Skvulpen Startet 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2009 (redigert) Skal ganske snart ta båten opp fra sjøen og bl.a. skifte girolje på drevet for første gang. Har bare skiftet girolje på påhengere før, men har forstått at prinsippet er noenlunde likt, dvs. oljepåfylling nedenfra, lufteskruen av til man har fylt opp dit, så skru på lufteskruen, fylle videre til oljen kommer opp til beholderen på motoren, deretter fylle resten ovenfra. Men jeg stusser på et par ting i håndboka: 1) Der står at giroljebeholderen (den som altså står på toppen / siden av motoren) skal man fjerne fra braketten, og tømme ut innholdet, og så sette beholderen på plass igjen. Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan gjøres uten at olje renner ut overalt, beholderen står vel i forbindelse med gearet via slanger, er det bare å røske denne løs da? Hvordan gjør dere dette rent praktisk? 2) Så står der i den norske manualen at før tapping av giroljen skal drevet settes i full NED/UT-stilling. I mitt vokabular blir disse ordene selvmotsigende (står drevet ned står det vel ikke ut??), i den engelske utgaven står det "full trim limit OUT position". Så hvordan skal drevet stå? Og hvordan når man fyller på? 3) Det siste jeg lurer på, dere som har gjort denne jobben, - bruker dere vanlige giroljetuber for å presse inn oljen nedenfra, det er jo nesten to liter som skal på (1,892 liter inkl. beholder), eller må man bruke en presse / pumpe av noe slag? Redigert 29.Januar.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 1) Beholderen løsnes med to skruer, så tømmer du den i en bøtte uten å koble fra slangen. 2) Sist jeg skiftet olje på Merc drev så lot jeg drevet stå rett ned, men det kommer vel an på hvor drainpluggen er montert kanskje?? 3) Du får kjøpt en pumpe for å gjøre denne jobben hos Mercruiser forhandlere. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
ing Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Denne vil garantert hjelpe deg, meget enkelt bare du kjøper pumpa, quicksilver har en til ca 170,- som paser direkte på quicksilver gear lube kanna. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Skvulpen Svart 29.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Flotte greier, hva skulle man gjort uten Baatplassen! Da ble det hele ganske enkelt, forstår nå at giroljebeholderen sitter fast i slangen ja, og med YouTube-video attåt som viser fremgangsmåten så blir dette rene festen! Takker og bukker! Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Bare hyggelig Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
mewa 2 Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Jeg skiftet i fjor drevet helt nede begge skruene i drevet ute fyllet på til det kom ut i øverste skruehull inn med skruen fyll opp til beholderen på motor er halvfull reste oppeneifra.Du får kjøpt pumpe som passer rett på oljeflaskene.PS bruk kun merrcruiser sin drevolje koster ca 200 kr literen mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.