Jump to content

Løsne strekkfisker som har satt seg


atletico1

Recommended Posts

Har problemer med å få løsnet syrefaste strekkfisker som ikke har sett strekkfisk olje på mange år.

  Prøvde forskjellige metoder først med rustpenetrerende olje i flere uker, rå makt etc. , men ende opp med å kjøpe gassblåselampe. Da fikk jeg såvidt løsnet en av dem noe. Jeg tror ikke jeg har funnet det helt rette verktøyet til å holde igjen wiren  med. Den typen jeg har tror jeg må holdes igjen i wiren mens strekkfisken snurres. Strekkfisken kan jeg snurre med skifte/fastnøkkel eller et stort skrujern tvers igjennom, men den tynne wire-termineringen er det værre med. Den er 3-4cm lang og sylindrisk, men har flatere sider. Har prøvd å få feste med skiftenøkkel, vannpumpetang, sveisetang, men får liksom ikke godt nok feste. fastnøkler i dimensjon 7-8mm blir for smått og de glipper.

Er det noen som har et godt triks eller vet om bedre egnet verktøy?

Link to post
Share on other sites

om du klarer det er tvilsomt, men en skruestikke er kanskje tingen ? Koster ikke all verden på Claser`n , Biltema eller lignende sjappe...

 

Strekkfisker som "sitter" er som regel søppel. Syrefast stål som "skjærer seg" kan sjelden "reåpnes". Dessuten vil det samme trolig skje neste gang du prøver deg på den strekkfisken.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

om du klarer det er tvilsomt, men en skruestikke er kanskje tingen ? Koster ikke all verden på Claser`n , Biltema eller lignende sjappe...

 

Strekkfisker som "sitter" er som regel søppel. Syrefast stål som "skjærer seg" kan sjelden "reåpnes". Dessuten vil det samme trolig skje neste gang du prøver deg på den strekkfisken.

 

Suzuki

Meget godt tips Suzi.

Jeg har en mindre skrustikke hjemme jeg kan prøve med. Jeg tror problemet med mine strekkfisker er at de aldri har vært løsnet siden båten var ny for 11 år siden. Det er 10 stk. strekkfisker og de sitter fast alle sammen.

Link to post
Share on other sites

heisann Atletico !

frykter du har 10xpåkost foran deg... desverre...

koster ikkeno å prøve da...

 

Suzuki

Jeg kan jo fortsette med å ha båten ute om vinteren eller ta den opp med mast på (noe som blir svært mye dyrere), men jeg hadde jo lyst til  å få sjekket og justert maste trimmen. Hvis jeg må skifte strekkfisker må jeg vel skjære de av slik at wiren forblir uskadet. Det kan nok bli en interessant jobb. Har ikke sjekket pris på strekkfisker ennå, men dimensjonen jeg har er kraftig så det forundrer meg ikke hvis de koster 3000kr /stk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du får løs bare den ene bolten, og ikke den andre. Husk at strekkfisker selges i deler, dvs du kan kjøpe kun ny skrue, eller ny bolt Du behøver ikke skifte ut hele. Dumt å skifte ut hele vantet hvis det holder å skifte en halv strekkfisk (Jeg forstår det som at den øverste strekkfiskbolten er festet direkte i wiren)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hej Atletico!

 

Som Suzuki skriver.....Strekkfisker som "sitter" er som regel søppel.

 

rustfritt som skär sig er noe dritt, men gör som Lars Herman skriver av två kasserade,

kansje man kan plokka ihop en hel eller om det går o kjöpe reservdelar så kansje

man ikke behöver byta alle!  

 

Det her med pressade 'terminaler' som går rett ner i strekkfisken er oxo noe dritt, jag har

tyvärr en sådan rigg på Najaden, har varit noga med o smöre, men vad gjör man den dagen

den övre skär seg!

Det er möjligt man kan kapa o sette dit en vanlig endterminal med hål för vanlig strekkfisk,

og kansje med ett par toggles klara lengden för vanliga strekkfisker!

