Jump to content

Min drømmeferie

Astor

Recommended Posts

Vi har alle våre drømmer om hvor vi vil ferdes med vår båt. Selv drømmer jeg om såpass lang ferie at jeg kan ta Astor oppover norskekysten og besøke svigers på Averøy. Med retur samme sommeren. Bare så synd at min ferie er kun en laaang uke før eller etter sommerferien. Og en uke på vinteren. Men dette har jeg selvsagt valgt selv ut fra jobben jeg har. Kona har normal ferie som andre arbeidstagere.

Vi har en båt som er som skapt for en langtur. Å krysse seg oppover Vestlandet fra den ene godbiten til den andre hadde virkelig vært drømmen. Jeg husker fra i sommer Regina II III sin tråd hvor de storkoste seg i flott natur.

Skal man falle ned på et realistisk nivå er min drømmeferie svenskekysten utenom fellesferien. I år bli det trolig fra St.hans og en uke. Uten stress og mas og slippe å måtte skynte seg for å nå neste gjestehavn. Joda, jeg vet det finnes mange flotte uthavner, men knær og hofter tilsier ikke hopp og sprett på glatte svaberg. Men vi har jo noen steder der vi uforstyrret kan legge oss longside til fjellet og nyte roen. Vi har krysset av i kartet. Helt klart.

Vi har valgt en båt som tusler i passe fart slik at vi kan se alt som rører seg rundt oss. Oslofjorden er flott når man går nære land og viker. Vi rekker skjelden innom alle drømmehavnene i nærmiljøet heller på sommeren. Men noe skal man jo ha å strekke seg etter og drømme om.

droemmekveld.jpg

Og som her en drømmekveld ombord med gode venner på fordekket. Og fruen som kommer med nystekte sveler, nykokt kaffe og en liten .. :drink:

grandy_i_pollen_3.jpg

Astor på favorittplassen i San Polè.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Flott tråd.

Til sommeren 2009 blir det trolig 8 uker sammenhengende liv ombord (har ICE og kan utføre endel arbeidsoppgaver ombord).

Regina III har vist en fantastisk seilas på vestlandet.

Regina III har stabilisator ombord og kan seile hvor-som-helst, når-som-helst.

Jeg vil nok satse på at familien tar fly til sentrale havner.

Jeg håper at målet i sommer blir Helgoland.......

Ellers er ønsket mitt tre tråder:

Status på vestkysten av sverige (SVK)

Status på østkysten av Danmark

Status på havner i Tyskland

Jeg er overrasket over hvor få her på BP som meddeler sine erfaringer fra seils i tysk farvann.

Etter noen år i utlandet kjøpte vi en liten seilbåt i 2008 og jeg har også hatt en ganske realistisk drømmeferie om svenskekysten utenfor sommerferien.

Dette skulle vært i år, og jeg hadde ferie den siste uken av Juli og 3 uker i August så kan jo skrive noen ord om den ferien. Merk at helt frem til ferien startet var det knallvær.

Planen var en uke med bare meg og sønnen vår i vestfold/telemark og så 2-3 uker i Sverige i August. Etter et par dager fikk jeg telefon om at kona var gravid, ikke veldig planlagt, så den første uka avbrøt vi og dro hjem. Da var det fint vær. Etter litt frem og tilbake hos legen dro alle avgårde i uke 2 av ferien og ble liggende flere dager i Stavern da det aldri blåste under 15 m/s og det regnet uavbrutt. Vi ble invitert på party med gjengen fra Berserk, men den kvelden ble det greit vær så vi tok en (særdeles bra) nattseilas over til Strømstad, men dagen etter blåste det opp igjen, 15 m/s og 3-4 m bølger er i meste laget for en familietur med en 6-åring og ei som er gravid......... Enda noen dager i Strømstad, så måtte resten av mannskapet dra hjem da skolen selvfølgelig begynte ei uke tidligere enn vi trodde når ferien ble planlagt.

Jeg skal aldri, under noen omstendigheter, ha en natt til i båt i Strømstad. :headbang:

Så måtte jeg seile fra Strømstad og hjem (Skien) alene. Tok tiden til hjelp men endte opp med ferie alene.

