Jump to content

Giroljeskift på Alpha One drev / Merc. 1,7, - fremgangsmåte?

Skvulpen

Recommended Posts

Skal ganske snart ta båten opp fra sjøen og bl.a. skifte girolje på drevet for første gang. Har bare skiftet girolje på påhengere før, men har forstått at prinsippet er noenlunde likt, dvs. oljepåfylling nedenfra, lufteskruen av til man har fylt opp dit, så skru på lufteskruen, fylle videre til oljen kommer opp til beholderen på motoren, deretter fylle resten ovenfra.

Men jeg stusser på et par ting i håndboka:

1) Der står at giroljebeholderen (den som altså står på toppen / siden av motoren) skal man fjerne fra braketten, og tømme ut innholdet, og så sette beholderen på plass igjen. Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette kan gjøres uten at olje renner ut overalt, beholderen står vel i forbindelse med gearet via slanger, er det bare å røske denne løs da? Hvordan gjør dere dette rent praktisk?

2) Så står der i den norske manualen at før tapping av giroljen skal drevet settes i full NED/UT-stilling. I mitt vokabular blir disse ordene selvmotsigende (står drevet ned står det vel ikke ut??), i den engelske utgaven står det "full trim limit OUT position". Så hvordan skal drevet stå? Og hvordan når man fyller på?

3) Det siste jeg lurer på, dere som har gjort denne jobben, - bruker dere vanlige giroljetuber for å presse inn oljen nedenfra, det er jo nesten to liter som skal på (1,892 liter inkl. beholder), eller må man bruke en presse / pumpe av noe slag?

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...