oslofjord Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 (edited) Har dere laptoppen (kartmaskin)liggende ombord hele året,eller tar dere den hjem?Har en mistanke om at årsaken til at min (2stk)kolapset,er at de har blitt liggende ombord og rånet. Hadde en compaq liggende i båten i lengere tid men den sluttet å virke. Det er ikke rett plass for såpass ømfintlig utstyr. Det er nok for rått ombord hos meg. Når det er så fuktig luft at det tekniske utstyret dør er spørsmålet om det er sunt for mennesker....(selv om man naturligvis ikke lar svigermor ligge i opplag sammen med båten).. I hus er kombinasjonen fukt og treverk grunn til full alarm pga faren for ymse muggsopp som kan ødelegge helsen til folk. Er bobåter helsefeller ? Såkalt jordslag er vel en slags mugg/sopp....avgir det farlige " sporer2 til luften ?? Noen som vet ? Edited January 30, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
BMP Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Man bør vel ikke ha det fuktigere ombord i båten en man har det hjemme. Har man på lit varme eller alerhelst en luftavfukter holder man foktigheten unna. Jeg har en liten luftavfukter som står der og surrer når jeg ikke bruker båten og da holdes luftfuktigheten seg på det nivået jeg ønaker. Når jeg bruker båten har jeg det såpas varmt at fuktighet ikke er noe tema. Quote Link to post
ooma Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 ja det er usunt! Veldig mange snakker om båtlukt. (Også vi her i heimen). For noen er dette forbundet med drømmer om turer på sjøen, for andre klesvask av tekstiler som ikke blir luktfrie. Den typiske båtlukten er diselolje blandet med fukt (sopp) Mange mener/tror det skal være slik (på lik linje med "nybil-lukt" som er lukten av tekstil- og skinnbehandling), men det er ikke bra. De fleste reagerer på kjellerlukt, og båtlukt er bare en annen variant som desverre er innhyllet i romantiske tanker om båtliv. Snitt fuktigheten i de fleste steder i Norge ligger over mugggrensen gjennom året. Dvs at om ikke båten er varmere enn utetemperaturen eller blir avfuktet, så er der grobunn for sopp stort sett hele året. Om vanntemperaturen får forplante seg inn i båten og medføre kondens er dette forsterkende uheldig. Hold båten tørr, uansett metode og ta vare på inneklimaet også i båten. Quote Oso Link to post
Allan E Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Når du er på vannet så vil jeg anta at lufta rundt deg inneholder mer fuktighet enn om du skulle sitte hjemme i huset ditt. Det skal heller ikke mye vann inn i en båt før fuktighet blir avgitt. Men om det er skadelig tror jeg vel ikke. For tørr luft oppleves vel som mer irriterende for øyne og svelg. Jordslag kommer vel først når rom blir stående i lang tid med kanskje veldig høy fuktighet. Quote Link to post
avmønstret5 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Enig med Allan ..jeg tror vel også saltinnholdet i sjøluften er en utfordring på el.komponenter. Jeg har en komb.skanner/skriver/kopi-maskin ombord og etter ca 8 mnd er det bare skriverfunksjonen som virker. Quote Link to post
Sun Flyer Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Så lenge man ventilerer varmer opp skikkelig vil inneklimaet i båten være bedre enn i et gjennomsnitts hus. Kan hende jeg må bite dette i meg en gang; Men jeg har bare vært syk en dag siden jeg flyttet i båt sommeren 2003. Merkbart sjeldnere forkjølet også. Kan selv ikke huske å ha fått problemer med elektrisk utstyr ombord i båten selv om jeg aldri kjøper utstyr som er "beregnet for et fuktig miljø".. Dette selv om min båt ikke er spesielt tørr, bla enkeltlaminat, ingen isolasjon, ingen avfukter osv... Saltinnholdet i luften er bra for helsen. Båtliv er sunt, året rundt. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
