kællen Startet 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2009 Har fått tilbud på ett nytt ekkolodd lowranse hds x15 eller no sånt, og kunne til den velge mellom forskjellige svingere. for eksempel mellom 50/200 hertz eller 83/200 hertz, Hva er den praktiske forskjellen på disse er blitt fortalt at 50/200 går dypere men hvorfor skal jeg da eventuelt velge 83/200?. Link to post
abbor Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) 83/200kHz svingeren har en vinkel på 20 grader, svingeren har i tilegg store sidelober som gjør at den på korte avstander har endre bredere vinkel. Denne svingeren er egentlig en ren 200kHz svinger som Lowrance har begynt å operere som 2-frekvens på også 83kHz med den nye Broadband Sounder teknologien (Som er innebygd i HDS), på 83KHz oppgis en vinkel på hele 120 grader. 200kHz svingeren til Lowrance er en super svinger til vanlig ferksvannsfiske og til trollingfiske pga av at strålevinkelen gir så stort dekningsområde, med tidligere Lowrancemodeller vil jeg anbefale denne svingeren ned til ca 30m, på større dyp er 50/200kHz bedre pga trangere strålevinkel, mulighet for 50kHz og større følsomhet. Broadband Sounder teknologien oppnår større følsomhet med en enklere svinger enn konvensjonelle ekkolodd, så jeg vil anta at 83/200kHz vil fungere optimalt ned til ca 50m. Det er viktig å være klar over at dybdene jeg oppgir ikke er maksdybde for disse svingerene, men dybden hvor jeg anbfaler overgang til 50/200kHz. Jeg har ekempelvis ikke problemer med å holde bunnen på 430m på Mjøsa med Lowrance sin 200kHz svingere. Hvor mye bedre HDS er sammenlignet med konsvensjonelle lodd kan jeg ikke svare på før til våren når jeg får levert mitt nye HDS lodd. Til HDS loddet vil jeg både ha en 83/200kHz svinger og en Airmar P66 50/200kHz svinger, hvilken av svingerene jeg vil bruke vil komme an på hva slags fiske jeg bedriver. Redigert 29.Januar.2009 av abbor (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 83/200kHz svinger og en Airmar P66 50/200kHz Trefrekvenslodd? Link to post
abbor Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Loddet støtter både 50, 83 og 200kHz, det som ikke er helt klar enda er om det støtter alle tre frekvensene med en 50/200kHz svinger eller om det støtter 83/200kHz med den opprinnelige 200kHz svingeren og 50/200kHz med en vanlig tofrekvenssvinger. Link to post
Balle Klorin Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Låner denne tråden litt... Jeg har kjøpt en Raymarine C80, Raystar 125 og en DSM 300 ekkoloddmodul på ebay. Utstyret er på vei over Atlanteren i dette øyeblikk. Spørsmålet er hvilken svinger jeg bør bruke sammen med dette utstyret. Elwaro 815 har en "utvekst" på hver side av kjølen så svingeren kan monteres helt flatt under båten. Ønsker en gjennomgående svinger som matcher utstyret. Abbor?? (det virker som om du kan dette..) Link to post
abbor Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Ekkoloddmodulen din har en makseffekt på 1kW, så hvis du vil utnytte denne helt fullt ut trenger du en 1kW svinger, Airmar B164 finnes også i en 0 graders utgave, dette vil være et bra valg. Ulempen med denne er at den er rimelig stor og trenger et hull på 136mm i skroget. Airmar B164 Kombinasjonen av B164 og enten DSM-300 eller Furuno FCV-585 er sannsynligvis den mest populære til seriøst saltvannsfiske i USA for tiden. Hvis du ikke skal fiske noe særlig over 150-200m vil sikkert en 600W svinger gjøre jobben. B117 heter kandidaten da. Jeg har B60 som er samme element men montert skrått i et hus med litt større diameter for kompansere skrogvinkelen. Airmar B117 Begge disse svingerene har elementet inne i huset som sitter inne i skroget og stikker bare 5-6mm på utsiden og vil dermed forstyrre vannstrømmingen minimalt. Link to post
Mulligan Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Denne siden fra Simrad illustrerer meget godt hvordan det henger sammen ved forskjellige frekvenser. Link to post
