Gerhard Startet 9.Mai.2004 Del på Facebook Startet 9.Mai.2004 Var på båttur i det fine været i dag. Lå i marsjfart (8-9 knop). Plutselig begynnte det å viberere noe forferdelig. Jeg slo av gassen og begynnte å tenke. Prøvde å kjøre litt igjen men det var like ille. Stoppet igjen. Bort med unger, kjølebag, påhenger, teppe osv. og opp med motorluka. Der så alt bra ut. Kjørte litt mens jeg så nedi. Jeg så at aksel og motor kastet på seg. Da var det bare en ting å gjøre: På med badebukse og ungenes dykkermaske. Ut på badeplatformen og videre ned. Jeg så fort at det var tau rundt propellen. Det var ikke så langt, og var bare en 3-4 ganger rundt. Det var ganske greit å dra løs. Det hadde ikke kilt seg fast i sprekken mot hylsa, så etter 5-6 dykk var det av. Ungene var raskt ute med termometeret, men hadde fått klar beskjed om å ikke si noe før jeg var ferdig. Når jeg kom opp fikk jeg svaret: 12°C. Det var ganske friskt ja... Jeg var selvfølgelig spent når jeg startet igjen. Det var jo ikke tvil om at tauet var problemet, men jeg var redd akselen kunne ha blitt skjev. Det virker som om det gikk bra. Det hadde jo ikke kilt seg eller stoppet motoren. Jeg kan tenke meg at dette kunne vært enda verre: Bølger, nær land, mørkt, ennå kaldere... Gerhard P.S. Dersom du har mistet noe tau i Hortensområdet bør du ikke nevne det for meg nå...... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Det må jeg si var godt gjort! Å bade i midten av mai. Heldigvis fikk du tauet ut fra propellelen da. mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 P.S. Dersom du har mistet noe tau i Hortensområdet bør du ikke nevne det for meg nå...... Der har jeg også fått tau i propellen - på den gamle Vega'n min. Måtte seile inn i gjestehavna og legge til ved brygga uten motor i frisk bris. Litt av en tørn. Deretter dykking inne i havna. Smakte godt med en etter den sjauen, gitt.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Har hatt tau i propellen to ganger, og begge gangene har jeg benyttet meg av medlemsskapet i kystpatruljen og fått hjelp av rediningsskøyta. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Der har jeg også fått tau i propellen - på den gamle Vega'n min. Måtte seile inn i gjestehavna og legge til ved brygga uten motor i frisk bris. Litt av en tørn. Deretter dykking inne i havna. Smakte godt med en etter den sjauen, gitt.... Jeg har en enda verre, fikk et palstflak i propellen på vei inn i Skagen havn. Måtte til slutt ha mobilkran og løfte båten opp på kaia. Plasten hadde nesten "sveiset" seg fast til akslingen. Det gikk bra det også, men kostet noen "bajere". Bade i Skagen havn er bare for viderekommende kloakkrotter.... Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Bade i Skagen havn er bare for viderekommende kloakkrotter.... Ja, jeg har heldigvis ikke egne erfaringer i Skagen, men jeg vet om en som har vært nødt til å dykke der. Det var visst en ubeskrivelig opplevelse... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.