 

berätta gerne hur du får löst problemet!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

God ide med skrustikke.

 

Hadde en masse småtrøbbel med strekkfisker som fulgte med min John Mast rigg.

Strekkfisker ble vriene å justere, samt at de dro seg sammen til Colaflaskefasong.

Byttet ut alt som ikke var presset fast på wire til Hasselfors.

Jeg var noe betenkt over å blande slik, men det fungerte upåklagelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

får komme med et tips til da.

Mange i seilbåter sliter med å feste en liten benkestikke ombord. Den eneste naturlige plassen er i Winchen. Kjøp et winchehåndtak på biltema, skru dette fast til en liten skrustikke, og plasser i genuawinchen.

 

Simsalabim, en fastmontert stikke som sitter fast, og ikke flyr veggimellom ved den minste bruk av energi..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

God ide med skrustikke.

 

Hadde en masse småtrøbbel med strekkfisker som fulgte med min John Mast rigg.

Strekkfisker ble vriene å justere, samt at de dro seg sammen til Colaflaskefasong.

Byttet ut alt som ikke var presset fast på wire til Hasselfors.

Jeg var noe betenkt over å blande slik, men det fungerte upåklagelig.

Hej Krapyl

 

jag har ju oxo John Mast-rigg !  skiftet du till 2/3 Hasselfors med 1/3 John Mast fra wiren

(topp-termimalen)?  eller missuppfatta jag deg?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hulda er ikke bra på dette. Nå vet jeg ikke hvilken dimensjon strekkfisker det er snakk om, men Biltema selger "vantskruer" der 12 mm koster under 200 kroner, laget i AISI 316. Da vil problemet trolig repetere seg hvis du har en rigg med hardt drag. Har vært borti dette tidligere der presset på strekkfisken (jeg hadde Hasselfors) ble såpass at gjengene trakk seg. Da var de bare å bytte strekkfisken. Nå har jeg bestandig hatt wirer med øye i enden på terminalen, slik at hele strekkfisken kunne byttes uten problem. Dette var et vanlig problem i "regattaverdenen". Hulda er utstyrt med strekkfisker der boltene er i AISI 316 og hylsen er i bronse, wirene sitter i Norseman-terminaler. D.v.s. at wirene via en kon er skrudd fast i strekkfiskbolten. Denne patenten kan være noe å tenke på hvis du til slutt må kappe av en av de pressede terminalene.

Link to post
Share on other sites

Hej Krapyl

 

jag har ju oxo John Mast-rigg !  skiftet du till 2/3 Hasselfors med 1/3 John Mast fra wiren

(topp-termimalen)?  eller missuppfatta jag deg?

Akkurat. 67% Hasselfors og 33% John mast.

Det var på 1/4 tonneren jeg hadde før. Fin rigg. Komplett stående og løpende rigg veide 70 kg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har nå gitt opp å få løsnet strekkfiskene. Prøvde med blåselampe , avkjøling, blåselampe igjen, kraftige rørtenger, skrustikker etc.

Har nå tenkt å løsne  stag/vant ved å hamre/bende ut den nederste pinnen som fester nederste del av strekkfisken mot røstjernet. Det vil vel da si "spjong" og jeg har tenkt å ha noe tøy omkring for å fange opp pinnen. Har i tillegg tenkt å benytte spinnaker/storseil fall som midlertidige stag for å hindre at mastetoppen blir bøyd - uten at jeg vet om dette vil hjelpe. Er det noe risiko for dette skal skje - bør jeg kanskje la et firma ta av masten for meg, hvis det da skulle skje noe vil de være ansvarlige?? - Har lurt på Slevikkilen båtbyggeri i Fredrikstad- da dette er i nærheten, men de er vel ikke akkurat spesialister på rigging?

    Når wirene er avmontert har jeg tenkt å gjøre et siste forsøk selv hjemme i garasjen med større skrustikker og større rørtenger, men regner vel med at jeg må få et riggverksted til å hjelpe meg med å løsne strekkfisker og sjekke wire termineringene.

