Sagablott Startet 9.Mai.2004 Del på Facebook Startet 9.Mai.2004 :crazy:Hei folkens.har fått et problem med starteren min. Skulle ut på tur med familien i dag som vi har gjort tidligere,men dengang ei.Det sa bare klikk i starteren,prøvde alt mulig før jeg ga opp og skrudde den ut,tok med hjem tenkte det var børstene peace of cake. Satte meg til i garasjen for og opperere. Åpnet starteren og der randt det vann og gjørme ut av den. Skjønte ikke stort av det. Dette er til en Perkins A4108.Vet at jeg må kjøpe ny til uken,men hva er problemet hvor kommer vannet og dritten ifra håper det er noen som kan hjelpe meg med et svar før jeg setter inn en ny starter. Hilsen Sagablott Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Heisann , har ikkeno svar på det jeg heller men må jo være lurt og finne feilen før du setter inn en ny .Nå kjenner jeg til båten din , har jo ikke vært noe vann i den .Skulle jo tru det hadde vært en liten jæ.... og helt den inni der da . Håper du finner ut av det før du puter inn en ny . PS: Sjekk prisene , dem varierer MYE Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hebbe Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Det er ikke sikkert at du trenger å kjøpe ny starter. Du kan forsøke å gjøre rein og tørke den du har. Vannet er kondens og det er ikke uvanlig at "jørme og vann" kommer ut av de ved åpning. Jeg hadde en starter med "vann og jørmesyndromet." Husker ikke hvilken starter det var men den satt på en liten Buck i en Sage 20 som jeg hadde en gang. Dene starteren gikk fint i allefall de 2 årene jeg hadde den etter denne opperasjonen. Verd et forsøk er det i allefall.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Suzuki Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 er det "gjørme" i starteren, vask den med vann, helst varmt. Tørkes GODT før den settes sammen igjen... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TMe Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 I mine yngre dager jobbet jeg noen år ved et bilelektrisk verksted. Min erfaring er at det alltid lønner seg å borre et dreneringshull eller to i starteren. Jeg har sett veldig mange startere ødelagt av for høy vann eller oljestand. Et dreneringshull er en meget billig forsikring. Det er også smart å ta ut starteren av og til for kontroll/rengjøring/smøring. I båt har drevet og innslaget lett for å ruste om der ikke er smøremiddel til stede. Tynn olje på tenner og spline er tingen. Også startkransen bør smøres. Sagkjede olje er fin til dette da den kleber godt. Borre gjerne et hull i svinghjulshuset slik at enkelt å smøre startkransen. Smøring av nevnte deler på bil er fy da smurningen samler støv fra clutchen, men på båt er det et must for å holde rust borte. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 .Vet at jeg må kjøpe ny til uken,men hva er problemet hvor kommer vannet og dritten ifra håper det er noen som kan hjelpe meg med et svar før jeg setter inn en ny starter. Hilsen Sagablott Hei Sagablott, Det er slett ikke sikkert at du behøver å investere i ny starter, for selv om disse beistene kan være kranglevorne så er det stort sett robuste saker. Når i tillegg spenningen er så lav som 12 eller 24 volt er det ikke all verdens isolasjon som kreves. Mitt råd er enkelt: plukk den i biter, gjør den skikkelig godt ren med kraftig rensemiddel, skyll og skyll og skyll med ferskvann. Til slutt bør du snike deg til å legge den i stekeovnen til mor noen timer med 60-70 grader. Hvis du i tillegg spanderer en sprayflaske med god isolasjonslakk - gjerne mens den er varm og god - da er sjansen stor for at starteren blir bedre enn noen sinne! Når du først har den åpen bør du selvfølgelig sjekke at lagerbøssinger/kulelager, og børster er som de skal være. Lykke til med en "kosejobb"! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sagablott Svart 11.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Takk skal dere ha folkens Trodde ikke det var mulig å gjøre noe med den.Skal hjem å jobbe med den.Dere skal få sluttresultatet når jeg har kommet i mål,det er godt å ha dere som har greie på saker og ting når det trengs hjelp En kjempe til dere alle. Kan ikke si at det var så moro å sitte i havna å plyndre når fruen satt å lurte på om det ble noe båtur den dagen :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Bare lurer jeg Sagablott .Du skulle komme tilbake med resultatet . nå har hele uka gått uten at det har skjedd noe , ikke ser jeg deg på brygga og ikke kommer det noe svar her ? Hva skjer da ? Trudde du og sjefen skulle være med ut i helga sammen med resten av oss småengler Håper du har den i gang til seinere i dag da , så kansje vi sees . PS: Husk startkablene mine Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sagablott Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Er i gang med den,skal koke den i dag, også har jeg fått låne stekovnen av mor.mot at jeg malte huset først kompromiss vet du. Kommer ned i helga,med kablene dine.håper å få den på plass til uka,da er jeg forhåpentlig klar for sommermoro . Hilsen Sagablott. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 også har jeg fått låne stekovnen av mor.mot at jeg malte huset først kompromiss vet du.Greier ikke å dy meg, jeg! Det var litt av en byttehandel!!! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Greier ikke å dy meg, jeg! Det var litt av en byttehandel!!! :lol: Nå må du huske på at det blir konsumert store mengder når det skal males et hus, dette kommer selvfølgelig til fratrekk Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sagablott Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Det er et tøft liv vi lever,tar det igjen resten av sommeren :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Sagablott Svart 27.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Hei alle sammen. Har nå ordnet opp i starteren . Gikk så det susa med koking og steking,fikk et lokalt elektroverksted til å dypplakke den for meg etterpå :wink:.Den ble som ny igjen,Takk for hjelpen alle sammen . PS. Huset er nesten ferdig malt også :lol: . Hilsen Sagablott Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Gratulerer med en starter som er "minst like god som ny"! Det føles vel ikke så aller verst - etter å ha sett en starter som var omtrent druknet i gjørme Når huset i tillegg er blitt malt, så regner jeg med at alt er bare smil og glede . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Greier ikke å dy meg, jeg! Det var litt av en byttehandel!!! Ja. Kanskje det går an å låne henne ved bilbytte eller båtkjøp? Da kan en kanskje få en billig doning for en gangs skyld? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.