Jump to content

Fireblads propell på deplasementskrog?

rattatta

Recommended Posts

På Rattatta står det en Radice OT MAN B7 RH 0194 S20 K 15, i følge spesifikasjoner som går meg noe over hodet. Det er en fireblads propell, hvilket er meg en fattbar spesifikasjon gitt ved selvsyn.

Ikke helt enkelt forståelig fysikk for meg, denne propellæra. Men Baatplassens mer drevne maskinister vites å vite råd, så jeg henvender meg hit for hjelp.

Rattatta er en Viksund 880 Froniter fra 1981, med deplasementskrog og Yanmar 3QM30 motor. Har etter noe selvstudium fått forståelsen av at fireblads propell ikke er en helt optimal installasjon på slike skrog. I streben etter åtteknopsfarten, har jeg noe å vinne på propellbytte?  

• 2 uker senere...

Så eg tar oppatt, eg:

Er det i det heletatt tenkelig at det kan finnes god tekniske grunner til å sette en slik propell på en slik båt?

Nei, det eneste måtte være plasshensyn, altså at diameteren var en begrensning. Du vil nemlig i sin alminnelighet oppnå større virkningsgrad med en 2-bladet propell som da har tilsvarende større diameter.

Forøvrig vil skroghastigheten for et deplasementsskrog med vannlinjelengde på ca 8 - 8,5 meter ligge rundt 7 knop.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Redusert støy og vibrasjoner er jo en utmerket grunn til å ha en 4-blader. Forskjellen i teoretisk virkningsgrad for en 3-bladet og en 4-bladet er liten. I praksis betyr propellmerke, materiale, bladtykkelse, avbalanseringsgrad osv kanskje mer.

Har man god plass i kombinasjon med en feit kjøl, kan jo en 3-blader være et bedre valg, da diameteren økes tilsvarende. Mer av propellen stikker utenfor kjølen.  Men det blir også i teorien. I praksis? Kan man velge en billigere 3-bladet uten å kræsje med plassbegrensninger, så velger man gjerne det.

Ønsker du å bruke litt tid og noen tusenlapper på å bytte? Kan du godt gjøre, men resultatet blir kanskje ikke det du forventer.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...