Wire-termineringene  er gjenget og disse skrues ned i strekkfisken. Har ikke sett slike strekkfisker i noen båtbutikk - er dette typiske franske eller amerikansk. Riggen er US Z-spar.

 

Kan noen anbefale meg et riggverksted rundt Oslo-Østfoldområdet - jeg kan jo også sende 10 stk. wirer til Sverige e.l.  

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mindre skrustikke hjemme jeg kan prøve med. Jeg tror problemet med mine strekkfisker er at de aldri har vært løsnet siden båten var ny for 11 år siden. Det er 10 stk. strekkfisker og de sitter fast alle sammen.

...hmmm....dette pluss det du ellers sier på denne tråden tyder på at du bør bytte med nytt alt som byttes kan. I verste fall kan det hende at du også må bytte vant/stag  hvis terminalen som sitter i disse er skadet. Er terminalene/innfestingen av wiren skadet med syrefast materiale risikerer du at dette går tvert av ved vanlig belastning.

 

Jeg vet ikke hvem som kan dette ordentlig og har skikkelig utstyr for å lage nytt i Oslofjord-området. Men på Orust finnes Bröderna Martinssons Varv hvor Håkan Martinsson er eksperten. Han lager vant og stag til mange av båtene som kommer fra Orust. :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vil nevne konklusjonen på mine 3 fastlåste strekkfisker (klarte faktisk å løsne 7 av de 10 ved konvensjonelle midler).

Eddiksyrebehandling etc. hjalp ikke. Hadde strekkfiskene hatt "gafler" i endene hadde jeg nok fått de opp med mine giga skrustikke og rørleggertang, men som tidligere nevnt er wiretermineringene omtrent helt sylindriske (bare såvidt et lite flatt spor på hver side) og de gjengede termineringene skrus rett inn i strekkfisken. Etter syrebehadlingen som etset bort overflaten kom det for en dag at jeg hadde ikke syrefaste strekkfisker som jeg hadde troddd, bare forniklede bronsestrekkfisker. Da det var myk bronse fikk jeg et tips av en verktøymaker om å sage et spor på langs/svakt på skrå over gjengeområdet. Sagde med baufil ned til at jeg akkurat så toppen på de syrefaste gjengene i termineringene. Deretter kunne en muttersplitter eller stort skrujern brukes til å bende opp godset i strekkfisken. Gjengene inni strekkfisken var tørre så ingen syre eller penetrerende olje hadde klart å trenge inn.

Da jeg skulle bestille nye strekkfisker fra With Marine i Asker fikk jeg etterhvert beskjed om at bronse strekkfisker i metriske gjenger ikke lenger produseres. De anbefalte meg å skifte hele riggen til imperial strekkfisker (utgift 13-15000 kr). Fikk heldigvis tak i metriske syrefaste strekkfisker som ble sendt opp med expresspakke. Til min overraskelse fikk jeg tre syrefaste strekkfisker (enkleste type uten gafler) til litt over 700 kr ikk pr. stk men for all tre.

With ga også beskjed om å påse at strekkfiskene fikk masse fett under tilstramming så ikke gjengene skar seg. (With Marine benyttet selv LEWMAR winch grease til strekkfisker - noe jeg nå også har godt over til). Årsaken til at metriske bronse strekkfisker ikke lengere produseres var at de ikke er så bra som imperial/tomme gjenger. På tommegjengede strekkfisker er det flere gjenger enn på de metriske og har derfor bedre hold ble jeg fortalt.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå høres jeg vel kanskje litt vel sytete ut, men det er jo typisk båtbransjeservice den historien du kommer med, for slike strekkfisker finnes og det burde et riggverksted vite, istedenfor å forsøke å prakke på deg ny rigging som du ikke trenger.

 

Se f.eks. her, importeres av Skaane:

http://www.bluewave.dk/default-marine.asp?ID=340

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...