rattatta Startet 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2004 På Rattatta står det en Radice OT MAN B7 RH 0194 S20 K 15, i følge spesifikasjoner som går meg noe over hodet. Det er en fireblads propell, hvilket er meg en fattbar spesifikasjon gitt ved selvsyn. Ikke helt enkelt forståelig fysikk for meg, denne propellæra. Men Baatplassens mer drevne maskinister vites å vite råd, så jeg henvender meg hit for hjelp. Rattatta er en Viksund 880 Froniter fra 1981, med deplasementskrog og Yanmar 3QM30 motor. Har etter noe selvstudium fått forståelsen av at fireblads propell ikke er en helt optimal installasjon på slike skrog. I streben etter åtteknopsfarten, har jeg noe å vinne på propellbytte? Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Er det i det heletatt tenkelig at det kan finnes gode tekniske grunner til å sette en slik propell på en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Så eg tar oppatt, eg: Er det i det heletatt tenkelig at det kan finnes god tekniske grunner til å sette en slik propell på en slik båt? Nei, det eneste måtte være plasshensyn, altså at diameteren var en begrensning. Du vil nemlig i sin alminnelighet oppnå større virkningsgrad med en 2-bladet propell som da har tilsvarende større diameter. Forøvrig vil skroghastigheten for et deplasementsskrog med vannlinjelengde på ca 8 - 8,5 meter ligge rundt 7 knop. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Hei Jeg gikk over fra 3 til 4-bladers propeller, og er veldig godt fornøyd etter prøvekjøring. Det ble stillere ombord, og farten økte noe. Mulig det er bare synsing, men propellstrømmene ble "renere". D.v.s ikke så mye luftbobler bak båten. Dette kan vel tyde på mer effektive propeller? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Redusert støy og vibrasjoner er jo en utmerket grunn til å ha en 4-blader. Forskjellen i teoretisk virkningsgrad for en 3-bladet og en 4-bladet er liten. I praksis betyr propellmerke, materiale, bladtykkelse, avbalanseringsgrad osv kanskje mer. Har man god plass i kombinasjon med en feit kjøl, kan jo en 3-blader være et bedre valg, da diameteren økes tilsvarende. Mer av propellen stikker utenfor kjølen. Men det blir også i teorien. I praksis? Kan man velge en billigere 3-bladet uten å kræsje med plassbegrensninger, så velger man gjerne det. Ønsker du å bruke litt tid og noen tusenlapper på å bytte? Kan du godt gjøre, men resultatet blir kanskje ikke det du forventer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Takker for klare svar fra det jeg regner som særdeles autoritativt hold. Propellen blir sittende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.