til oppsetting av poll: Prøv å sett opp poll så balansert og neutral som mulig. Det er en kjennt sak at spørsmålsformulering og svaralternativene i seg selv kan påvirke resultatet betrakltelig. Pollen i denne tråden har en "Ja" alternativ og to "Nei" alternativ. Dette vil dreie resultatet i utgangspunktet noe mot "Nei" siden - men kan føre til at "Ja" svaret kommer ut med relativ flest stemmer siden "Nei" svarene blir delt opp på to alternativ. En annen feil som ofte gjøres er at for eksempel "Ja" har en tåpelig begrunnelse bak, mens "Nei" svaret er velformulert og innlysende. (eller omvendt) Ofte er det greit med bare "Ja" og "Nei" uten videre begrunnelse. En tredje feil som ofte gjøres er at selve spørsmål er stellt ledende. Her er denne tråden en lysende eksempel hvordan spørsmålet kan stilles helt neutralt. Bruk av skala eller verdibaserte svaralternativer er også ofte problematisk, når beslektede svar deles opp i flere svaralternativer mens andre beslektede svar samles i ett alternativ. Da vil den som er mest bundlet kommer ut sterkest. Kort og godt: Tro ikke på noe statistikk som du ikke har lagt selv. Og: Det finns hvite løgn, det finnes normale løgn, det finnes bedrageri i stor stil og det finnes statistikk. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Correct me if i'm wrong :) Ingen korreksjon nødvendig - av andre enn meg selv:blush: Redigert 29.Januar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Kanskje det er litt OT men jeg har en liten kommentar til oppsetting av poll: Prøv å sett opp poll så balansert og neutral som mulig. Nei, jeg synes det er bra det du nevner her! Det er så utrolig mange dårlige poller og meningsmålinger, ikke bare her på baatplassen men også i andre sammenhenger. Til dere som lager poller: Husk at spørsmålstillingen skal være nøytral, og at det skal være unike og uttømmende alternativer (alle svaralternativer skal dekkes på samme 'nivå'). En gang fikk jeg oppringing av et kjent meningsmålingsbyrå angående bl.a. mitt syn på Norges forhold til EU. Spørsmålene var vridde, og hadde formuleringer som var veldig ladede. Underveis luktet jeg lunta, og spurte rett ut om det var Senterpartiet som hadde bestilt denne meningsmålingen. Og det var det. En tid etter kom dette på nyhetene: Befolkningen er så og så mye mot EU. Ikke rart sier jeg, når det er et bestillingsverk med politisk slagside. Makkverket skulle aldri vært presentert i media! Desverre. Slik er den offentlige debatten blitt, agenda settes med ofte uredelige midler. Om sannheten ikke kommer fram spiller det ingen rolle bare man 'får rett'. Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Støtter Fanafjord's og Andy's kritiske bemerkninger til kvaliteten av denne pollen og poller generelt her på forumet. Det er et tankekors at man har tildels rigide regler om sitering og stryk av innlegg i den sammenhengen, mens man lar useriøse poller få blomstre fritt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Jeg er ikke spesiellt kritisk til denne pollen og jeg synes det er kjekkt at salt setter opp så mange poller! Jeg syns det er skikkelig gøy det! Men det trengs ganske mye omtanke for å sette opp en virkelig god poll. Nå har jo salt opparbeid seg en viss rykte som båtplassens gallup-institutt da må det jo være lov å komme med forsiktig konstruktiv kritikk. For å ikke bli misforstått: Stå på salt! "Alle" elsker poller! Og dine poller er bedre enn hva VG og Dagbladet produserer. De har som Andy påpeker som oftest ganske sørgelig kvalitet... Det er et tankekors at man har tildels rigide regler om sitering og stryk av innlegg i den sammenhengen, mens man lar useriøse poller få blomstre fritt. Jo jet syns det er greit at alle få utfolde seg fritt på poller. Det er jo bare å sette opp en bedre da. Men alle bør jo prøve å gjør de så representativ som de kan. Redigert 29.Januar.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Kanskje det er litt OT men jeg har en liten kommentar til oppsetting av poll: Prøv å sett opp poll så balansert og neutral som mulig. Nei, jeg synes det er bra det du nevner her! Det er så utrolig mange dårlige poller og meningsmålinger, Støtter Fanafjord's og Andy's kritiske bemerkninger til kvaliteten av denne pollen og poller generelt her på forumet. Kan ikke ha noen mening om kvaliteten på disse pollene da jeg bare blir beskyldt for personangrep ... men jeg har stor fortåelse for disse synpunktene som dere fremsetter her.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 les kritikken du siterte gjentatte ganger sydvesten, til du skjønner HVORDAN kritikk skal fremlegges... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nives Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Uten å ta stilling til pollen, men svar på spørsmål. Synest ikkje VHF bør komme i samme test som båtførerprøven. Dette begrunner eg med at bruksmønsteret til mange av de som vil/må ta lappen, ikkje er naturlige brukere av VHF. Det er veldig lett å se på båtlivet fra det ståsted/bruk/båt en selv har, istedet for å se mangfoldet. Meiner mange med mindre båter ikkje har et bruksmønster, der det er naturlig at de vil vere interesert i VHF. Om dette kommer inn i båtførerprøven, ser eg for meg at våre folkevalgte ikkje har lange veien til et påbud. Har selv VHF og båtlappen. Det er naturlig for meg, med den båt og bruksmønster eg har. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Fanafjord Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Tror jeg er enig med nives at det er ikke alltid sammefallende bruksmønster, men når det er sagt så kunne jo de to ting bedre samordnes som modul 1 og 2 i et felles opplegg med samordna pensum og eksamen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
CB. Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 God ide Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Jeg er blant dem som synes det er bra at noen her på BP setter opp poller. Til flere kommentarer som gis til pollene - dess dyktigere blir i alle fall salt til å lage poller. Jeg synes denne pollen er god. Jeg svarte i dag alternativ c). I morgen mener jeg kanskje noe annet. Vi må være noe forsiktige med å kreve for mye av nye fritidsbåtførere. Dette kan kvele inngangsgleden ved å søke båtlivet. Jeg har nå i et par dager gått gjennom den siste versjonen av opplæringsmateriell til VHF/SRC (VHF-boka, versjon januar 2009), og jeg synes det blir vel mye å håndtere dette i tillegg til båtførerprøven. Men, dette mener jeg i kveld...... Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Noen her som har irritert seg over ukyndig bruk av VHF? Det ligger vel endel om VHF radio bruk i pensumet på båtførerprøven, så hvorfor ikke ta steget helt ut!? Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Uten å ta stilling til pollen, men svar på spørsmål.Synest ikkje VHF bør komme i samme test som båtførerprøven. Dette begrunner eg med at bruksmønsteret til mange av de som vil/må ta lappen, ikkje er naturlige brukere av VHF. Helt enig med Nives, og synes det er overkill at VHF pensum skal tillegges båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 30.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 (redigert) Noen her som har irritert seg over ukyndig bruk av VHF? Det kan jo tenkes at det faktisk finnes "kriminelle" som enten snakker uten VHF sertfikat og/eller har radio uiten lisens/godkjenning ?? Det ryktes at den slags er svært billige i USA..... Redigert 30.Januar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.