Balle Klorin Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Airmar B164 finnes også i en 0 graders utgave, dette vil være et bra valg. Ulempen med denne er at den er rimelig stor og trenger et hull på 136mm i skroget.Hvis du ikke skal fiske noe særlig over 150-200m vil sikkert en 600W svinger gjøre jobben. B117 heter kandidaten da. Ser at B117 skal ha et mye mindre hull, men vet du om den leveres med dybde og temp? Å lage et hull på nesten 14 cm synes jeg blir litt vodsomt. Simrad illustrerer meget godt hvordan det henger sammen ved forskjellige frekvenser. Nyttig link, takk.... Link to post
abbor Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hvis du ser på linken jeg postet står det at B117 har temperatur som en opsjon. Forstår ikke spørsmålet om dybde, dette er en ekkoloddsvinger som ekkoloddet bruker for å finne dybden, men den har selvsagt ikke digital dybde tilgjengelig rett fra svingeren Et annet alternativ er å montere en B60 med enten 12 eller 20 graders skråstilt element og montere denne der skroget skråner. B60 har temperatur, hullet som kreves er 52mm. Airmar B60 Link to post
nordan family 27 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Et tilgrensende spørsmål er feste-anordningen om man går for innvendig giver. Den innvendige giveren jeg har i dag er festet i en kladd med sika - mitt i bunnen av båten hvor det er et lite flatt parti. Jeg vil anta at dette er skrogets tykkeste sted også. Gir dårlig signal. Jeg har tenkt til å flytte den litt på siden og enten sette den i epoxy eller et rør med olje. Men i båtutstyrsbutikken påstår de at sika virker like bra Link to post
Mulligan Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Men i båtutstyrsbutikken påstår de at sika virker like bra Det han skulle sagt var at Sika virker like dårlig. Det er meget få båtutstyrsforretninger som har noen som helst greie på hydroakustikk. Link to post
kjetillunde Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 (redigert) Jeg låner denne tråden litt. :) På hvilket dyp i sjøen konker en ren 200kHz transducer ut? (si at den er hekkmontert og det er mye alger i sjøen) Vil den fungere på 20m dyp under slike forhold? Redigert 2.Desember.2011 av kjetillunde (see edit history) Link to post
lnjk Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 På hvilket dyp i sjøen konker en ren 200kHz transducer ut? Umulig å svare på uten flere opplysninger. Har ombord to ulike lodd som gir svært forskjellig resultat. (Har hatt både bedre og dårligere lodd i andre båter). -Simrad CE 50 med Simrad combi svinger. Dette kutter pga loddets programvare ut på 400m og virker greit ned mot denne dybden. -Simrad NX 45 med Airmar B260 svinger. Ok ned til vel 100m så begynner det å bli dårlig. Du får helt sikkert mye bedre lodd enn NX til mye lavere pris. (CE var dyrt og er gått ut). Alger er kanskje ikke det største problemet for deg tror jeg. Grønnsjø derimot stopper lydbølgene effektivt. Hekkmontert eller ikke kan også ha mindre betydning. Du må sørge for å gi svingeren optimale forhold. Så propellvann/trykkbølger inn på denne er ikke bra. Ei heller en svinger forut som kommer ut av sjøen. Kan ikke tenke meg annet enn at alle 200 khz lodd virker godt ned til 20m. Men jeg er godtroende og har tatt feil før. Link to post
index Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 20m er inne noe problem. Ned til 200m kan du i alle fall regne med, og ofte litt mer også. Jeg har logget bunn ned til 285 meter med min innvendig monterte hekksvinger. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Kan ikke tenke meg annet enn at alle 200 khz lodd virker godt ned til 20m. Men jeg er godtroende og har tatt feil før. Jeg tenker å kjøpe meg en Eagle Fisheasy 245/Lowrance x-4 Pro og lurer på om jeg skal ha en ren 200khz transducer eller en 85/200khz dual search transducer... 20m er inne noe problem. Ned til 200m kan du i alle fall regne med, og ofte litt mer også. Jeg har logget bunn ned til 285 meter med min innvendig monterte hekksvinger. Det var en som fortalte at en ren 200kHz transducer har konket ut så grunt som på 10-15m når det har vært veldig mye alger og sprangsjikt... Link to post
