Akoya Startet 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2009 Her er jeg usikker. Båten jeg har lyst til å kjøpe er det gjeld på i skipsregisteret Er det noen som har peiling? Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Ulv I Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Enkelt å greit, når du skal betale, så innfrir du lånet, og gir resten til selger. Får kvitteringer osv på at dette betalt.. så burde det ikke være noe problem. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Rastløs Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Innhent restgjeld saldo hos långiver. ( <De oppgir dette hivs du sier du skal kjøpe skuta. Få event. fullmakt fra selger) Betal restgjeld til långiver og overskytende til selger. Da er du sikker på at pantet blir slettet. Ganske greit egentlig Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Jeg har forstått det slik at det i prinsippet ikke er andre problemer her enn ved å kjøpe en bolig eller noe annet som allerede er belånt. I kjøpekontrakten inkluderes en pasus om hvordan det gamle lånet må innfris før overdragelse. Det er sikkert flere tekniske løsninger om hvordan dette skjer rent praktisk. En oversiktlig offentlige registeropplysning om låneforhold på båten er en av fordelene med å ha den registrert i Skipsregisteret NOR. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Jeg solgte båt med pant, vi ordnet dette vi kjøpers bank som innfridde lånet etter at jeg oppga lånenummer og lånegiver... Det hele gikk da naturlig nok helt smertefritt.. Det resterende utbetalte banken så til meg... Er ikke noe "hokus pokus" med dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Det stemmer som Roald sier - å kjøpe båt med pant registrert i NOR er som å kjøpe hus med lån. Man risikerer ikke å overta gjelden slik man gjør om man kjøper båt/bil med bare salgspant i gjenstanden. Rent praktisk er det fornuftlige løsninger som foreslås her. Jeg ville fått med i kontrakten at gjelden skal innfris med kjøpesummen din. Man gjennomfører da transaksjonen med den banken selger bruker slik at lånene innfris. Man kan da kreve samtidig en bekreftelse fra denne banken på at båten er gjeldfri. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 - kan ikke dy meg Sydvesten. Det er ekte humor å følge med på avetar bildene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Dere glemmer en sak her --- skjøte fra selger til kjøper må samtidig tinglyses. (Og tinglyses det mens pant forselgers gjeld fremdeles hefter, så følger gjelden med over til kjøper -- dog ikke med personlig ansvar). Beste løsning er å bruke mellommann/advokat. Koster lite, gir full trygghet. Garanti til kjøper for at skjøte blir tinglyst heftefritt mot innbetalt kjøpesum. Og garanti til selger for at innlevert skjøte gir infridd lå + netto i lomma. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 For å referere meg selv: Tusen takk SW. Det kan komme en dag da vi selger vår nåværende båt som er registrert i NOR. Situasjonen er slik at den ikke er heftet med lån. Trenger vi da tinglysning ved salg? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg i noen sammenheng opp gjennom årene har erfart at det å trekke rettsapparatet inn kan kreve kostnader, eksempelvis krever skifterellen i vårt område kr 21.500 for offentlig skifte. Hva er referansene for tinglysning av skjøte? Tar du dette på BP - eller må jeg gå gjennom mitt medlemsskap i KNBF? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Hei Då me kjøpte båten hadde selgar finansiert med pant i båten. Eg lot banken vår ordna dette saman med selgar sin bank. Gratis. Det er ikkje advokatar. Båten blei solgt av meklar som kallar seg "Båtmegler`n. Han kunne ikkje legga fram nokon inneståingserklæring. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Jeg var nå innom her, og - gebyr for tinglysing av eierskifte ser nå ut til å være 1200,- se NOR , gebyroversikt. Der kan også skjøte lastes ned. Betaling på 21.500,- for offentlig skifte er ikke utelukkende et gebyr - det er en forhåndsbetaling av rettsgebyr, men mesteparten er forskudd på betaling til bostyrer - en av disse folkene som tjener penger på folks manglende evne til å bli enige på egen hånd Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Ask: Mye av poenget er ansvarsforsikringen og profesjonsansvaret. Banken har ingen av delene, men er likevel et greit alternativ -- hvis de er villig til å gjøre jobben. Roaldbj: Så lenge båten er registrert i NOR så må det tinglyses skjøte til ny eier (ev. slettes fra registeret). Men risikoen er jo en annen når det ikke også er et pant å gjøre opp. I prinsipp er kjøper dog i risiko fra det øyeblikk han gir fra seg penger og inntil skjøte er godkjent tinglyst i registeret. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sharko Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Skal også kjøpe en båt som er beheftet med pant. Dersom jeg ber min egen bank bistå meg med prosedyren, bør jeg vel kunne sove godt om natten? Tenker så enkelt: Kjøpesum porteres inn på en samlet konto. Selger leverer den dokumentasjon som banken min krever. Alt ligger klart til overtakelsestidspunkt, jeg ringer banken min og sier betal ut. Kan det gjøres 100% sikkert slik? Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 løfter denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 100% sikkert er det ikke mye som er, men jeg mener du er rimelig trygg på at banken håndterer dette slik som det skal gjøres. Jeg sndte mitt skjøte til kjøper bank med kurer siden han bodde i Bergen og jeg i Porsgrunn.. kjøpers bank innfridde gjelden på båten og satte det overskytende inn på min konto.. Jeg sjekket da selv mot låneinstitusjon at lånet var innfridd på den gitte dato... Kjøper sørget deretter for å tinglyse skjøte.... Jeg var i grunnen nøgd når gjelden var innfridd og resterende var på min konto... Båten lå i min havn i en drøy uke atter at dette var ordnet.. Men som jeg skrev i en annen tråd, jeg solgte båten til den kjøper som jeg fant tonen best med og som virket å være seriøs med gode jobbreferanser.... for meg så er båt handel snakk om tillit enten jeg selger eller kjøper.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Som med mye (alt?) annet går det som regel greit med "avvikende" oppgjørsprosedyrer så lenge det ikke oppstår et problem. Det er når problem oppstås, at man får føle behovet for å ha gjort tingene "riktig". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.