glalaks Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 (edited) Tviler på at det er sunt med fuktig klima. Jeg flytta inn i leiligheten min sommeren 2009. Etter noen mnd begynte jeg å hoste og være veldig trøtt. Var til legen og fikk beskjed om at det kunne være lett lungebetennelse, eller kols. Jeg røyker ikke og trener mye, så kols virket merkelig. Ble aldri bra, og "levde med det". Januar 2011 kom jeg hjem til en pen vannstråle ned fra taket i leiligheten, vannlekkasje. Det var ikke mye som kom ut. 5-10 liter. ett par uker etterpå kom det noen Takstfolk som undersøkte. De skar ut ca 1x1 meter i taket på kjøkkenet for å lokalisere lekkasjen. Jeg fikk sjokk. Det var svart, helt svart oppå gipsplatene. Kunne nok starta soppoppdrett med god fortjeneste der Jeg flytta ut umiddelbart, og etter 4-6 uker var hosten borte og kroppen føltes bedre. Så min konklusjon er at fukt/sopp er meget farlig/plagsomt. Jeg er bare 24 år og "sunn" ungdom. Tviler på at en person på 50 blir mindre dårlig av dette. Nå 11 måneder senere er endelig leiligheten fikset etter mye krangel mellom byggfirma og forsikringsselskap De fant forresten en god mengde sopp i taket over skapet på soverommet mitt også. Anbefales ikke. og der svarte jeg på en 2 år gammel tråd.. jaja Edited November 30, 2011 by glalaks (see edit history) Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sofaseileren Posted November 30, 2011 Share Posted November 30, 2011 På den annen side fikk du opp en, for meg, aktuell problemstilling. Jeg ser etter båt å bo i, i alle fall i for en periode. En av båtene jeg har sett på var en større Randesund Colin Archer replica. Dekk var i dårlig stand, og i overgang hyttetak - hyttesider var det store sopp/mugg dannelser. Jeg har endel kjennskap til helseproblematikk og fuktskader i bygg, og før jeg så mere på båten ringer jeg Mycoteam for å høre hvordan man bør forholde seg til dette. Svaret forbløffet meg: Bruk enkel støvmaske, og skrap av.... Noe helt annet enn det jeg er vant med at de foreskriver når man finner mugg / fukt på byggplater / konstruksjoner. Da må man i verste fall lage transportkorridorer av plast, og itrekke seg engangskjeledresser og masker for å fjerne spesiellt angrepet materiale. Toner man ned problematikken i båt fordi de regner med at båter kun er noe man bruker noen ferieuker i juli, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Prosedyrer beskrives oftest av de som skal ha penger, ikkje de som betaler. Selvsagt er sopp usunt, men fuktig miljø trur eg alikevel er bedre for helsa. Ingen er mindre syk en stammefolk i jungel, verdens fuktigeste og mest forråtnende sted... tankekors iaffal ? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sofaseileren Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Det kan godt være at enkelte posedyrer som beskrives ved sanering av muggbefenkte bygningsdeler er noe overdrevet. Imidlertid bør det ikke være tvil om at mugg og sopp bak gipsplater i boliger kan føre til store helseplager, og på sikt kroniske sykdommer. Hva er det da som skiller båter fra boliger? Quote Link to post
avmønstret5 Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Usunt helt klart. Ta ømfintlige elektroniske komponenter på land om vinteren og lagre i vanlig innehusklima. Quote Link to post
-morten- Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Det er jo lit forskjell på om fukt kommer utafra i form av klima og sjøluft da eller om vi snakker om en utett båt med vannintregning og soppdannelse! det er nok kansje større problem på eldre trebåter. moderne plastbåter er jo forholdsvis tørre innvendig da men kondens vil jo altid oppstå i en båt på sjøen. båten min står heldig vis i et tørt og lit luftig naust om vinteren! men tar jo ut puter og slike ting Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
logget av Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av en fuktighetsmåler som registrerer relativ fuktighet for da har man i alle fall tallverdier å forholde seg til. En ide er jo å kjøpe seg en elektronisk værstasjon med en eller flere trådløse sensorer og plassere et par sensorer der man mistenker at fuktigheten kan være høy innvendig i båten. Disse stasjonene får man jo fra 300 kroner og oppover. Quote Link to post
Roger jo Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 (edited) Har en 1/2kg pose med Silica gel i det kottet der PC`n har stått i flere år. Når den er mettet med vann, kan gelen bli regenereres ved å varme den til 120 ° C i to timer. Alt annet el utstyr har stått i båten siden 77 /78,men alt var jo bedre før. Ellers har jeg tretørrballer i båten året rundt, så flatbrødet er sprøtt. Edited December 1, 2011 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sail S Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Tror man skal skille mellom mugg og fukt. De materialene som er i de fleste båter mugner ikke og dermed får vi ikke i oss muggsporer selv om luften er fuktig. Det eksemplet som ble benyttet fra hus var sikkert slike sporer og de er farlige, men de fleste av oss er såpass dypt nede i båten vår at vi finner eventuell mugg. Vanlig fukt tror ikke jeg er farlig, men kan være ubehagelig. Quote Link to post