index Svart 2.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Det har aldri skjedd med meg i alle fall! Ser bunn og fisk uten problemer ned til rundt 200 meter, og på en god dag helt ned til 285 som sagt. Det må være noe galt med ekkoloddet han har prøvd... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Kanskje det er fordi du har innvendig montert giver? Jeg tenker å ha hekkgiver... Hva er vinkelen på 200khz giveren din da? Link to post
NilsPils Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Her er det eksperter på gang! Låner derfor tråden til et nærliggende spørsmål. I Saowanee (31 fot motorbåt med ekstra styrepos. på åpent akterdekk) har jeg GPS og ekkolodd på PC til skjerm ved styrepos. i kabinen. Dette har innvendig montert svinger (som vil bli montert gjennomgående ved første opptak av båten). Men jeg trenger også et ekkolodd på akterdekket til bruk under fisking og setting av teiner. Til dett hadde jeg tenkt meg et helt separat system. Jeg tenker meg en utvendig giver som jeg monterer på en stang som jeg kan feste på rekka når jeg trenger det og en skjerm på konsollen ved styreposisjonen bak. På det viset får jeg et system som er lett demonterbart og som jeg også kan ta med og bruke i Tora (tresnekka). Skpørsmålet er da: Hvilket ekolodd bør jeg velge? Jeg vil helst holde meg under 3 båtlapper (helst 2). Jeg ønsker å kunne finne fisk og følge bunnen ned til maks 200m mens båten går i liten hastighet. Jeg har selvfølgelig vurdert muligheten for en ekstraskjerm for visning av eksisterende ekkolodd, men har konkludert med at det blir både komplisert, dyrt og lite hensikstmessig. Redigert 4.Desember.2011 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kjetillunde Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Her er det eksperter på gang! Låner derfor tråden til et nærliggende spørsmål. I Saowanee (31 fot motorbåt med ekstra styrepos. på åpent akterdekk) har jeg GPS og ekkolodd på PC til skjerm ved styrepos. i kabinen. Dette har innvendig montert svinger (som vil bli montert gjennomgående ved første opptak av båten). Men jeg trenger også et ekkolodd på akterdekket til bruk under fisking og setting av teiner. Til dett hadde jeg tenkt meg et helt separat system. Jeg tenker meg en utvendig giver som jeg monterer på en stang som jeg kan feste på rekka når jeg trenger det og en skjerm på konsollen ved styreposisjonen bak. På det viset får jeg et system som er lett demonterbart og som jeg også kan ta med og bruke i Tora (tresnekka). Skpørsmålet er da: Hvilket ekolodd bør jeg velge? Jeg vil helst holde meg under 3 båtlapper (helst 2). Jeg ønsker å kunne finne fisk og følge bunnen ned til maks 200m mens båten går i liten hastighet. Jeg har selvfølgelig vurdert muligheten for en ekstraskjerm for visning av eksisterende ekkolodd, men har konkludert med at det blir både komplisert, dyrt og lite hensikstmessig. Jeg er ingen ekspert men det vil trolig skape forstyrrelser på signalet med to ekkolodd/givere samtidig, med mindre de bruker hver sin frekvens f.eks et på 50khz og det andre på 200khz. Jeg kom over en fin måte å lage et portabelt ekkolodd på, sjekk ut denne HER Et Eagle Fisheasy 245/Lowrance x-4 Pro er et bra ekkolodd i billigklassen. For å nå ned til 200m bør du kanskje ha en 50/200khz giver til det. Noen som vet om det fungerer på dette ekkoloddet? Link to post
NilsPils Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 ...det vil trolig skape forstyrrelser på signalet med to ekkolodd/givere samtidig, med mindre de bruker hver sin frekvens f.eks et på 50khz og det andre på 200khz. Det blir ikke noe problem. Trenger ikke å ha to ekkolodd slått på samtidig. Mottar gjerne flere forslag til ekkolodd, og gjerne eventuelt med link til utenlandsk leverandør. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Mine Furunolodd gir ingen interferens. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn