Jump to content

Saga 7000 noen med erfaring?


solnedgang

Recommended Posts

Hvis det står motor i båten er den som oftest enten en Perkins ca 49 hk eller Volvo Penta md21. Ingen av dem gjør båten til noen racer. Perkinsen er en sliter som tåler mye, volvoen bør være godt holdt for å være grei, men i så fall er den grei. Mange vil ønske en litt større motor, det er plass til litt større motor av eldre fabrikat, men ikke så mye. Nye motorer tar mindre plass, men er sjelden veldig økonomisk fornuftig. Mener å ha sett noen med VP's 31 motorer, tror jeg de heter, på rundt 90 hk? Motoren er delvis over dørken, under motorkasse, så kassen og åpningen i dørken setter litt begrensninger. Faktisk gps fart på vår er maks 10,5 knop, marsj på rundt 9, det kan ha sine konkrete årsaker, ifølge annonser går mange fortere, men kanskje det er såkalte salgsknop.

 

Ellers er båten godt bygget, gode kvaliteter så vidt jeg kan se på vår, som er fra 1981. Vedlikehold betyr alt, noen er sarvet, mange er fine. Vi er godt fornøyd til både fiske og overnattingsturer. Den er bred, godt volum i forhold til lengde, men kort og lite motorisert til å være ok i stor sjø, men det kan man jo unngå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kjenner jeg ikke denne Saga-modellen, men på http://sagaforumet.com er det sikkert flere som vet noe.

 

Lars H.

(admin for Sagaforumet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en Saga 7000 1977 mod men 49 hk Perkins. Skal du kjøpe en slik båt vil eg anbefalle 1978 mod eller nyere. Desse har eget toalettrom og en annen pullpit. Vil og anbefalle en med hardtopp i staden for kalesje over copit. Den ideelle motoren for desse båtane meiner eg er 77 hk Yanmar eller kansje litt større. Dette er en meget god sjøbåt og veldig stødig. Ypperlig til mindre turer og weekend. Holder seg også godt i pris.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg hadde en Saga7000 mod. 1981 med Volvo Penta MD21B i 12-14 år. Var svært glad i båten og hadde mange flotte turer med den. God i sjøen, kanskje litt hard i motsjø, men ellers stødig og trygg. Farten var ikke noe å rope høyt om, og jeg ble engang passert av en annen Saga7000 og da syntes jeg at jeg sto stille. Den andre båten gikk flott og senere fikk jeg vite at den hadde en VP31 motor.

Sagaen er Veritasgodkjent og solid bygget båt, en lager ikke denslags laminater lenger.

Volvo MD21B har fått et et ufortjent dårlig rykte, men behandle den pent (spør Ingar), dvs. la den bli langsomt varm før du gir gass og la den få tid til å kjøle seg ned på tomgang 5-10 minutter før du stopper, så kvitterer den med trofasthet. Det som knekker motoren er å la den gå for varm og med for stor belastning, den skal gå lett. Optimal propell for Saga7000 med MD21B er 15x10 tommer med gearutveksling 1:1,93. Du oppnår ikke noe med å prøve andre prop., men med en motor rundt 80HK vil den gå som på en snor.

Syntes den var litt klønete å fiske fra, må jo rydde bort akterbenken og kalesje, men det går jo det også.

Var så glad i båten at jeg tenkte å skifte motor, men det ble likevel en annen båt.

Link to post
Share on other sites

Stemmer i med Haba - man blir glad i disse båtene! Rådet om å se etter en med hardtop er godt. Badeplatform er svært praktisk. Vi lurte også på ny større motor, men når den gamle md21b'en går som en klokke takket være tidligere eieres vedlikehold blir det mye å betale for fem/seks knop ekstra. Her er vår '81 modell.

 

IMG_3013.jpg

 

Men hvorfor må man må se opp på alle andre båter i havn :smiley:

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej.

Jeg købt en saga 7000 årg 1983 sidste år og har sejlet en sæson med den. Den har en TMD 30 ( se billede) Og der er der skåret i motorkasse for og få plads. Den yder ca 86 HK og gir en march fart på 13 knob. Kan presses op på 16, 5 med fuld gas.

Det er en praktisk båd, jeg kan specielt godt lide at den er nem og komme ombord i med en luge ned til forkahytten som er bred og god og kravle ind ad. Der er osse mulighed for og stå på fordækket og fiske, det gør jeg tit osse med 2 børn.

Kig godt efter akselpakdåse og søventiler! Den har jeg haft problemer med utætheder, men det er vel ens for alle ældre både, og det kan laves.

 

Jeg overvejer motorskifte, har set en anden magen til med en VP D3, og var det ikke for D-seriens dårlige rygter var det et oplagt valg, da det samme motorfundament kan bruges.

Ville dog helst have en Yanmar da de kører med langsomme omdrejninger og større moment, og det mener jeg er det bedste til både med fast skrueaksel.

Jeg er godt tilfreds med båden, den kan ikke måle sig med nyere hurtiggående både men tilgengæld kan den tåle og blive brugt til fiskeri, og er enkel og billig at vedligeholde.

 

img_0677.jpg

 

baaden_er_i_vandet.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei! Jeg har skifta motor i min Saga 7000. Har satt inn en Lomatec 120hk som jeg fikk knall billig til min bror. Har satt på et Volvo Ms 4B gear og Powertrainledd. Noen som har noen formening om hvilken propell jeg skal sette på, da den jeg har er alt for liten. Vennlig hilsen Jan.

Link to post
Share on other sites

Med nyere 75-90 hk får man en liten og grei halvplaner da dette skroget tåler litt fart. Skvær hekk gir god plassutnyttelse. Styr unna MD21, deletilgangen til mariniseringsutstyr er håpløs.Hadde ikke kjøpt en slik med mindre motor enn 70 hk.

Skal man ligge i 8 knop kan man velge hvilken som helst annen sjekte.

Link to post
Share on other sites

Faktisk gps fart på vår er maks 10,5 knop, marsj på rundt 9, det kan ha sine konkrete årsaker, ifølge annonser går mange fortere, men kanskje det er såkalte salgsknop.

 

Onkelen min hadde en slik med Perkins 49hk, fartsangivelsene over stemmer bra. Ellers enig i at skroget fortjener mer motor, med litt last i båten så ville den ikke slippe sjøen bak skikkelig. Han fikk satt på faste flaps som hjalp her.

 

Hei! Jeg har skifta motor i min Saga 7000. Har satt inn en Lomatec 120hk som jeg fikk knall billig til min bror. Har satt på et Volvo Ms 4B gear og Powertrainledd. Noen som har noen formening om hvilken propell jeg skal sette på, da den jeg har er alt for liten. Vennlig hilsen Jan.

 

Ville kontaktet et av propellfirmaene, f.eks Sleipner eller Progress, som da kan beregne propell til deg. De må da få opplyst toppturtall på motor , utveksling på gir samt hvor stor plass det er til propellen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...