cavaler Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Hei. Jeg har vurdert å kjøpe luftavfukter til å bruke i båten,spørsmåler er hva bør jeg stille den inn på? Hvilken luftfuktighet bør det være i båten?, den ligger på sjøen og blir brukt i vinterhalvåret også, til bl.a fiske. Mvh Rune Quote Link to post
Hakkannen Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 ...har vurdert å kjøpe luftavfukter til å bruke i båten,spørsmåler er hva bør jeg stille den inn på? Hvilken luftfuktighet bør det være i båten?... Jeg har luftavfukteren innstilt på 60% i båten. Fra 70% og opp kan det bli problemer med sopp og råte i treverk og tekstiler. Gir gass på avfukteren etter en dusj og stiller den inn på 35% en times tid. Da unngås kondens og fuktige madrasser. Noen har avfukteren innstilt på 50% kontinuerlig, men det blir for ivrig for meg (strømmen er ikke akkurat på tilbud i havna der jeg ligger), så lenge sopp og skader unngås holder det lenge med luftfuktighet under 60%. Vurderer du kjøpe luftavfukter vil jeg anbefale Meaco sin tørkerotorbaserte avfukter. Den tar ut fuktigheten selv når det er kaldt i båten. Koster et par tusen, men er mye bedre enn mye av det kompressorbaserte rasket som selges på Clas og lignende steder. Bruker litt mer strøm enn en kompressorbasert avfukter, men er mer effektiv, så den sviver ikke like lenge om gangen. Ble overasket første kvelden jeg tok den i bruk, har sannsynligvis ikke vært så tørt klima i båten siden den ble bygget Quote Link to post
cavaler Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Takk for svar. Har en Clas avfukter stående i kjelleren og den fungerer utmerket, den står vel på ca60%. Skal skjekke litt rundt å se hva som er å få fatt i, men blir nok ikke av de dyreste typene. Tenker å bruke den så lenge det er plussgrader ute, med minusgrader er det vel ikke så høy fuktighet heller? Ellers så har jeg en frostvakt på 200w i motorrom og panelovn på 400w i kabinen, men tenkt å prøve med avfukter i stedet for ovn på 400w i kabinen. Mvh Rune Quote Link to post
BOBO II Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 (edited) Avfukter er best og bruke når været er slik som nå med mye nedbør. Kjøpte MECO i høst og er veldig fornøyd. Vifte eller panelovn bruker jeg når det er minus grader ute, da blir det noe silkulasjon i lufta og null fukt. kald og tørr luft er letter og varme opp.Frostvakt på 240v i motorrom og i skott hvor alle kuleventiler er montert frostvakt på 60v. Edited December 12, 2011 by Bergstad (see edit history) Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hakkannen Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 (edited) ...Har en Clas avfukter stående i kjelleren og den fungerer utmerket, den står vel på ca60%... med minusgrader er det vel ikke så høy fuktighet heller? Ellers så har jeg en frostvakt på 200w i motorrom og panelovn på 400w i kabinen, men tenkt å prøve med avfukter i stedet for ovn på 400w i kabinen... Så lenge det er temperert fungerer de billige avfukterne greit, det var helst med tanke på lave temperaturer jeg tenkte på Meacoen. Har en fra Clas som fungerer når det er over 10 grader, men Meacoen fungerer merkbart bedre, også under 10 grader. Avfukter lufta raskere og tar ut mer vann enn den billige. Tørkerotorbaserte avfuktere varmer opp lufta som kommer ut, sånn sett kan en slik en være en god erstatnig for en ovn. Min bruker 330, 450 eller 650w såvidt jeg husker, merker at temperaturen stiger på termometeret. Har målt godt over 80% luftfuktighet ved en innetemperatur på 2 grader, men mulig det er jeg som har en alt for fuktig båt i utgangspunktet Bakdelen med Meacoen er at den bør svive og "snuse" på luftfuktigheten hele tiden, den kunne godt tatt seg en pause når ønsket luftfuktighet er oppnådd. Det gjør jo de fleste kompressorbaserte avfukterne, så det er meg en gåte hvorfor de torkerotorbaserte skal stå og suse konstant. Har de ikke hørt om strømkrisen? I kuldegrader er luftfuktigheten noe lavere, med god frostsikring av båten er det flere som skrur av avfukteren på grunn av tørrere luft. Edited December 13, 2011 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts