Jump to content

Tau i propellen !

Gerhard

Recommended Posts

Var på båttur i det fine været i dag. Lå i marsjfart (8-9 knop). Plutselig begynnte det å viberere noe forferdelig. Jeg slo av gassen og begynnte å tenke. Prøvde å kjøre litt igjen men det var like ille. Stoppet igjen. Bort med unger, kjølebag, påhenger, teppe osv. og opp med motorluka. Der så alt bra ut. Kjørte litt mens jeg så nedi. Jeg så at aksel og motor kastet på seg.  :sad:

Da var det bare en ting å gjøre: På med badebukse og ungenes dykkermaske. Ut på badeplatformen og videre ned. Jeg så fort at det var tau rundt propellen. Det var ikke så langt, og var bare en 3-4 ganger rundt. Det var ganske greit å dra løs. Det hadde ikke kilt seg fast i sprekken mot hylsa, så etter 5-6 dykk var det av. Ungene var raskt ute med termometeret, men hadde fått klar beskjed om å ikke si noe før jeg var ferdig. Når jeg kom opp fikk jeg svaret: 12°C. Det var ganske friskt ja... :cryin:

Jeg var selvfølgelig spent når jeg startet igjen. Det var jo ikke tvil om at tauet var problemet, men jeg var redd akselen kunne ha blitt skjev. Det virker som om det gikk bra. Det hadde jo ikke kilt seg eller stoppet motoren.

Jeg kan tenke meg at dette kunne vært enda verre: Bølger, nær land, mørkt, ennå kaldere... :sad:

Gerhard

P.S. Dersom du har mistet noe tau i Hortensområdet bør du ikke nevne det for meg nå......

P.S. Dersom du har mistet noe tau i Hortensområdet bør du ikke nevne det for meg nå......

Der har jeg også fått tau i propellen - på den gamle Vega'n min. Måtte seile inn i gjestehavna og legge til ved brygga uten motor i frisk bris. Litt av en tørn. Deretter dykking inne i havna. Smakte godt med en  :sad: etter den sjauen, gitt....

Der har jeg også fått tau i propellen - på den gamle Vega'n min. Måtte seile inn i gjestehavna og legge til ved brygga uten motor i frisk bris. Litt av en tørn. Deretter dykking inne i havna. Smakte godt med en  :crazy: etter den sjauen, gitt....

Jeg har en enda verre, fikk et palstflak i propellen på vei inn i Skagen havn. Måtte til slutt ha mobilkran og løfte båten opp på kaia. Plasten hadde nesten "sveiset" seg fast til akslingen. Det gikk bra det også, men kostet noen "bajere". Bade i Skagen havn er bare for viderekommende kloakkrotter....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...