Et hjertesukk til slutt når det gjelder hjelpsomhet til sjøs; Jeg har hatt seilbåt i snart 40 år fra min første A-jolle. De siste år har hjelpsomheten og det jeg synes er normal sjømannsskap nesten vært ikke-eksisterende. Et eksempel er slutten av ferien da jeg seilte alene fra Stavern til Nevlunghavn i 15-18 m/s og 3-4 m bølger (målt på Svenner). Ved ankomst Nevlunghavn ligger det 2 båter ved bryggen med folk i cockpit og jeg må "lukeparkere" ved brygga med vind skrått forfra. Du all verden hvor hyggelig det hadde vært om en av de personene kunne tatt i mot en tamp når jeg kom inn til havn alene. :headbang:

Grunnet noen små som er på gang har jeg og sønnen på 6 (nå 7) hatt mange turer alene i sommer/høst. Kun en gang har det faktisk vært noen svært hyggelige mennesker som spurte om vi trengte hjelp når vi kom til havn. Den kvelden endte med noen hyggelige bekjentskaper over enda bedre drikke. :drink:

Nå klarer vi oss veldig bra selv, men slik jeg er oppdratt er det en selvfølge at man ihvertfall tilbyr hjelp. :sailing:

@Kingsea: Det er 3-4 år siden jeg hadde båt sist, men mitt inntrykk er at hjelpsomheten har blitt merkbart værre de siste, tja, 10 år? Min gamle nabo var på en tur som tok rundt et år (tur-retur gran canaria, stedet som var mitt hjemsted i 3 år) og de ble overrasket når de kom hjem hvor lite trivelig det var å komme tilbake til norske havner..........

@Bernt79: Det var dagens. :giggle:

Hilsen David som snart har passert 40-års krisa........

@Kingsea: Det er 3-4 år siden jeg hadde båt sist, men mitt inntrykk er at hjelpsomheten har blitt merkbart værre de siste, tja, 10 år? Min gamle nabo var på en tur som tok rundt et år (tur-retur gran canaria, stedet som var mitt hjemsted i 3 år) og de ble overrasket når de kom hjem hvor lite trivelig det var å komme tilbake til norske havner..........

@Bernt79: Det var dagens. :giggle:

Hilsen David som snart har passert 40-års krisa........

Synd du har disse erfaringene, håper du ikke opplever det slik neste sesong - skal se etter deg jeg :seeya::sailing:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Etter en helt sinnsykt eventyrsommer i fjor hvor vi bl.a. var i Skagen, norskekysten, skottland og lock Ness ila. 4 uker er målsetningen å gjøre noe til sommeren som kan matche fjorårets sommer. I fjor sommer var absolutt ingenting planlagt. Egentlig skulle vi bare seile langs svenskekysten og norskekysten og ta dagene som det kom. En kveld vi ramla på fylla i Mandal bestemte jeg og en kamerat oss brått for å seile til Skottland dagen etter. Det gjorde vi, og det ble en hhelt uforglemmelig sommer. Skal også nevnes at vi seilte oslo-orkenøyene-oslo i pinsen i fjor. Ikke værst.

I år føler jeg at det er på tide å seile nordover. Kan nok ikke ta noe særlig mer enn 4-5 uker, men har store forhåpninger om å komme til lofoten denne sommeren. Hadde vært utrolig gøy å fortøye longside inntil svartisen. Midnattsol, helgelandskysten og mye mer. Kanskje en svipptur vestover til Færøyene og shetland hvis tiden tillater det. ER utrolig hvor mye som bør utforskes på norskekysten, men ideelt sett bør vi ha litt mere tid. Mulig vi seiler nonstop fra oslo til et sted langs helgelangskysten eller lofoten, også tar dagene som det kommer der oppe. Foreløpig ligger ting kun på planleggingsstadiet, men det er ingen tvil om at vi skal ut på EKTE eventyr i år også. Og nå er det bare 3 uker til årets førske Skagentur.

Drømmeferien er vanskelig å definere, men fra erfaring, har mange av de beste opplevelsene kommet med minimum av planlegging.

Mange av de beste opplevelser/ turer eg har hatt med båt. har kommet som et resultat av impulsturer.

En har da små forventninger, og ingen eller få mål. Dette har gitt meg mange gode opplevelser, både på korte og lengre turer.

Siden eg er single og Jobber i Nordsjøen, så eg har større mulighet til slikt enn de fleste.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Vil gjerne legge til at som kaften øl så er trolig den minst planlagte sommeren den aller beste. Ferie er å ta ting på sparket. Legge til der man finnerv det for godt. Møter man hyggelige båtfolk tar man en ekstra dag sammen før man stikker ut kursen til neste havn. Herlig. Vi betemmer oss aldri for hvor langt vi skal gå. Det er vel det som er å ha ferie?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...